Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Facebook i Google – reklama a podatek u źródła

Media społecznościowe to obecnie jeden z największych nośników informacji – wiedzą o tym przedsiębiorcy, wykorzystujący Facebook oraz Google do reklamowania swoich firm. Decydując się na taki krok warto jednak pamiętać, że te dwie firmy to podmioty zagraniczne – nabywając od nich usługi reklamowe, musimy zmierzyć się z podatkiem u źródła.

Facebook i Google a podatek u źródła

Aby ustalić, czy przedsiębiorcy wykorzystujący reklamy od Facebooka oraz Google są zobowiązani do opłacania podatku u źródła, należy przede wszystkim rozpatrzyć umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania. Na szczęście, siedziby obu firm znajdują się w Irlandii, z którą taką umowę Polska zawarła.

Pozostaje wobec tego kwestia certyfikatów rezydencji – i tu niestety mogą pojawić się schody. Generalnie polskie organy skarbowe preferują papierową wersję takiego dokumentu, mimo iż przepisy co do zasady nie wzbraniają korzystania z wersji elektronicznej. Jednakże uzyskanie papierowego certyfikatu od Facebooka lub Google jest praktycznie niemożliwe.

Możliwe jest natomiast pobranie elektronicznego certyfikatu rezydencji – Google w każdym roku udostępnia taki dokument na swojej stronie internetowej; aby uzyskać go od Facebooka, warto skontaktować się ze wsparciem technicznym, ewentualnie pobrać druk udostępniany w sieci przez inne firmy.

Wydaje się, że dokument udostępniony wprost przez dostarczyciela usługi reklamowej nie powinien wzbudzać wątpliwości, w praktyce jednak zdarzają się sytuacje, kiedy organ skarbowy nie uznaje poprawności certyfikatu. W związku z tym warto w tym przypadku skontaktować się bezpośrednio z własnym organem skarbowym.

Google i Facebook a IFT-2/IFT-2R

Bez względu na to, czy polski przedsiębiorca odprowadzałby podatek u źródła, czy też korzystałby ze zwolnienia, decydując się na reklamę na Facebooku lub w Google powinien pamiętać o obowiązku sprawozdawczym.

Dla podatku u źródła właściwa jest przede wszystkim deklaracja IFT-2R, którą należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym dla opodatkowania podmiotów zagranicznych w terminie do 31 marca nowego roku podatkowego za rok poprzedni. Dodatkowo formularz należy przekazać usługodawcy – w tym wypadku Facebookowi lub Google.

Ponadto możemy spotkać się także z deklaracją IFT-2, którą sporządza się jedynie na wniosek kontrahenta. Gdyby Facebook lub Google wystosowało taki wniosek, polski przedsiębiorca ma 14 dni na sporządzenie IFT-2, i przekazanie jej zarówno do kontrahenta, jak i polskiego właściwego urzędu skarbowego.


Deklaracja IFT-2/2R – czy wiesz, jak ją wypełnić? Sprawdź przewodnik!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ