Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Samochód w leasing czy na kredyt?

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, co będzie bardziej opłacalne – zakup samochodu na kredyt, czy też wzięcie go w leasing. Prawda jest taka, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od ofert dostępnych w danym momencie na rynku, od potrzeb i możliwości właściciela firmy, czy też wartości i rodzaju samochodu. Poniżej postaramy się przedstawić wady i zalety samochodu wziętego w leasing oraz zakupionego na kredyt.

Samochód na kredyt – zalety i wady

Kredyt samochodowy to rodzaj kredytu celowego, w którym bank pożycza przedsiębiorcy pieniądze na określony w umowie procent, doliczając przy tym także inne opłaty, jak np. ubezpieczenie. Jest on najczęściej udzielany od razu na 100% wartości pojazdu.

Jakie są zalety zakupu samochodu na kredyt?

  • możliwość zakupu dowolnego auta (też używanego)
  • możliwość odliczenia VAT (w całości lub w połowie – więcej o odliczeniu VAT od samochodu przeczytasz tutaj) od razu po otrzymaniu faktury zakupu (chyba że jest to faktura VAT marża – wówczas prawo do odliczenia nie przysługuje)
  • opcja wcześniejszej spłaty pozostałych rat (lub też czasowego zawieszenia kredytu)
  • możliwość decydowania o samochodzie – np. o jego sprzedaży i zakupie nowego jeszcze w trakcie spłacania kredytu (w zależności od rodzaju zabezpieczenia)
  • po spłaceniu rat kredytu przedsiębiorca jest pełnoprawnym właścicielem pojazdu
  • zaliczanie w koszty odpisów amortyzacyjnych.

Do wad zakupu samochodu na kredyt zaliczyć należy:

  • konieczność zgromadzenia wielu dokumentów oraz czasochłonny proces uzyskania finansowania
  • obowiązek przedstawienia odpowiedniego zabezpieczenia
  • trudności w uzyskaniu finansowania przy problemach z historią kredytową
  • zmienne oprocentowanie
  • ograniczenie w zaliczeniu wartości samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodów – w przypadku samochodów osobowych kosztem podatkowym mogą być odpisy amortyzacyjne do równowartości 20 tys. euro.

Samochód w leasingu operacyjnym – zalety i wady

Leasing można porównać do długoterminowego najmu. W zależności od tego, czy jest to leasing operacyjny, czy też finansowy, samochód pozostaje własnością leasingodawcy lub też staje się własnością leasingobiorcy, w zamian za wpłacane raty leasingowe.

Jakie zalety ma leasing?

  • proste procedury, brak konieczności gromadzenia wielu dokumentów
  • pozytywna decyzja nawet, jeśli bank odrzucił wniosek o kredyt
  • mało formalności
  • w przypadku leasingu operacyjnego – z góry określone, niezmienne opłaty, które w całości można zaliczyć do kosztów podatkowych
  • przy leasingu finansowym – możliwość zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych
  • w przypadku leasingu operacyjnego – możliwość regularnego odliczania VAT naliczonego od każdej kolejnej faktury.

Wadami leasingu samochodu są:

  • dotyczy konkretnego samochodu, który musi zostać zakupiony na podstawie faktury
  • ograniczenia pod względem zakupu samochodu używanego, a co za tym idzie – konieczność zakupu droższego auta
  • brak możliwości decydowania o przedmiocie leasingu i np. sprzedania go przed zakończeniem umowy
  • w przypadku leasingu operacyjnego – wysokie koszty.

Sprawdź, jak księgować leasing w systemie ifirma!


Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


  • Katarzyna Pilarek

    Żeby odpowiedzieć na pytanie, co jest bardziej opłacalne – kredyt czy leasing – trzeba po prostu wszystko skalkulować i wybrać najkorzystniejszą ofertę, uwzględniając wszystkie koszty i aspekty. Warto porównać przede wszystkim oferty dłużej funkcjonujących na rynku sprawdzonych podmiotów, jak np. EFL, Pekao czy Getin.


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ