Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Split payment – zalety i wady – cz. 1

Split payment to w ostatnim czasie dość głośny temat. Nic dziwnego – dla polskich podatników nowy system rozliczania podatku od towarów i usług będzie niemałą rewolucją. Jakie wady i zalety – istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy – dostrzegają w tym rozwiązaniu eksperci?

Split payment w polskim systemie prawnym – zalety

  1. Przyspieszony zwrot nadpłaconego podatku od towarów i usług – korzystając z rachunku bankowego do celów VAT przedsiębiorca będzie mógł uzyskać zwrot nadpłaconej kwoty podatku już w ciągu 25 dni od złożenia deklaracji, bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków (więcej na ten temat przeczytasz tutaj).

  2. Brak sankcji przewidzianych w art. 112b i 112c ustawy o VAT (zastosowanie podwyższonej stawki odsetek za zwłokę w wysokości 150% standardowej stawki) – sankcje te dotyczą m.in. omyłkowego wykazania zaniżonej kwoty zobowiązania podatkowego, czy też niezłożenia deklaracji i niewpłacenia należnego podatku, jak również ujęcia w deklaracji VAT z tzw. pustej faktury. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami przedsiębiorca korzystający ze split payment nie będzie mógł zostać ukarany za wskazane wyżej czyny.

  3. Brak zastosowania przepisów z rozdziału Xa ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczących odpowiedzialności solidarnej w VAT. Stosowanie procedury split payment pomoże zatem przedsiębiorcom uchronić się przed negatywnymi konsekwencjami w przypadku transakcji z nieuczciwym kontrahentem.

  4. Możliwość zmniejszenia należności podatkowej przy wcześniejszym wysłaniu deklaracji i zapłacie VAT ze specjalnego rachunku bankowego dla celów podatku od towarów i usług. Obniżenie daniny będzie można wyliczyć z zastosowaniem wzoru:

S = Z x r x n/360

S – kwota obniżenia
Z – kwota zobowiązania wynikającego z deklaracji
r – stopa referencyjna NBP obowiązująca na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku
n – liczba dni do terminu zapłaty podatku (czyli co do zasady do 25 dnia danego miesiąca)


Jakie wady eksperci dostrzegają w split payment? Kliknij i dowiedz się więcej!


Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ