Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej

Określenie prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży wysyłkowej jest możliwe gdy wiemy kiedy i w jakiej formie otrzymamy zapłatę za sprzedawany przez nas towar.
Klient może uiścić opłatę za towar bezpośrednio na nasze konto bankowe, wybrać możliwość zapłaty za tzw. zaliczeniem pocztowym lub zapłacić gotówką przy osobistym odbierze towaru w naszej siedzibie.

Zapłata na konto bankowe

Klient dokonując zapłaty za towar przelewem na rachunek bankowy może zapłacić przed faktycznym otrzymaniem towaru (wtedy mamy do czynienia z zapłatą w formie przedpłaty, zaliczki, zadatku lub zapłaty z góry) lub po jego otrzymaniu. W pierwszej sytuacji obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje w momencie otrzymania zapłaty czyli w dniu wpływu należności na konto sprzedawcy (art. 19 ust. 11 w/w ustawy o VAT). W drugiej sytuacji, która rzadko ma miejsce, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie w dniu wydania towaru (tj. w dniu dokonania wysyłki towaru). Taka okoliczność została określona w Kodeksie cywilnym.
Art.544. §1. „Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju. §2. Jednakże kupujący obowiązany jest zapłacić cenę dopiero po nadejściu rzeczy na miejsce przeznaczenia i po umożliwieniu mu zbadania rzeczy.”

Zaliczenie pocztowe

Zapłata „za zaliczeniem pocztowym” lub „za pobraniem” nastąpi w sytuacji, gdy nasz klient zapłaci za otrzymany towar przedstawicielowi Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej w momencie odbioru towaru. Formą zapłaty jest gotówka. Zapłacone przez klienta środki są przekazywane przez Pocztę Polską lub firmę kurierską na nasze konto bankowe. W takiej sytuacji obowiązek podatkowy powstanie z datą wpływu tych środków na nasze konto bankowe (art. 19 ust. 13 pkt 6 w/w ustawy o vat).
Pomimo odmiennych zapisów na dokumentach przesyłowych wystawianych przez Pocztę Polską i firmy kurierskie (na dokumentach wystawianych przez Pocztę Polską widnieje napis „za zaliczeniem pocztowym”, na dokumentach wystawianych przez kurierów najczęściej widnieje określenie „za pobraniem”) moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT powstanie w momencie otrzymania zapłaty i nie ma tutaj znaczenia czy klient zapłaci za towar przedstawicielowi Poczty Polskiej czy firmy kurierskiej. Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie (20 sierpnia 2007r., IS.II/2-443/36/07) rozwiała wątpliwości podatników w tym zakresie.

Odbiór osobisty towaru

Wystawiając na aukcji internetowej dany towar możemy zgodzić się na to, aby klient osobiście odebrał zakupiony towar. W takiej sytuacji, jeśli kupującym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, czyli z chwilą wydania towaru (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast, jeśli będzie to sprzedaż na rzecz osoby, która prowadzi działalność gospodarczą, a taka sprzedaż jest potwierdzona fakturą VAT, obowiązek podatkowy powstanie w momencie wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru (art. 19 ust. 4 w/w ustawy).

Brak odbioru towaru – brak podatku VAT

W sytuacji, gdy klient, który dokonał zakupu towaru wystawionego przez nas na aukcji internetowej nie dokona jego odbioru, a na potwierdzenie takiej sprzedaży wystawiliśmy już fakturę VAT, obowiązek podatkowy w podatku VAT nie powstanie. Zgodnie z interpretacją Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, z dnia 25 października 2006 r. (USIII/443/VAT/397/77/06/WO) – należy uznać, że taka faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Musimy wtedy wystawioną wcześniej fakturę anulować. Anulowanie faktury następuje poprzez przekreślenie dwóch egzemplarzy faktury i dokonanie na nich adnotacji uniemożliwiającej ich powtórne wykorzystanie.

Kasa fiskalna

Sprzedaż wysyłkowa jest zwolniona z obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej. Zwolnienie z obowiązku rejestrowania tej sprzedaży na kasie dotyczy sytuacji gdy zapłata otrzymywana jest za pośrednictwem banku lub poczty – chodzi tu o możliwość zidentyfikowania klienta. Dodatkowo podatnik musi prowadzić szczegółową ewidencję dowodów zapłaty.

W sytuacji gdy podmiot posiada już kasę fiskalną (założoną z innego tytułu) i jednocześnie prowadzi sprzedaż wysyłkową, nie musi on jej nabijać na kasę o ile spełnione są wymienione wyżej warunki. Natomiast gdy chociaż jeden raz ujmie sprzedaż wysyłkową na kasie, to od tego momentu będzie musiał na niej rejestrować każdą transakcję wysyłkowa. Jest to o tyle niewygodne, że kasa nie jest przystosowana do rozróżnienia szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, z którym mamy do czynienia gdy zapłata jest w formie pobrania.

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • ChieftainY2k

    Moim zdaniem brakuje jeszcze jednego przypadku: wpłaty na pośrednio konto (np PayU), z którego następują regularne wypłaty (np: w każdy piątek) na konto sprzedawcy.

    W takim przypadku środki są przetrzymywane na koncie pośrednim (nie należącym do sprzedawcy) przez około tydzień.

    Jak taki przypadek księgować ?

  • Beata Lelakowska

    W tej sytuacji postępujemy podobnie jak przy zapłacie na rachunek bankowy – obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT powstaje w dacie otrzymania zapłaty na konto w PayU. Nie ma tutaj znaczenia kiedy pieniądze te trafią na Pana konto bankowe.

  • Anna

    Witam,
    Mam pewien problem w kwestii księgowania. Jeżeli wystawiam towar ( w sklepie internetowym), którego nie mam na stanie a zostanie zakupiony to mogę go kupić w hurtowni w dniu następnym i tu pytanie… Data sprzredaży przez allegro jest inna niż data nabycia od hurtownika i jak to księgować czy tak można?

    Dziś rozmawiałam z hurtownikiem który może jedynie wystawiać rachunek do godziny 16. Jeżeli jednak ktoś kupi towar po godzinie 16 a ja nie bede miałą towaru na stanie bede mogła uzyskać rachunek w dniu następnym. Czy w związku z tym czy jeżeli w regulaminie sklepu podalibysmy informację iż pracujemy od godziny 8 -16 to czy moglibyśmy zakupy po godzinie 16 ewidencjonować z datą dnia następnego?

    Bardzo proszę o poradę :)

  • Anna Pietrzak

    Rozważyć należy kilka sytuacji:
    -Sprzedaż na allegro występuje 1.11.2012 i tego samego dnia otrzymujemy przelew na konto,wysyłamy towar 10.11.2012r, wówczas wystawiamy fakturę zaliczkową (fakturę możemy wystawić do 7 dni od otrzymania kwoty na konto, ale obowiązek podatkowy powstaje w dniu otrzymania zaliczki).
    Obowiązek podatkowy w PIT powstanie 10.11.2012r. (data wysłania towaru i jednocześnie data wystawienia faktury końcowej).
    Obowiązek podatkowy w VAT powstanie 1.11.2012

    -Sprzedaż na allegro występuje 1.11.2012- wysyłka za pobraniem.
    Obowiązek podatkowy w PIT powstanie w dniu wysłania towaru (wystawiamy fakturę za pobraniem)
    Obowiązek podatkowy w VAT powstanie w dniu otrzymania zapłaty na konto.

    Kasa fiskalna
    Jeśli podatnik ewidencjonuje sprzedaż na kasie fiskalnej wówczas:
    -Klient dokonał przelewu 1.11.2012 -towar nabijamy na kasę w dniu otrzymania przelewu, jeśli wysyłka towaru i data nabicia paragonu są z tego samego miesiąca nie trzeba nic korygować.
    -W przypadku wysyłki za pobraniem-> w dniu wysłania. Jeśli pobranie otrzymany w miesiącu następnym po miesiącu nabicia na kasę, podatek VAT należy przeksięgować do miesiąca pobrania, gdyż wtedy powstaje obowiązek podatkowy VAT.