|
|
7 minut czytania

Własny kanał na YouTube jako skuteczne narzędzie marketingowe marki

Specyfika YouTube daje naprawdę potężne możliwości – zarówno w kwestii zwiększania rozpoznawalności swojej marki, jak i nawiązywania oraz podtrzymywania relacji z odbiorcami. Od czego jednak zacząć obecność w tym medium, jak prowadzić kanał na YouTube, który odniesie sukces?

jak prowadzić kanał na youtube

Jak prowadzić kanał na YouTube - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

YouTube ma ponad 2 miliardy użytkowników na całym świecie, co czyni go drugą po Facebooku najpopularniejszą siecią społecznościową i drugą po Google największą wyszukiwarką. Serwis ten nie jest jednak skazany na gonienie konkurencji, bo w segmencie wideo, który dzisiaj jest motorem napędzającym rynek reklamy internetowej – jest zdecydowanie numerem jeden. Jego specyfika daje naprawdę potężne możliwości – zarówno zwiększania ruchu organicznego, jak i nawiązywania oraz podtrzymywania relacji z odbiorcami.

Jak wykorzystać to do promocji własnej marki, jak prowadzić kanał na YouTube, który odniesie sukces?

Dlaczego warto być na YouTube?

Platforma oferuje szereg sposobów interakcji z użytkownikami, umożliwiając zarówno nawiązywanie współpracy z influencerami, działania content marketingowe, jak i reklamowanie własnych produktów przy wykorzystaniu formatów oferowanych wewnątrz serwisu. Dodanie YouTube’a do arsenału narzędzi marketingowych może okazać się bardzo skutecznym sposobem na dotarcie do tych klientów, których trudno dosięgnąć np. na Facebooku.

Zaistnienie na YouTube nie jest jednak łatwe z uwagi na ogromną konkurencję. Według serwisu Statista, od lipca 2015 roku co minutę na YouTube trafia 400 godzin filmów, co powoduje ogromny clutter, przez który trudno się przebić. Na sukces w YouTube trzeba więc solidnie zapracować, przygotowując przemyślaną strategię uwzględniającą specyfikę tego właśnie serwisu. Bo owszem, wideo można publikować już niemal na każdej platformie, ale każda z nich rządzi się swoimi prawami, które – licząc na zaangażowanie odbiorców – trzeba respektować.

Jak prowadzić kanał na YouTube

Od czego zacząć? Oczywiście od założenia firmowego konta. Kanałem tworzonym przy użyciu zwykłego konta Google, może zarządzać tylko jedna osoba – właściciel konta Google. Tworząc kanał za pomocą konta marki, można jednak jednocześnie logować się z wielu autoryzowanych kontach Google i stworzyć kanał o innej nazwie niż nazwa konta Google, ale którym możesz nadal zarządzać za pomocą tego konta Google

Jak założyć kanał na YouTube – konto marki:

Strona Support Google wskazuje na następujące kroki dla osób, które chcą założyć kanał na Youtube:

  1. Zaloguj się w YouTube (na komputerze lub mobilnej wersji strony).
  2. Wyświetl listę kanałów.
  3. Kliknij ‘Utwórz nowy kanał’.
  4. Jeśli masz już konto marki, utwórz dla niego kanał, wybierając odpowiednie konto z listy. Jeśli to konto ma już swój kanał, nie będziesz mógł utworzyć nowego – gdy wybierzesz konto marki z listy, zostaniesz przekierowany do istniejącego kanału.
  5. Podaj nazwę nowego kanału i potwierdź swoje konto. Kliknij ‘Gotowe’, a nowe konto zostanie utworzone.

Jakie video umieszczać na firmowym kanale YouTube?

Sam kanał to jednak nawet nie początek. By całe zamieszanie miało sens, trzeba zadbać o treści odpowiednio wysokiej jakości. I tu wypadałoby się na chwilę zatrzymać. YouTube bowiem wyraźnie zmierza ku profesjonalizacji. Chce przyciągnąć do platformy marki, które są w stanie nieustannie inwestować w podnoszenie jakości i w ten sposób podtrzymywać zainteresowanie serwisem.

Czy dla “maluczkich” nie ma więc tam miejsca? Bynajmniej! “Profesjonalizacja” nie oznacza bowiem jakości telewizyjnej. Dobre treści nie muszą być przygotowane wyszukanym sprzętem i obrabiane przy pomocy drogiego oprogramowania. Do nagrywania video wystarczy telefon, przyzwoite oświetlenie i pomysł.

I właśnie z tym ostatnim jest największy kłopot. Marketerzy zachodzą w głowę szukając sposobów na to, by się wyróżnić, nieliczni wierzą nawet w istnienie cudownego przepisu na viral, ale – choć warto zadbać o obie te rzeczy – w pierwszej kolejności lepiej skupić się na zaspokojeniu potrzeb swojej grupy docelowej. Potem, w miarę gromadzenia danych na jej temat, łatwiej będzie przekraczać jej oczekiwania i pozytywnie zaskakiwać.

Ustal cel i odbiorcę swoich filmów

Zanim klikniesz “DODAJ”, odrób zadanie domowe i zastanów się, do kogo chcesz mówić i jakie cele zamierzasz osiągnąć.

Kierowanie przekazu do wąsko wyselekcjonowanej grupy to najpewniejsza metoda na to, by zyskać jej zaangażowanie. O czym zresztą mówi sam YouTube radząc, by zadbać o specjalizację, tworząc np. kanał gamingowy, który skoncentrowany jest na jednym tytule bądź gatunku gier, czy taki tworzony z myślą o określonej grupie demograficznej, np. mam w wielkich miastach.

Analizuj oglądalność i reaguj

To jednak tylko ogólne wytyczne, które – bez danych obrazujących prawdziwe potrzeby Twojej grupy docelowej – niewiele Ci dadzą. By rzeczywiście dotrzeć do SWOICH odbiorców, musisz ich poznać i zrozumieć, a najszybciej zrobisz to korzystając z odpowiednich narzędzi.

Co więcej, możesz też zobaczyć wyświetlenia z ostatnich 48 godzin i ostatnich 60 minut na całym swoim kanale lub w przypadku określonych filmów, co pomoże Ci wykryć wzrosty ruchu i powiązać je z wydarzeniami w czasie rzeczywistym.

YouTube Analytics to prawdziwa krynica informacji, które pozwolą Ci zobaczyć, co naprawdę działa, a co nie, i trudno wyobrazić sobie wideo marketing z prawdziwego zdarzenia bez tego narzędzia.

Odkryj, jak działa algorytm YouTube

O obecności na YouTube warto też myśleć podobnie jak o obecności w wynikach wyszukiwania Google, bo podobnie jak tam, w YouTube, ważne jest przede wszystkim to, by dać się znaleźć. Na co więc zwraca uwagę algorytm, który decyduje o kolejności wyszukiwania?

Niestety, na bardzo wiele aspektów, z których jednak każdy podyktowany jest troską o doświadczenia użytkownika. YouTube, podobnie jak Google, nie może sobie pozwolić na to, by w wynikach wyszukiwania pojawiały się propozycje, które nie odpowiadają ich intencjom.

Niemniej istotny jest tytuł, który – oprócz tego, że chwytliwy – powinien jednoznacznie wskazywać na to, co kryje się pod linkiem. I, podobnie jak przy działaniach optymalizacyjnych skrojonych pod wyszukiwarkę Google, nie warto na siłę wypełniać go słowami kluczowymi. Dobry opis, który zawiera jak najwięcej informacji, sprawdzi się zdecydowanie lepiej i będzie wyglądał naturalnie.

Jakie filmy na YouTube angażują najbardziej?

Mimo że tworzenie długich filmów wydaje się sprzeczne z tezą o krótkim span attention, czyli czasie skupienia uwagi internautów, dzisiaj sprawa nie jest już taka prosta, zwłaszcza na YouTube. Kiedyś rzeczywiście krótsze filmy były uważane za lepsze, teraz jednak wszystko zależy od tematu i odbiorców, ale – generalnie – warto poeksperymentować z dłuższymi materiałami. Dłuższe filmy to bowiem dłuższy czas oglądania, co z kolei przekłada się na sympatię algorytmów YouTube’a.

I tutaj jednak zalecany jest zdrowy rozsądek, bo “lanie wody” spowoduje jedynie odpływ widzów. Długie wstępy, przeskakiwanie z jednego tematu do drugiego, zbaczanie z kursu, zwyczajnie nudzi, więc ogranicz je do minimum, maksymalnie koncentrując się na tym, co chcesz przekazać. By uniknąć rozpraszania uwagi i utrzymywać dynamikę, można, a nawet trzeba wykorzystać “kinowe” triki takie jak angażująca muzyka, czy szybkie cięcia. A to tylko udawania tezę, że edycja materiału, który chcesz opublikować jest równie, o ile nie bardziej istotna od samego nagrania.

Można dodawać ekrany końcowe w ostatnich 20 sekundach filmu, warto więc zaplanować, gdzie będą się one pojawiać i tak wykadrować materiał, by było na nie miejsce, albo też dodać planszę z obrazem lub logo, na której można je umieścić ekrany końcowe.

Podsumowanie

Kluczem do sukcesu na YouTube są widzowie i algorytm, ale filmy warto tworzyć z myślą jedynie o tych pierwszych, bo liczba kliknięć i czas, jaki spędzają oni na w Twoim kanale, wystarczy, by automatycznie zaskarbić sobie także sympatię algorytmów.

▶ Przeczytaj również: Jak napisać profesjonalny scenariusz filmowy? Kilka sprawdzonych porad.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie