Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak działać, aby nie tylko dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, ale i zaskoczyć osoby dookoła nas.
Targetowanie – co to?
W najprostszym rozumieniu targetowanie należy utożsamiać z procesem doboru klientów odpowiednich do naszego produktu. Kluczowym elementem jest wyodrębnienie i skupienie się na grupie odbiorców, których potencjalnie wyróżnia największe zainteresowanie daną ofertą. Samo targetowanie grupy docelowej łączy się więc z segmentacją rynku.
Targetowanie skupia się na identyfikacji i ostatecznym wyborze specyficznych segmentów rynkowych, do których następnie kierowane są odpowiednie działania marketingowe opierające się na reklamie, promocji czy sprzedaży dopasowanych produktów. Za podstawowy cel targetowania najczęściej uznaje się zmaksymalizowanie efektywności i skuteczności szeroko rozumianych praktyk marketingowych. Efekty te osiągane są za pośrednictwem odpowiednio dostosowanej do zachowań, potrzeb oraz preferencji poszczególnych klientów komunikacji.
Rozważając targetowanie w kontekście marketingu internetowego, można stwierdzić, że jest to kluczowy element umożliwiający precyzyjne dotarcie do konkretnych wirtualnych użytkowników, zwiększając ich zaangażowanie w cały proces zakupowy. Jednocześnie zastosowanie zaawansowanych narzędzi analitycznych stwarza dogodne warunki, by nawet w dynamicznym środowisku biznesowym precyzyjnie zidentyfikować zarówno ogólne cechy odbiorców, jak i ich indywidualne zainteresowania, wzmacniając ich przywiązanie do poszczególnych marek.
Targetowanie reklam na Facebooku
Reklamy na Facebooku na specjalne okazje
- Reklamy z okazji urodzin Twoich fanów. Zaproponuj im zniżkę, gratis albo po prostu życzenia. Targetowanie na urodziny.
- Wzmocnienie przekazu dla fanów. Promocja, wydarzenie lub ważny komunikat. Jeśli obawiasz się, że Twoi fani nie zobaczą istotnego posta wykorzystaj reklamy. Targetowanie na własnych fanów.
- Podziękuj pracownikom. Zaoferuj im coś specjalnego. Targetowanie na pracowników firmy albo nawet konkretnego pracownika: przez stanowisko.
- Dotrzyj do członków swojej rodziny, przyjaciół lub swojej ukochanej. Targetowanie na konkretne UID (identyfikatory) lub szczegółowe kryteria.
- Nawiązuj relacje z ważnymi osobami. Przedstawiciele partnerów, dziennikarze lub akcjonariusze. Chwal się wynikami, informuj o ważnych sprawach i angażuj. Targetowanie na stanowiska i firmy.
Osoby, które odwiedziły stronę www
Wykorzystując piksel konwersji Facebooka możemy ustalić wyświetlanie reklam dla osób, które odwiedziły naszą stronę www w ciągu ostatnich X dni. Ostatnie pół roku pozwala na przypominanie o sobie odwiedzającym i zachęca ich do ponownego odwiedzenia.
Subskrybenci newslettera
Podstawowa grupa, którą można próbować angażować w działania, przekonywać do odwiedzin czy naszych produktów. Warto wzmacniać przekaz z newslettera przez reklamy.
Osoby podobne do tych z bazy Twoich klientów
Lookalike audience umożliwia wyszukanie osób bardzo zbliżonych do Twoich klientów. Bo kto może być bardziej zainteresowany Twoimi produktami niż osoby takie jak ci, którzy z nich korzystają?
Szukanie nowych, potencjalnych klientów to zdecydowanie ważne zadanie i dlatego warto przekierowywać nowych odwiedzających na stronę i przekonać się, czy zostaną naszymi klientami.
Targetowanie po zainteresowaniach
Nie warto zamykać się tylko na swoich fanów, klientów i subskrybentów. Czasem można spróbować rozszerzyć zakres swoich odwiedzających o nowe osoby. Nigdy nie wiadomo kto może zostać Twoim nowym klientem, prawda?
W wielu przypadkach opłacalne okazuje się postawienie na szerokie targetowanie, oparte na testowaniu przynajmniej dwóch rodzajów grup docelowych – szerokiej i wąskiej.
Kiedy zdamy sobie sprawę, że reklama na Facebooku kosztuje zaledwie kilkadziesiąt groszy, możemy zupełnie inaczej spojrzeć na możliwość wykorzystania ich. Czy nie warto zainwestować kilkunastu/kilkudziesięciu złotych miesięcznie, żeby sprawić przyjemność swoim pracownikom, poprawić wyniki lub zaskoczyć partnerów? Umiejętne targetowanie reklam na Facebooku nam w tym pomoże.
Autorka: Monika Czaplicka – w branży social media działa od 8 lat. Pracuje dla klientów z różnych dziedzin, przez lata zajmowała się marketingiem szeptanym oraz przygotowywaniem strategii marketingowych. Jej debiutancka książka “Zarządzanie kryzysem w social media” nakładem wydawnictwa Helion doczekała się dodruku po kilku miesiącach od pierwszego wydania. Często występuje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych.
Podziel się z innymi