Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

RODO a przetwarzanie danych w celach marketingowych

25 maja 2018 roku – to data, która zmieniła wiele w dotychczasowym postrzeganiu ochrony danych osobowych w każdym przedsiębiorstwie. Stało się tak za sprawą nowego unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych, nazywanego RODO. Jego wejście w życie wiąże się z wieloma istotnymi zmianami nawet w tak podstawowych działaniach firmy, jak marketing i promocja.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych a RODO

By możliwe było przetwarzanie danych osobowych – niezależnie od celu tego działania – konieczne jest uzyskanie zgody potencjalnego klienta. Działania marketingowe nie są pod tym względem wyjątkiem – tu również osoba, której dane chcemy uzyskać, powinna zaakceptować ten fakt. Co więcej, by taka zgoda była ważna, musi spełniać następujące warunki:

  • precyzyjność i zrozumiałość – powinna być napisana prostym językiem, nie może być dorozumiana,
  • konkretność – powinna jednoznacznie określać, w jakim celu będą przetwarzane dane,
  • granularność – wykonanie usługi lub dostawa towaru nie może być uzależniona od faktu uzyskania zgody na działania marketingowe.

Zgodnie z RODO klient powinien mieć możliwość wycofania zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w każdym dowolnym momencie. O prawie do takiego działania należy go poinformować już na etapie uzyskiwania tej zgody. Co więcej, jakiekolwiek zgłoszenia klientów w tym zakresie powinny zostać szczegółowo przeanalizowane.

Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych

Potencjalny klient powinien mieć zatem możliwość podjęcia świadomej decyzji, czy godzi się na prowadzone przez przedsiębiorcę działania marketingowe (np. otrzymywanie maili z ofertą lub promocjami). W związku z powyższym, jeśli klient nie wyrazi akceptacji na przetwarzanie jego danych w tym celu, właściciel firmy nie ma prawa ich zbierać, a tym bardziej wykorzystywać.

Warto jednak pamiętać, że marketing to tylko jeden z powodów, dla których gromadzi się dane nabywców towarów i usług. Właśnie dlatego na etapie pozyskiwania zgody należy uwzględnić osobno każdy cel gromadzenia i przetwarzania danych osobowych. Może zatem wystąpić sytuacja, kiedy to przedsiębiorca będzie przetwarzać dane swojego klienta np. do celów informowania o istotnych zmianach w swoim produkcie, a jednocześnie nie będzie miał prawa do przesyłania mu informacji o charakterze reklamowym i marketingowym.

Ważne!
Od momentu wejścia RODO w życie możliwe będzie gromadzenie danych niezbędnych do danego działania. Nielegalne zatem będzie zbieranie wszystkich dostępnych informacji o kliencie, czyli tzw. big data.

RODO a informacja handlowa i marketingowa – dowiedz się więcej!


Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ