Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Certyfikat rezydencji – wzór zaświadczenia wydawany w Polsce

Certyfikat rezydencji, czyli zaświadczenie o miejscu zamieszkania (w przypadku osób fizycznych) lub siedzibie (w przypadku osób prawnych) dla celów podatkowych, jest potwierdzeniem, iż dany podmiot jest rezydentem podatkowym w kraju, w którym odpowiednia administracja wydała taki dokument. W Polsce jest to druk CFR-1, który w obecnej formie obowiązuje od 5 lipca 2017 roku.

Certyfikat rezydencji – kiedy może być potrzebny?

Przedsiębiorca może mieć kontakt z certyfikatem rezydencji w różnych przypadkach – zarówno jako pracodawca zatrudniający obcokrajowców (dla potwierdzenia ich rezydencji podatkowej), jak i jako sprzedawca lub nabywca usług objętych podatkiem u źródła.

Jak uzyskać certyfikat rezydencji w Polsce?

By uzyskać certyfikat rezydencji w Polsce podatnik powinien złożyć albo odpowiedni wniosek, albo wypełniony druk CFR-1 (5) do urzędu skarbowego właściwego ze względu zamieszkania lub siedziby (w zależności od tego, czy o dokument ten ubiega się osoba fizyczna, czy też prawna). Od dnia złożenia Skarb Państwa ma 7 dni na wydanie właściwego zaświadczenia dla wnioskującego. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż za uzyskanie certyfikatu rezydencji należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł.

Certyfikat rezydencji – CFR-1 (5)

Obecną wersję polskiego certyfikatu rezydencji reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2017 roku w sprawie określenia wzoru zaświadczenia o miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych wydawanego przez organy podatkowe. Jakie dane znajdziemy na druku CFR-1 (5)?

W pierwszej części pojawia się informacja o tym, kto wydał certyfikat rezydencji, kiedy oraz jaki jest jego okres ważności.



W następnej części druku CFR-1 (5) pojawiają się dane identyfikacyjne podmiotu, czyli osoby fizycznej lub prawnej wnioskującej o wydanie certyfikatu rezydencji. W przypadku pierwszej z nich pojawi się tu imię, nazwisko oraz PESEL, a w przypadku firmy – nazwa pełna oraz NIP.

Część B to najważniejsza część tego dokumentu – to tu następuje bowiem wskazanie miejsca zamieszkania/siedziby danego podatnika w Rzeczypospolitej Polskiej oraz oświadczenie, że podlega on nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.



W ostatniej części certyfikatu rezydencji znajduje się informacja na temat faktu pobrania lub zaniechania pobrania opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia.



Sprawdź, kiedy jako pracodawca powinieneś posiadać certyfikat rezydencji swojego pracownika!


Autor: Ewa Kozak – zespół ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ