Mieszkanie w środkach trwałych – wady i zalety

Przedsiębiorcy – szczególnie rozpoczynając działalność gospodarczą – mogą zdecydować się na zarejestrowanie i prowadzenie firmy w miejscu zamieszkania. W takiej sytuacji część lokalu może zostać zaliczona do środków trwałych firmy. Czy jest to opłacalne?

Mieszkanie w środkach trwałych – zalety

Do podstawowych zalet zaliczenia części mieszkania prywatnego do środków trwałych firmy należy możliwość zwiększenia kosztów uzyskania przychodu. Wśród kosztów można wyróżnić przede wszystkim:


Uwaga! Warto zwrócić uwagę, że do kosztów uzyskania przychodów nie powinno się zaliczać abonamentu telefonicznego lub opłat za Internet, jeśli umowy te są zawarte na osobę fizyczną, a nie na firmę. W takiej sytuacji może natomiast przysługiwać ulga na Internet, do rozliczenia w zeznaniu rocznym. Zaliczenie opłat za Internet i telefon byłoby jednak możliwe, jeśli zostałyby na nie zawarte odrębne, firmowe umowy.

Kolejną zaletą prowadzenia firmy w miejscu zamieszkania jest brak dodatkowych wydatków, związanych z zakupem lub wynajmem odrębnego lokalu usługowego.

Mieszkanie w środkach trwałych – wady

Prowadzenie firmy w miejscu zamieszkania może generować również pewne problemy – nie tylko na gruncie braku prywatności, gdy przychodzą klienci; lub braku motywacji, kiedy nie ogranicza nas konieczność wyjazdu do pracy. Niedogodności mogą pojawić się również na gruncie podatkowym.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na podatek od nieruchomości. Generalnie opłaty za metr kwadratowy lokalu mieszkalnego nie przekraczają złotówki. Natomiast za metr kwadratowy lokalu usługowego zapłacimy już ponad 20 zł (dokładne stawki ustalane są w konkretnym roku podatkowym). Zatem, wyodrębnienie z mieszkania części powierzchni na cele firmowe może wiązać się z wyższym podatkiem.

Może się także pojawić konieczność opłacenia VAT – jeśli przysługiwało prawo do jego odliczenia. VAT należy naliczyć nie tylko przy ewentualnej sprzedaży takiego lokalu, ale także przy wycofaniu go ponownie do majątku prywatnego przedsiębiorcy.

Natomiast wycofanie lub sprzedaż lokalu wycofanego nie spowoduje generalnie powstania przychodu z działalności gospodarczej.

Drugą niedogodnością prowadzenia firmy w mieszkaniu jest znaczące zmniejszenie ochrony danych osobowych. Adres zarejestrowania firmy pojawi się nie tylko na fakturach, ale też w bazie przedsiębiorców, co oznacza, że dane te będą publiczne. Niestety nawet likwidacja działalności może nie przywrócić pełnej anonimowości – w sieci można się niejednokrotnie spotkać z bazami firm, które nie respektują wykreślenia i nadal powielają dane firmowe, czyli – również prywatne dane przedsiębiorcy.

Gdzie, jeśli nie w domu? Spróbuj coworkingu – podziel się biurem z innymi!


Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Jednolity Plik Kontrolny bez dodatkowych opłat.
  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej