Split payment – kiedy korzystanie z podzielonej płatności nie jest możliwe?

Split payment nie jest obowiązkowy – to nabywca sam decyduje, czy pieniądze za daną fakturę przeleje w tradycyjny sposób, czy też z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności. Warto mieć jednak świadomość, że w określonych przypadkach skorzystanie z tej opcji nie będzie możliwe. Kiedy? Sprawdźmy.

Split payment tylko do faktur z VAT

Mechanizm split payment, zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy o VAT, można zastosować wyłącznie w przypadku faktur z wykazaną kwotą tego podatku. W związku z powyższym, skorzystanie z tej metody zapłaty sprzedawcy nie będzie możliwe w przypadku:


Split payment tylko w B2B

Należy również pamiętać, że mechanizm split payment można stosować wyłącznie w relacjach między dwiema firmami profesjonalnie uczestniczącymi w obrocie gospodarczym (tzw. sektor B2B). Oznacza to, że jeśli klient nie prowadzi własnej działalności, nie ma on ani prawa ani możliwości skorzystania z podzielonej płatności (tzw. sektor B2C).

Split payment wyłącznie na podstawie faktury

Warto również podkreślić, iż nie powinno się stosować mechanizmu split payment nie posiadając faktury, za którą dokonywana jest płatność. W przelewie należy bowiem podać zawartą na dokumencie kwotę netto i VAT oraz numer faktury, której dotyczy.

Split payment wyłącznie do faktur wystawionych w złotych polskich

Kolejne ograniczenie w zakresie stosowania split payment dotyczy waluty, w jakiej została sporządzona faktura. Podzielona płatność jest bowiem dostępna wyłącznie dla dokumentów sprzedażowych wystawionych w polskich złotych.

Split payment – jeden przelew za jedną fakturę

Mechanizmu split payment nie można stosować w przypadku przelewów zbiorczych. Wybierając taką metodę zapłaty należy pamiętać, że jeden przelew może dotyczyć zapłaty za jedną fakturę (lub jej część).


Wiesz, że stosując split payment możesz skorzystać z przyspieszonego terminu zwrotu VAT? Dowiedz się więcej!


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Biuro rachunkowe

internetowo, wygodnie

Pełna odpowiedzialność
za prowadzoną dokumentację

Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta)

JUŻ OD
99
zł/mc
ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.