Platforma e-commerce. Na co należy zwrócić uwagę przy jej wyborze?

jaka platformę e-commerce wybrać?

Wybór najlepszej platformy e-commerce dla małych i średnich przedsiębiorstw nie jest łatwy. Sprzedawcy powinni zwrócić uwagę na architekturę i związaną z nią możliwości customizacji, funkcjonalności, łatwość użycia, cenę i wiele, wiele innych, a i tak nie da to jednoznacznej odpowiedzi. Jak więc wybrać platformę, która będzie odpowiednia dla Twojego przedsiębiorstwa?

Wybór najlepszej platformy e-commerce dla małych i średnich przedsiębiorstw nie jest łatwy. Sprzedawcy powinni zwrócić uwagę na architekturę i związaną z nią możliwości customizacji, funkcjonalności, łatwość użycia, cenę i wiele, wiele innych, a i tak nie da to jednoznacznej odpowiedzi. Jak więc wybrać platformę, która będzie odpowiednia dla Twojego przedsiębiorstwa?

Rynek e-commerce

Wartość globalnego rynku e-commerce w 2019 roku wyniosła ponad 3,5 miliardów dolarów, a to dopiero początek. Prognozy mówią, że do 2023 roku łączna sprzedaż detaliczna może osiągnąć wartość ponad 6,5 miliarda dolarów, co oznacza, że więcej niż jeden na pięć wydanych dolarów będzie wydawany online. A – jako że prognozy te pochodzą sprzed pandemii COVID-19- która przyspieszyła cyfryzację niemal wszystkich sektorów – można przypuszczać, że udział w e-commerce w ogólnym światowym handlu będzie rósł jeszcze szybciej.

Przedsiębiorcy, by wykorzystać te tendencje, stoją jednak przed poważnymi wyzwaniami. Konkurencja jest bowiem zażarta, a użytkownicy – coraz bardziej wymagający. I choć w Polsce wciąż dominującym kryterium zakupowym pozostaje dla nich cena, UX, czyli ogół wrażeń towarzyszących korzystaniu ze sklepu, nabiera coraz większego znaczenia. A te w ogromnym stopniu determinuje wybrana technologia. Z czego więc mogą wybierać?

Silnik sklepu online – SaaS czy Open Source

Pierwszym wyborem, przed jakim stoją właściciele małych i średnich przedsiębiorstw, jest wybór pomiędzy oprogramowaniem udostępnianym w formie usługi, czyli SaaS (Software as a Service) a oprogramowaniem Open Source. Czym różnią się oba modele?

Oprogramowanie typu SaaS

SaaS to model licencjonowania i dostarczania oprogramowania, za które płacimy w ramach subskrypcji, tak jak za Netfliksa czy Spotify. Oznacza to, że oprogramowanie nie jest kupowane ani instalowane na poszczególnych komputerach, a niejako wypożyczane i hostowane w chmurze przez dostawców. Użytkownicy uzyskują do niego dostęp za pośrednictwem przeglądarek internetowych i płacą miesięczną stawkę, której wysokość uzależniona jest od poziomu usług albo/i liczby użytkowników.

Shopify: wady i zalety

Zalety:

  • Łatwość użycia
  • Duży wybór profesjonalnych motywów.
  • Proste integracje z zewnętrznymi usługami (takimi jak centra logistyczne, przewoźnikami i firmami kurierskimi)
  • Aplikacja mobilna do zarządzania sklepem

Wady:

  • Koszt (płaci się zarówno za przetwarzanie transakcji, jak i miesięczną subskrypcję)
  • Obsługa platformy wymaga poświęcenia jej trochę czasu

Oprogramowanie typu Open Source

Platformy eCommerce typu Open Source to oprogramowanie, którego kod źródłowy jest udostępniany, używany i modyfikowany przez społeczność programistów. Deweloperzy, którzy widzą potencjał danego projektu, ściśle ze sobą współpracują, rozwijając go według planu określonego zwykle przez tzw. Core Team. Społeczność ściśle ze sobą współpracuje, weryfikując efekty swoich działań i dzieląc się spostrzeżeniami. Podstawowy kod jest udostępniany za darmo, ale programiści często mają możliwość pisania rozszerzeń i wtyczek, które mogą też sprzedawać.

Open Source jest oczywiście bardzo kuszący ze względu na to, że jest darmowy, ale nie tylko. Jeśli dany projekt zgromadzi wokół siebie dość dużą społeczność, nie jest też trudno znaleźć agencje do jego wdrożenia. Co więcej, otwarty kod oznacza też nieskończenie wiele możliwości rozwoju, customizacji i personalizacji. Nie ma przeszkód (choć konkretne warunki determinuje licencja, na jakiej jest udostępniany), by potraktować go jako punkt wyjścia i „nadpisać” zupełnie nowe funkcjonalności.

Woocommerce: wady i zalety

Zalety:

  • Łatwa konfiguracja dla stron opartych na WordPress.
  • Ogromne możliwości customizacyjne
  • Podstawowa wtyczka jest darmowa

Wady:

  • Rozszerzenia są płatne (choć niedrogie)
  • Dostosowywanie szablonów wymaga pewnych kompetencji technicznych
▶ Więcej na temat tej platformy przeczytasz w tekście: Woocommerce i WordPress – szybki sposób na start w e-commerce.

Customizacja i skalowalność vs łatwość użycia

Główną zaletą platform e-commerce udostępnianych jako SaaS jest łatwość jego użycia. By korzystać z takiego oprogramowanie nie potrzeba umiejętności programistycznych. Dostawca i faktyczny właściciel platformy hostuje ją na własnych serwerach, rozwija, dba o jej aktualność i bezpieczeństwo. Oznacza to jednak, że użytkownicy mają ograniczoną możliwość edycji lub zmiany kodu źródłowego. Modele SaaS mogą więc być trudne do skalowania, a ich funkcjonalności okazać się zbyt ubogie dla sklepów z dużym asortymentem. SaaS-y gwarantują jednak stabilność i wszystkie podstawowe funkcje zapewniają „prosto z pudełka”, a ich utrzymanie kosztuje znacznie mniej pracy niż w to jest w przypadku oprogramowania Open Source.

Oprogramowanie Open Source to natomiast idealna opcja dla sprzedawców, którzy nie lubią ograniczeń. Pełny dostęp do kodu pozwala go modyfikować, a co za tym idzie – dopasować sklep do własnych potrzeb. Niestety, praca z tego typu oprogramowaniem wymaga wiedzy programistycznej, inaczej może skutkować problemami z utrzymaniem i zabezpieczeniem platformy. Wtyczki, pisane przez różnych programistów, zapewniają swobodę, ale mogą też powodować kłopoty. Czasem są nieaktualne i nieobsługiwane, a czasem niekompatybilne ze sobą. Wszystko to oznacza, że utrzymanie sklepu opartego na systemie Open Source będzie wymagało zasobów programistycznych, a z czasem również zarządzania relacjami na linii dostawca oprogramowania – agencja wdrożeniowa i firma hostingowa.

Podsumowując

Platformy e-commerce SaaS są łatwe i szybkie w konfiguracji. Często dają też dostęp do marketplace’ów z aplikacjami, które pozwalają rozszerzać podstawowe funkcjonalności np. o systemy lojalnościowe czy e-mail marketingowe.

SaaS-y nie dają jednak pełnej kontroli nad tym, jak wygląda Twój sklep, co zwłaszcza w przypadku marek, które chcą zbudować rozpoznawalną markę, jest problemem. Inaczej jest w przypadku platform Open Source, które tworzone są przez społeczność z myślą o tym, by je zmieniać, dostosowywać i ulepszać. Tutaj zwykle sky is the limit, o czym świadczy to, że bardzo wiele wiele firm z sektora Enterprise sięga po Open Source, aby stworzyć unikalny, niestandardowy ekosystem, który zapewni wszystko, co będzie potrzebne do rozwoju biznesu.

Platforma e-commerce – koszty i czas wdrożenia

Podstawowym kryterium wyboru zwłaszcza dla małych i średnich firm jest oczywiście koszt, ale ten w przypadku SaaS-ów i programów Open Source nie jest łatwo porównać. Platforma e-commerce typu open source nie wymaga opłat na samym początku, ale jej utrzymanie z czasem może być bardzo kosztowne. Musi uwzględniać koszty pracy programistów i hostingu, wsparcia innych podmiotów w zakresie bieżących ulepszeń, w tym np. specjalistów od UX i UI, czy tworzenia zewnętrznych wtyczek. I tak, mimo że open source może wydawać się opłacalną alternatywą dla SaaS – różne ukryte opłaty, koszty naprawy, a także potencjalnie utracone przychody mogą przeczyć tej tezie.

SaaS to zupełnie inna historia. Tutaj opłaty są jasne i czytelne. W ramach miesięcznego abonamentu mamy hosting, serwis, aktualizacje i… święty spokój. Nie mamy za to wiele do powiedzenia, jeśli chodzi o dalszy development. Tym samym, w pewnym momencie technologia może ograniczać nasze możliwości dopasowania sklepu do unikalnych biznesowych potrzeb i wymuszać rozwiązania, które nie będą najbardziej optymalne.

Jeśli chodzi o czas wdrożenia: sprawa jest jasne. Platformy SaaS pozwalają bardzo skrócić drogę do postawienia w pełni funkcjonalnego sklepu, co – zwłaszcza teraz – dla wielu podmiotów jest kluczowe. Open Source wymaga więcej pracy i czasu, choć – jeśli dysponujemy odpowiednimi środkami – bez trudno można skorzystać z usług wyspecjalizowanych agencji.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość