Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Delegacja pracownika – koszty eksploatacji mieszkania

Wynajęcie mieszkania dla pracownika w delegacji zasadniczo może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu – szczególnie, jeśli rozwiązanie to jest tańsze niż hotel. Jak zatem należałoby rozliczyć koszty najmu i pobocznych wydatków z nim związanych?

Wynajem w kosztach

Generalnie wynajmując lokal mieszkalny dla swojego pracownika, przedsiębiorca może zaliczyć czynsz do kosztów na podstawie dowodu opłaty. Ważne jest także, aby w dokumentacji firmy znalazła się umowa najmu mieszkania.

Uwaga! Do dokumentacji warto dołączyć dowody uzasadniające podróż służbową pracownika – np. podpisane zlecenie, kontrakt etc. W razie wątpliwości ze strony organu skarbowego przedsiębiorca jest wtedy w stanie uzasadnić długą delegację pracownika, a co za tym idzie – konieczność wynajęcia mieszkania.

Media w wynajętym mieszkaniu

Wynajmujący lokal oprócz opłaty za najem reguluje także koszty mediów. W zależności od umowy, można je opłacać:

  • W jednej kwocie, wraz z czynszem (ryczałtowo) – koszt księgujemy na podstawie dowodu opłaty
  • Odrębnie, ale do wynajmującego (na podstawie umowy) – koszt księgujemy na podstawie dowodu opłaty
  • Na podstawie faktur wystawionych na firmę najemcy (po przepisaniu liczników lub przez refakturę od wynajmującego) – koszt księgujemy na podstawie faktury.

Warto wspomnieć, że w ten sposób nie powinno się rozliczać wydatków za Internet oraz telefon – w tym przypadku faktura powinna być wystawiona na przedsiębiorcę. Częstym rozwiązaniem jest wyposażenie pracownika w służbowy telefon i laptop, wraz z Internetem. Dzięki temu znikają wątpliwości co do zaliczenia tego typu wydatków w koszty.

Drobne wyposażenie

Standard mieszkań na wynajem jest różny, w związku z czym może się okazać, że pracownik wyjeżdżający w delegację będzie musiał uzupełnić podstawowe wyposażenie.

Generalnie zakup drobnych rzeczy, takich jak sztućce, naczynia, śpiwór czy podstawowe środki czystości nie powinno budzić wątpliwości organów skarbowych co do możliwości zaliczenia poniesionych na nie wydatków do kosztów. Oczywiście, każdy taki wydatek powinien zostać udokumentowany fakturą na dane firmowe. Natomiast wynajmując mieszkanie, warto zadbać aby było ono umeblowane. Ewentualny zakup mebli może być już zakwestionowany przez organ skarbowy – jako nieuzasadniony ekonomicznie, w porównaniu np. z kosztem wynajmu hotelowego pokoju.

Uwaga! Decydując się na wynajem, warto sprawdzić stan techniczny mieszkania – usterki, szczególnie wymagające dużego nakładu na naprawy, bywają kwestionowane przez organy skarbowe jako koszt uzyskania przychodu. Tym samym jeśli w wynajmowanym mieszkaniu pojawi się konieczność naprawy – niezwiązana ze zwykłym używaniem rzeczy – warto indywidualnie skonsultować kwestię kosztu z doradcą podatkowym lub urzędem skarbowym.

Czy wiesz, jakie jeszcze koszty delegowania pracownika możesz zaliczyć do kosztów? Sprawdź!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Czy wiesz, jakie jeszcze koszty delegowania pracownika możesz zaliczyć do kosztów? Sprawdź!
W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ