Sprzedaż bezrachunkowa u ryczałtowca

Przedsiębiorcy, którzy opodatkowują przychody z działalności gospodarczej ryczałtem ewidencjonowanym, obowiązani są do ujmowania wszystkich osiągniętych przychodów w ewidencji przychodów.

Sposób dokumentowania oraz wykazywania przychodów określa Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z paragrafem 3 powyższego Rozporządzenia zapisy w ewidencji dokonywane są na podstawie faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych. Przedsiębiorcy, którzy ewidencjonują sprzedaż na kasie rejestrującej, sporządzają raporty dobowe i raporty miesięczne. Przedsiębiorca sam dokonuje wyboru, które z tych raportów będą wpisywane do ewidencji przychodów.

Zapisy w ewidencji mogą być też dokonywane na podstawie dziennego zestawienia faktur.

Paragraf 7 Rozporządzenia wymienia niezbędne elementy zestawienia:

  1. data;
  2. numer zestawienia;
  3. numery faktur objętych zestawieniem;
  4. daty faktur objętych zestawieniem;
  5. łączna wartość przychodów wynikającą z tych faktur z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku sprzedaży bezrachunkowej (niefakturowanej) zapisy w ewidencji wprowadzamy na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w jednej kwocie jest wykazana wartość tych przychodów za ten dzień z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zapisów w ewidencji przychodów nie można dokonywać na podstawie ewidencji sprzedaży bezrachunkowej, którą mogą prowadzić podatnicy rozliczający się na Księdze Przychodów i Rozchodów. Rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów przewiduje księgowanie sprzedaży bezrachunkowej tylko i wyłącznie na podstawie dowodów wewnętrznych.

Natomiast jeśli przedsiębiorca osiąga przychody, o których mowa w art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (np. otrzymane kary umowne, różnice kursowe) oraz w razie osiągania przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy, zapisów dokonuje się na podstawie dowodów potwierdzających faktyczne uzyskanie tych przychodów.

Zapisów w ewidencji ryczałtu należy dokonywać w porządku chronologicznym, nie później niż do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.


Autor: Monika Kobylak – ifirma.pl


UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Jednolity Plik Kontrolny bez dodatkowych opłat.
  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej