Współczynnik konwersji w e-commerce – jak go zwiększyć?

współczynnik konwersji

Czym jest współczynnik konwersji w e-commerce? Jak go zwiększyć i tym samym osiągnąć lepsze efekty ze swoich działań marketingowych?

Chyba najdokładniejszym i najbardziej profesjonalnym wskaźnikiem pozwalającym na określenie skuteczności podejmowanych działań marketingowych i ich opłacalności jest współczynnik konwersji. W jaki sposób można przy jego pomocy optymalizować strategię wykorzystywaną w docieraniu do klientów? Na czym polega współczynnik konwersji? I jak zacząć z niego korzystać?

Co to jest współczynnik konwersji?

Żeby omówić szerzej temat współczynnika konwersji, omówmy najpierw, czym sama konwersja jest. W skrócie jest to podejmowana przez klienta interakcja z reklamą lub informacjami o produkcie (np. kliknięcie w link, obejrzenie treści wideo), po której następuje działanie, na którym zależy reklamodawcy – zakup online, wykona połączenie głosowe lub pozostawi swoje dane kontaktowe (np. rejestrując się na stronie, albo zapisując się na newsletter).

Współczynnik konwersji to nic niego niż liczba konwersji podzielona przez liczbę wszystkich interakcji z reklamą w tym samym czasie.

Przykładowo 5% konwersja oznacza, że na każdy 1000 interakcji, 50 osób wykona działanie, na którym zależy reklamodawcy.

Jest to o tyle istotny parametr, że w zdecydowanej większości kampanii reklamowych i programów partnerskich płaci się właśnie za liczbę konwersji – czyli liczbę kliknięć, obejrzeń materiału reklamowego czy innego rodzaju interakcji. Śledzenie współczynnika konwersji pozwala na ocenę czy wydatki ponoszone na działania marketingowe rzeczywiście przynoszą oczekiwane rezultaty i czy warto kontynuować obraną strategię. Dzięki temu Twoje decyzje reklamowe będą trafniejsze i bardziej produktywne.

Współczynnik konwersji – jak obliczyć?

Być może pojęcia takie, jak konwersja czy współczynnik konwersji brzmią skomplikowanie, to w rzeczywistości jego obliczenie nie jest szczególnie trudne – zwłaszcza, jeśli nabierzesz w tym odrobinę wprawy. Mając na uwadze, jak ważny jest ten współczynnik dla wyciągnięcia maksimum z inwestowanych w marketing środków, warto regularnie go obliczać.

Najczęściej korzysta się ze wzoru: CR = A/C*100%.

CR to współczynnik konwersji, „A” oznacza actions, czyli działanie, a „C” to clicks, czyli kliknięcia.

Przykładowo, jeśli Twoją reklamę kliknęło 10000 osób, a 90 z nich dokonało zakupu lub rejestracji (w zależności od celu kampanii), to Twoje obliczenia będą wyglądały następująco:

CR = 90/10000*100%, co w rezultacie da Ci konwersję na poziomie 0,9%.

Co to oznacza w praktyce? Czy to dobry wynik?

Jaki współczynnik konwersji jest dobry?

Uzyskiwane współczynniki konwersji zależne są od kilku zmiennych. Wiele zależy od branży, w której działasz, źródła pozyskiwania zamówień, jak również lokalizacji rynku, na terenie którego działasz. I tak za najskuteczniejsze uznaje się reklamy umieszczane w serwisach partnerskich, blogach tematycznych i forach dyskusyjnych – tu wg niektórych danych wskaźnik ten może wynosić nawet prawie 5,5%. Techniczne i merytoryczne źródła polecające Twoje produkty są więc bardzo dobrze odbierane przez klientów.

Nieco niżej, choć różnica nie jest znacząca, plasują się wyniki osiągane przez marketing emailowy – tu niektóre badania wskazują na przedział pomiędzy 5 a 5,5%. Do klientów najczęściej udaje się trafiać poprzez newslettery lub korzystając z bazy dotychczasowych kontrahentów.

Klasyczne nabywanie klientów tzw. ruchem organicznym – czyli poprzez obecność w wynikach wyszukiwania – nie należy do najskuteczniejszych sposobów na wysoką konwersję. W tym przypadku bowiem źródła mówią o współczynniku konwersji oscylującym w okolicach 2%, co nie jest imponującym wynikiem. W dodatku na wyniki trzeba naprawdę długo czekać i konkurencja potrafi być naprawdę duża.

Najniższe współczynniki konwersji występują w przypadku mediów społecznościowych i oscylują w zakresie pomiędzy 0,7 a 1,7%. Bez wątpienia najlepsze wyniki osiąga na tym polu Facebook, będący zarazem największym i najdroższym spośród możliwych do wykorzystania mediów społecznościowych.

Optymalizacja współczynnika konwersji: czy można skutecznie poprawić konwersję?

Oczywiście nie samo źródło pozyskiwanych interakcji ma wpływ na konwersję – możliwa jest optymalizacja jej współczynnika. Warto przemyśleć takie aspekty jak funkcjonalność, oprawa graficzna czy zawarte na stronie treści – jeśli jej obsługa nie będzie nastręczała trudności, a sama witryna będzie prezentowała się atrakcyjnie, to znacznie zwiększa się szansa na zakończenie wizyty dokładnie według założonego przez nas planu. Dlatego tak ważne jest stałe monitorowanie konwersji i śledzenie efektów wszystkich podejmowanych działań i dokonywanych zmian.

Wśród sposobów na poprawę konwersji można również wymienić:

Podsumowanie

Współczynnik konwersji to bardzo skuteczny sposób na obliczenie, czy środki ponoszone na reklamę rzeczywiście przynoszą oczekiwane rezultaty. Jego obliczenie pozwala porównywać pomiędzy sobą dostępne źródła pozyskiwanych interakcji i, mając na uwadze cenę każdego z nich, wybrać rozwiązanie optymalne. Wysoka konwersja to wysoka dochodowość Twojego sklepu czy strony firmowej. Zdecydowanie warto więc poświęcić temu zagadnieniu trochę więcej uwagi.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Polski ŁadWAŻNE

Z naszego ebooka dowiesz się wszystkiego na temat zmian w Polskim Ładzie

Pobierz ebook

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość