Odpady – obowiązki rejestracyjne i ewidencyjne w BDO.

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się czy obowiązują cię obowiązki rejestracyjne związane z odpadami? Sprawdź kto jest zwolniony z obowiązku rejestracji w BDO. Poznaj poszczególne grupy odpadów, których nie obejmuje obowiązek ewidencji.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Dotychczas obowiązujące przepisy w zakresie gromadzenia, segregowania i utylizacji różnego rodzaju odpadów nie przyniosły zamierzonego efektu, dlatego wprowadzono kolejne zmiany przepisów. Znowelizowane przepisy nakładają szereg dodatkowych obowiązków ewidencyjnych i sprawozdawczych na wielu przedsiębiorców. Kto podlega obowiązkowej rejestracji w BDO nie jest zbyt oczywiste dlatego część przedsiębiorców w dalszym ciągu się zastanawia czy powinni dokonać rejestracji. Oto porcja kolejnych ważnych informacji.

BDO – Baza Danych Odpadowych

Obowiązku rejestracyjnego do BDO wiele firm powinno dokonać do końca 2019 roku. Toczyła się gorąca dyskusja na temat kto musi a kto nie dokonać takiej rejestracji. Opinie na ten temat nie były do końca spójne i klarowne. Cały czas nie znamy odpowiedzi na wszystkie pytania, ale pojawia się nieco więcej wyjaśnień i informacji w tym temacie.

Kto jest zwolniony z obowiązku rejestracji do BDO?

Nie podlegają wpisowi do rejestrów BDO:

  1. Sklepy i hurtownie, które nie oferują swoim klientom toreb z tworzyw sztucznych i nie podlegają opłacie recyklingowej.
  2. Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wytwarzają jedynie odpady o składzie i charakterze odpadów komunalnych i objęci są systemem odbioru odpadów komunalnych.
  3. Odpady komunalne zgodnie z przepisami ustawowymi to:  

    Do takich odpadów można zaliczyć:

    • odpady w części socjalnej dla pracowników,
    • odpady w działalności biurowej lub innej drobnej działalności gospodarczej. Jeżeli odpady te mają charakter i skład zbliżony do tych wytwarzanych w gospodarstwach domowych i jeżeli nie zawierają odpadów niebezpiecznych, np. opakowania, makulatura, meble i inne opakowania wielkogabarytowe,
    • zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny jeżeli nie zawiera składników niebezpiecznych, np. zużyte tonery, czajniki.

    Do takich odpadów nie zalicza się:

    • odpadów medycznych, które znajdują się w grupie odpadów niebezpiecznych,
    • Wówczas przedsiębiorca musi dokonać rejestracji do BDO.

    • Firmy świadczące usługi w zakresie budowy, rozbiórki, remontu, konserwacji i napraw obiektów.

Rodzaje i ilości odpadów bez ewidencji

Ponadto w nowym rozporządzeniu dopuszczalne limity są zauważalnie wyższe o czym świadczy poniższe zestawienie:

Rodzaj odpadówPoprzednio (Mg)/rok ¹⁾Obecnie (Mg)/rok ²⁾
odpady kory i korkado 10do 20
trociny, wióry, ścinki, drewno, płyta wiórowa i fornirdo 10do 20
odpadowy toner drukarskido 0,1do 0,2
odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontówdo 5do 10
gruz ceglanydo 5do 10
drewnodo 5do 10
gleba i ziemia, w tym kamieniedo 5do 20
materiały budowlane zawierające gipsdo 5do 10
odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażeniado 5do 10
sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny (np. szmaty, ścierki) i ubrania roboczedo 0,1do 0,2

¹⁾Poprzednio – Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. 2015 poz. 1431).

²⁾Obecnie – Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz. U. 2019 poz. 2531).

W grupie 46 odpadów w nowym rozporządzeniu znajduje się o wiele więcej pozycji niż poprzednio i będą to między innymi:

  • produkty spożywcze przeterminowane lub nieprzydatne do spożycia,
  • części wytwórców odpadów opakowaniowych. Odpady z tej grupy, pozycja 15 nowego rozporządzenia, powstają najczęściej przy dostarczaniu towarów w opakowaniach zbiorczych. Ich ilość uzależniona jest od wielkości przedsiębiorstwa. Będą to najczęściej sklepy, biura, które otrzymują produkty w takich opakowaniach, mogą to być dla przykładu: kartony, czy też opakowania z tworzyw sztucznych,
  • części grup odpadów niebezpiecznych. Będą się do nich zaliczały dla przykładu: baterie zawierające rtęć, opakowania zawierające lub zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi. Ta informacja będzie ważna dla firm kosmetycznych i fryzjerskich, odpadów powstałych w wyniku eksploatacji drukarek i świetlówek, o ile nie przekroczą dopuszczalnych limitów.
Wiele informacji na temat zmian i nowych obowiązków można uzyskać tutaj.

Rejestracja do BDO

Od 2020 roku zmieniła się również formuła rejestracji do BDO. Wnioski papierowe zostały zastąpione przez rejestrację elektroniczną. Dostęp do formularza elektronicznego można uzyskać poprzez rejestrację na stronie BDO.
W jaki sposób dokonać wpisu do rejestru BDO można przeczytać tutaj.

Ewidencja i sprawozdania elektroniczne

Przedsiębiorstwa, które będą miały obowiązek zarejestrowania w BDO od 1 stycznia 2020 roku po dokonaniu rejestracji będą prowadziły elektroniczną ewidencję odpadów. Działanie modułu ewidencyjnego zostało opisane na stronie BDO.

Również od 1 stycznia 2020 roku w formule elektronicznej będą przygotowywane i przekazywane sprawozdania o odpadach. Docelowo mają być generowane z elektronicznych ewidencji.

Nowe obowiązki dla sektora handlowego – rejestracja do BDO termin 31 grudnia 2019 roku – przeczytaj.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce