Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Sprzedaż premiowa

Przedsiębiorcy w celu uatrakcyjnienia swojej oferty oraz pozyskania nowych klientów coraz częściej stosują tzw. sprzedaż premiową jako formę promocji. Polega ona na otrzymaniu, przez klienta, dodatkowej korzyści przy zakupie. Każdy z uczestników promocji ma zagwarantowaną nagrodę, jeśli spełni podane przez sprzedawcę warunki. Może to dotyczyć zakupu określonej ilość produktów, wydania wskazanej kwoty czy zebrania danej ilość punktów.

Zasady skorzystania z promocji muszą być opisane w specjalnie stworzonym na tą okazję regulaminie. Powinien on zawierać co najmniej następujące informacje: wskazanie organizatora oraz adresata promocji, określenie czasu i miejsca jej trwania, listę nagród jakie można w niej otrzymać, zasady ich przyznawania oraz sposób wydawania. Jeżeli bonusy wydawane są osobiście, to należy dodatkowo prowadzić listę wydawanych nagród. Nie jest natomiast konieczne posiadanie danych nabywcy.

Zwolnione są od podatku dochodowego nagrody, których jednostkowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł. Przekroczenie tego limitu powoduje opodatkowanie świadczenia w całości 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Podatek powinien zostać pobrany jeszcze przed wydaniem nagrody. Wpłaty należy dokonać w terminie do 20 dnia następującego po miesiącu jego pobrania do urzędy skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania płatnika. Dodatkowo przedsiębiorca ma obowiązek na koniec roku wysłać do urzędu skarbowego PIT-8AR.

Wyżej wspomniane zwolnienie nie dotyczy sytuacji w których nabywcami są osoby prowadzące działalność gospodarczą. Gdy nasz kontrahent otrzymał w ten sposób nagrodę, jest on zobowiązany do uwzględnienia jej wartości w kwocie przychodów (czyli wykazuje ją jako swój przychód) i odprowadza z tego tytułu podatek dochodowy.

Wydatki związane z zakupami nagród dotyczących sprzedaży premiowej stanowią u organizatora koszt uzyskania przychodu. Można je zaksięgować bezpośrednio do pozostałych wydatków (jeżeli były kupowane z przeznaczeniem jako nagrody) lub dokonać przeksięgowania (gdy w momencie zakupu zaliczone były do towarów handlowych).

Dość sporną kwestią jest podatek VAT. Organy podatkowe różnie podchodzą do tego zagadnienia. Niektóre nakazują podatnikom opodatkować nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej (w tym celu należy wystawić fakturę wewnętrzną, na której należy naliczyć podatek VAT), inne z kolei twierdzą, że takie nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednak są to nadal interpretacje indywidualne rozstrzygające sytuację danego podatnika. Warto jest więc aby przedsiębiorca, zwłaszcza przy sprzedaży na dużą skalę, jeszcze przed jej rozpoczęciem zwrócił się z zapytaniem do Ministerstwa Finansów.

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik



Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ