Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

ZLEĆ SWOJĄ KSIĘGOWOŚĆ

Porównaj ceny

Wydatki sfinansowane dotacją nie zawsze są kosztami uzyskania przychodu.

1 stycznia 2010 zmieniły się przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej. Zmiany dotykają beneficjentów  Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 6.2.
Art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia zarówno rodzaje wydatków nie mogących być kosztem podatkowym jak źródła finansowania wydatku, które zabraniają zaliczenia wydatku w koszty.

Po nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pojawił się w niej nowy zapis
(art. 23. ust.1 pkt 56 w odniesieniu do art. 21 ust. 1 pkt 137)

odnoszący się bezpośrednio do “środków finansowych otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych”.
Nowa klasyfikacja środków otrzymanych z Unii Europejskiej powoduje, że przedsiębiorcy od 1 stycznia 2010 nie mogą zaliczać w koszty wydatków, które sfinansowali z dotacji w ramach PO KL 6.2. Z punktu widzenia przepisu nie jest istotne, czy wydatki te zostały najpierw poniesione przez przedsiębiorcę i zrefundowane, czy przedsiębiorca otrzymał te środki przed poniesieniem wydatków.
Tym samym zarówno wydatki inwestycyjne o charakterze innym niż środki trwałe (które na mocy innych przepisów już wcześniej nie mogły być zaliczane w koszty) oraz wsparcie pomostowe sfinansowane z dotacji pochodzących ze środków publicznych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Przypominamy, iż na mocy przepisówRozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów), środki uzyskane w ramach POKL 6.2 są zwolnione z podatku dochodowego i w tej kwestii żadna zmiana nie ma miejsca.

Przedstawione zmiany nie dotyczą beneficjentów pomocy otrzymanej z Urzędu Pracy przez bezrobotnych rozpoczynających działalność gospodarczą. Zachowują oni prawo do zaliczenia w koszty prowadzonej działalności wydatków ( innych niż zakup środków trwałych podlegających amortyzacji) sfinansowanych dotacją.

Joanna Pindelska

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


  • tom

    cyt: Przedstawione zmiany nie dotyczą beneficjentów pomocy otrzymanej z Urzędu Pracy

    skąd ta różnica?, jaka jest podstawa prawna?

  • Joanna Zalewska

    Dotacja z Urzędu Pracy jest zwolniona z podatku dochodowego na podstawie innego przepisu ustawy o podatku dochodowym niż dotacje udzielone w ramach działania “Kapitał Ludzki”. Zwolnienie następuje w oparciu o art. 21 ust.1.pkt 121 ustawy. Ten punkt nie jest wymieniony w art.23 ust.1. pkt 56, który wymienia rodzaje finansowania wykluczające zaliczenie wydatku w koszty.

  • Renata

    Trochę mi się to pogmatwało. Proszę o pomoc.
    Dotację z działania 6.2 dostałam w grudniu 2009 r. Zakupy z tej dotacji zrobiłam w styczniu-marcu 2010 r. W zrobionych zakupach nic nie przekroczyło 3500,00 zł więc nie ma śr. trwałego. Czy w takim razie zakupione rzeczy w książce przychodu i rozchodu wpisuję jako koszty czy też nie? (11% to mój wkład a 89% kasa z UE). W marcu przelano mi pomostówkę czy mam ją wykazać jako przychód w książce przychodu i rozchodu?

  • cyt. “Przedsiębiorcy od 1 stycznia 2010 nie mogą zaliczać w koszty wydatków, które sfinansowali z dotacji w ramach PO KL 6.2. ”
    Wydatki poniosła Pani po 1 stycznia 2010. Więc z punktu widzenia przepisu nie ma znaczenia czy wydatki kwalifikują się do środków trwałych czy nie. Sfinansowane ze środków z dotacji 6.2 nie stanowią kosztu bez względu na to, na co Pani wydała dofinansowanie jednorazowe czy wsparcie pomostowe.
    Nie wykazujemy wsparcia pomostowego jako przychód, ponieważ jest to część dotacji POKL 6.2 wymienionego w podanym wyżej rozporządzeniu – “środki uzyskane w ramach POKL 6.2 są zwolnione z podatku dochodowego i w tej kwestii żadna zmiana nie ma miejsca.”

    89% z każdego poniesionego wydatku nie może stanowić kosztu, 11% może (jako sfinansowane z Pani środków).
    Aby ująć koszt sfinansowany z własnych środków należy więc przeliczyć kwotę każdego wydatku i wyliczyć z niego udział własny. Dopiero kwota udziału własnego w danym wydatku będzie stanowiła koszt.

  • G.Głowacka

    Jak wygląda sprawa zwrotu podatku VAT od nabytych już 2010r z dotacji (Działanie 6.2 ) środków trwałych, które nie stanowią kosztu i nie są amortyzowane, a zostały ujęte w ewidencji zakupów VAT ( poprzednio mozna było uzyskać zwrot VAT).
    Uprzejmie prosze o wyjaśnienie.

  • W zakresie odliczania VATu od tego rodzaju wydatków przepisy nie uległy zmianie po 1 stycznia 2010.

  • M.Grzesiak-Chmura

    1. W związku z koniecznościa składania korekt do US za okresy juz zamkniete (pomostówke dostane dopiero po 2 zamknietych miesiacach dzialalnosci)czy istenieje mozliwosc dobrowolnego opodatkowac tych przychodow (z dotacji inwestycyjnej i pomostowki) i uwzglednienia wszytskich wydatkow jako KUP?
    2. Jak mam traktowac obowiazkowe skladki na ubezpieczenia spoleczne i zdrowotne, ktore finansuje z pomostowki w KPiR?
    3. Czy w zwiazku z odliczaniem VAT od zakupow nie stanowiacych KUP i uwzglednionych w deklaracjach vat-7 nalezy skladac korekty za okresy przeszle, czy mam prawo odliczac ten VAT? Bardzo prosze o wyjasnienie.

  • Jacek

    Czyli można odliczać VAT od zakupów sfinansowanych z dotacji (chodzi o 6.2)? Ew. czy mogłaby Pani nieco rozwinąć temat zwrotu VAT z zakupó dokonanych z 6.2?

  • Podatnik nie może dobrowolnie wybierać źródeł opodatkowanych przychodów, w szczególności postępując wbrew ogłoszonym aktom prawnym – o tym, co podlega opodatkowaniu i w jaki sposób decyduje ustawodawca, nie podatnik.
    Bez względu jednak na to, czy środki otrzymane z tej dotacji stanowiłyby przychód opodatkowany (a były w tym zakresie tak liczne wątpliwości, że MF wydało specjalne rozporządzenie odnośnie tej kwestii) wydatki nie mogą stanowić kosztu po 1 stycznia 2010 – mówi o tym wspomniany artykule przepis. W związku z tym nie wpisujemy ich w Kpir.
    Składki społeczne nie zmniejszają dochodu do opodatkowania i nie mogą stanowić kosztu. Składka zdrowotna przedsiębiorcy nie jest kosztem podatkowym, więc można ją odliczać od podatku pomimo refundacji.

    Nie ma zakazu odliczania VATu od zakupów nie stanowiących kosztów podatkowych. Ten zakaz zniesiono dwa lata temu. W zakresie odliczania VATu od tego rodzaju wydatków przepisy nie uległy zmianie po 1 stycznia 2010 – nadal obowiązują zasady ogólne i neutralności podatku VAT (czyli odliczania od wydatków związanych ze sprzedażą opodatkowaną).
    Fakt sfinansowania wydatków z tej dotacji nie ma żadnego wpływu na rozliczenia VAT. Temat zwrotu nadwyżki VATu naliczonego nad należnym został omówiony wcześniej, a artykule:
    http://blog.ifirma.pl/2009/02/zwrot-podatku-vat-wg-nowych-zasad/

  • marek

    Czyli po tych zmianach wpisujemy w PKPiR te rzeczy które kupimy ze środków 6.2?
    Jak to wygląda w całej papierologii firmy gdy kupimy coś z 6.2? Gdzie to wpisać? Bo w ewidencję VAT to na pewno gdy chcę później wnioskować o zwrot podatku.

  • Te wydatki nie mogą stanowić kosztu po 1 stycznia 2010 – mówi o tym wspomniany artykule przepis. W związku z tym nie wpisujemy ich w Kpir.
    Faktury są po prostu przechowywane.
    W przypadku vatowca, jeżeli odlicza VAT od wydatków sfinansowanych z POKL 6.2 – ujmuje faktury w ewidencji zakupów VAT i to wszystko.

  • marek

    dziękuję za odpowiedź:)
    a w ewidencję środków trwałych lub wyposażenia wpisujemy?

    Troszkę z innej beczki… Jak wiemy pomiędzy datą złożenia druku EDG-1 i datą wskazanego tam startu rozpoczęcia DG można już ponosić koszty. Z jaką datą dokonywać wpisów? Rzeczywistą z faktur czy wpisać je z datą pierwszego dnia DG wskazaną w druku EDG-1 jako start działalności i dać jakieś wyjaśnienie w uwagach.

  • Sylwia Kucharska

    Mam pytanie zwiazane z ksiegowanie dotacji z Ministerstwa Kultury na projekt tzw.miekki. Jest ona przyznana w formie pomocy de minimis. Czy dotacja podlega opodatkowaniu? Czy wszystkie koszty np. faktury za druki, wynajem sprzetu itp. zaliczyc mozna do kosztow uzyskania przychodu? Czy umowy o dzielo zawarte w celu wykonania projektu sa rowniez kosztami ksiegowymi?

  • Nie można wpisywać kosztów z datą wcześniejszą niż rozpoczęcia działalności i otwarcia PKPiR. Nie blokuje to jednak prawa przedsiębiorcy do rozliczenia kosztu – następuje na dzień otwarcia działalności, przy czym jak najlepsze opisanie takiego wydatku jest wskazane. Zasadniczo sposób rozliczania wydatków poniesionych przed rozpoczęciem jest podobny jak w przypadku kosztów poniesionych już w trakcie prowadzenia DG, różnice dotyczą jedynie zakupionych towarów handlowych i materiałów do produkcji (zakupione przed rozpoczęciem wnosimy do firmy remanentem początkowym).

  • Powyższy artykuł opisuje wyłącznie zmiany przepisów dotyczące dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 6.2. Nie odnosi się do innych dotacji, jakie może uzyskać przedsiębiorca.

  • Anna Kieliszek

    Czy jeśli dołożę z własnej kieszeni na zakup środków trwałych i wyposażenia do firmy , tj. ok 1 200 zł to będę musiała jakoś to zapisać? bo rozumiem, że zakupione środki tw. oraz wyposażenie z przyznanych na ten cel środków z Kapitału Ludzkiego nie księguję w PKPiR oraz w ewidencji wyposażenia i ewidencji środków tw. więc co z dołożonym tysiącem?

  • Wkład własny może stanowić koszt. Tylko część sfinansowana ze środków z tej dotacji nie stanowi.

  • Anna Kieliszek

    Ale jak kupiłam komputer, drukarkę , biurko ze środków 6.2. to wpisuję je do ewidencji środków trwałych lub wyposażenia tylko nie wpisuje ich amortyzacji jako kosztu. Dobrze rozumiem? i jeśli mój wkład własny na biurko wynosi 137 zł to jednorazowo w koszty puścić i wpisać ta kwotę jako amortyzacje w ewidencjach i jako koszty w KPiR? Przepraszam, że tak męczę z tym tematem.

  • Katarzyna Miś

    podpisałam umowę sprzedaży-sprzedaję obraz w 3 ratach, czy data umowy jest przycodem (w kwota całości)czy mogę go ewidencjonować jak będę wystawiać 3 rachunki i wtedy przychód co miesiąc jedna rata?

  • Anna K

    czy jak podpisałam umowę sprzedaży 30 marca a kupujący zapłaci mi w 3 ratach miesięcznych zaczynając od maja to z chwilą podpisania umowy mam przychód czy mogę go sobie podzielić na 3 części i wpisywać go w kolejnych miesiącach po wystawieniu faktury?

  • anna.K

    Prowadzę działalność gospodarczą i dostaję dodatek pomostowy 600 zł, muszę jednak sporządzać kwestionariusz wydatków(ile i na co przeznaczam tą kwotę) i zanosić ją do 5-go każdego miesiąca. W tym miesiącu tj. maj nie zaniosłam zestawienia na czas i musiałam oddać 600 zł. Czy w takim razie wydatki poniesione w tym miesiącu będą wpisywane w koszty w KPiR? i czy składki społeczną i zdrowotną wpisywać w miesiącu czerwcu a pozostałe wydatki jak czynsz za mieszkanie, zakup materiałów w maju?

  • anna.K

    Otrzymałam 3 faktury z PGNiG każda z 17.02.2010 r. i każda dotyczy innego okresu i inny miesiąc sprzedaży, jedna luty, druga kwiecień i trzecia czerwiec. JAk rozliczyć faktury? Jak bym tą dotyczącą lutego dodała w koszty w lutym, kwietnia w kwietniu i dotyczącą czerwca w czerwcu. CZy dobrze myślę?

  • Krzysztof Zientara

    To ja czegoś nie rozumiem….
    “Przedstawione zmiany nie dotyczą beneficjentów pomocy otrzymanej z Urzędu Pracy przez bezrobotnych rozpoczynających działalność gospodarczą. Zachowują oni prawo do zaliczenia w koszty prowadzonej działalności wydatków ( innych niż zakup środków trwałych podlegających amortyzacji) sfinansowanych dotacją.”

    A przecież w ramach Programu Operacyjnego-Kapitał Ludzki do przedsiębiorców są skierowane działania m.in.
    Działanie 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.
    Działanie jest przeznaczone dla osób zakładających działalność za pośrednictwem Wojewódzkich Urzędów Pracy.

    To jakieś masło maślane, to w końcu jak to jest?

  • @ Anna Kieliszek
    Majątek firmy dzielimy na wyposażenie i środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. Wyposażenie nie jest amortyzowane (czyli nie rozkładamy ich wartości w czasie), natomiast środki trwałe i wartości niematerialne i prawne są amortyzowane (rozkładamy ich wartość w czasie, i dopiero ich amortyzacja może być kosztem lub nie).
    Podstawowe różnice między elementami majątku to ich wartość ( przedmioty o wartości 1500-3500 powinny być wpisane przynajmniej do wyposażenia; przedmioty, nieruchomości, licencje, programy, etc. o wartości powyżej 3500zł powinny być ujęte w ewidencji ŚT i WNiP). Druga cecha odróżniająca to przewidywany okres użytkowania (ŚT – powyżej roku, wyposażenie – do roku).
    Oba rodzaje wydatków są inaczej uwzględniane w ewidencjach majątku. Aby je ewidencjonować podawane są różne dane, chociaż jest także kilka wspólnych (jak np. nazwa, data nabycia) oraz inaczej księgowane jako koszt – jeżeli taki stanowią bądź część ich wartości go stanowi.
    Wyposażenie jest ujmowane na podstawie dokumentu zakupu w koszty (lub części wartości dokumentu odpowiadającego wkładowi własnemu w przypadku PO KL); w przypadku ŚT są ujmowane w kosztach tylko poprzez odpis amortyzacyjny.
    ŚT niekoniecznie musi być w całości sfinansowany z dotacji. Jeżeli część wartości ŚT na którego dostaliśmy dotację, sfinansowano z własnych środków lub np. z pożyczki – czyli mieliśmy wkład własny, to odpowiadającą temu wkładowi amortyzację zaliczamy w koszty.
    W przypadku odpisu jednorazowego, wkład własny ujmowany jest tak samo – jednorazowo w koszty, dowodem księgowym na odpis amortyzacyjny (nie dokumentem zakupu w przeciwieństwie do wyposażenia). Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku pozycji, które nie mogą być jednorazowo amortyzowane (WNIP, pojazdy osobowe, albo ŚT zakupione po przekroczeniu limitu kwoty pomocy de minimis). Wówczas wkład własny jest rozliczany w kosztach tak samo jak postępuje amortyzacja ŚT sfinansowanego w części z dotacji. Np. jeżeli amortyzacja trwa 2,5 roku – tyle samo czasu odpisujemy w koszty w podziale na pojedyncze odpisy nasz udział własny.

    @ Katarzyna Miś, Anna K
    Wg ustawy data sprzedaży (wykonanie usługi, dostarczenie towaru) to data osiągnięcia przychodu z DG. Nie płatność od kontrahenta, bez względu na to, czy w ogóle dotarła albo w ilu ratach.
    Jeżeli przedmiot sprzedano w marcu, w marcu powstał przychód.

    anna.K
    Wydatki, za które nie otrzymano wsparcia pomostowego, o ile spełniają ogólne warunki kosztu, można rozliczać. Jeżeli nie otrzymała Pani za dany miesiąc wsparcia lub musiała je zwrócić, nie uznaje się tych wydatków za sfinansowane ze wsparcia pomostowego.
    Składki ZUS rozliczamy wg daty opłacenia.
    Pozostałe wydatki, za które nie otrzymano wsparcia – w dacie wystawienia dokumentu kosztowego.

    @ Krzysztof Zientara
    PUP udziela różnych dotacji, w tym pomocy dla osób bezrobotnych rozpoczynających działalność gospodarczą w ramach obowiązującej od dawna ustawy o promocji zatrudnienia (dotacja do 6-ściokrotności średniego wynagrodzenia). Jest to zupełnie inny rodzaj dofinansowania niż popularny ostatnio, opisany w artykule PO KL! PO KL jest udzielane z innych źródeł – urzędy otrzymują na to środki unijne, które są rozdysponowane dalej w ramach programu. Najczęściej środki z PO KL rozdzielają Wojewódzkie UP (a nie Powiatowe UP), a więc mowa tutaj zarówno o innych instytucjach rozdsyponujących środki, źródle finansowania tych środków i innego rodzaju dofinansowaniu.
    Dla celów podatkowych ważne są kwestie pochodzenia środków, instytucji które je rozdzielają oraz rodzaj dofinansowania. Wg tych kryteriów dotacje są inaczej traktowane – zarówno w zakresie określenia przychodu jak i możliwości rozliczania wydatków w kosztach. Osobie postronnej czy nawet samym przedsiębiorcom starającym się o dofinansowanie trudno rozróżnić różnego rodzaju dotacje, szczególnie jeżeli mają te same lub zbieżne cele. Stąd zawsze najlepiej sprawdzić kto rozdziela środki oraz jakie jest ich pochodzenie – by określić możliwości, jakie dają, ale i jakie powodują ograniczenia.

  • Maciej. K

    Ciekawa lektura. Właśnie jestem w trakcie ewidencjonowania kosztów w PKPiR. Według uzyskanych informacji rozumiem, że wydatki z środków uzyskanych z (Realizacji projektu współfinansowanego z EFS w ramach Poddziałania 6.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki)- nie są objęte wymienioną zmianą i śmiało mogę wpisać w koszty ?.
    I na marginesie: Skoro środków z dofinansowania nie wykazuje się w rozliczeniu z organem podatkowym, to opisywana w temacie zmiana może okazać się “martwym przepisem”, przecież US nie będzie wiedział z jakich środków dokonano zakupu.

  • Środki które Pan otrzymał – w zależności na podstawie którego przepisu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy mogą stanowić przychód do opodatkowania bądź nie; i w zależności właśnie od artykułu na podstawie którego zostały przyznane – wydatki sfinansowane z dotacji mogą stanowić koszt bądź nie. Trudno określić, czy są zwolnione czy traktowane jak środki unijne bez znajomości umowy. Jeżeli jest to dotacja do 6-ściokrotności przeciętnego wynagrodzenia określona w art. 46 ust 1 pkt 2, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, a jednocześnie wydatki (za wyjątkiem ŚT) mogą stanowić koszt.

    Urzędy Skarbowe mają wiele możliwości na sprawdzenie stanu majątkowego podatników, szczególnie po ostatnich zmianach zwiększających uprawnienia dot. kontroli skarbowej. Banki i UP to tylko część instytucji, która jest zobowiązana do przekazywania określonych informacji organom podatkowym.
    Organy kontroli skarbowej po ostatniej nowelizacji będą mogły zbierać, wykorzystywać i przetwarzać dane osobowe skontrolowanego nawet bez jego wiedzy, a w przypadku rozpoczęcia postępowania – zakres danych, do których kontrola skarbowa ma bezpośredni dostęp znacznie się rozszerzy.

  • Jan

    Czy w takim razie POKL 6.1 oraz PKOL 6.2 sa traktowane przez skarbowke w inny sposob. Dostalem 18.000 na otwarcie dzialalnosci w ramach PKOL6.1 – Czy moge zaliczyc wszystko co nie jest srodkiem trwalym w koszty ?? Jest to dosc zagmatwane

  • Jan

    137) środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240)

    Czy wspomniana wyzej ustawa mowi tylko o PO KL 6.2. Przeciez srodki otrzymane na rozpoczecie dzialalnosci w ramach PO KL 6.1 w wysokosci do 6xsrednia finansowane ze srodkow unijnych … tez pod to podchodza ?? Jak to w koncu jest

  • Umowa zawsze jest podstawą i to w niej najczęściej można znaleźć odpowiedź.
    Każda umowa o dotację zawiera szczegółowe określenie rodzaju i źródła finansowania. Chociaż w ostatnich latach powstało wiele projektów współfinansowanych ze środków unijnych, jednak są rozdysponowane przez różne instytucje na mocy różnych przepisów (p. z PO 6.1 korzysta także FP, który jest rozliczany zupełnie inaczej) i nie zawsze są wymienione w umowie bezpośrednio jako środki unijne.

  • Barbara B.

    Otrzymałam w 2009 r. dotację na rozpoczęcie dg z UP. Mam pytanie czy sprzęt zakupiony z dotacji(na moje nazwisko)-np laptop powinien być wpisany do ewidencji środków trwałych firmy, założonej już po zakupie sprzętu. Jestem na ryczałcie bez vat i prowadzę książkę przychodów.

  • Ewidencję ŚT prowadzą także osoby rozliczające się na ryczałcie, więc jeżeli sprzęt zakupiony jako osoba prywatna ze środków z dotacji był przeznaczony na wykorzystanie w ramach DG, podlega ogólnym zasadom przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, regulujących kwestię środków trwałych oraz oraz Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17.12.2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

    Zgodnie z rozporządzeniem i ustawą, za środki trwałe uznaje się składniki majątkowe, o których mowa w art. 22a-22o ustawy o podatku dochodowym. Muszą być kompletne i zdatne do użytku, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Dotyczy to składników majątku o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, a więc również i wspomnianego przez Panią laptopa.

    Wprowadzenia ŚT do ewidencji dokonujemy najpóźniej w miesiącu przyjęcia ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia do wykazu uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym.

    Należy również wspomnieć, że nie ma obowiązku wpisu w ewidencji ŚT składników majątku o wartości nie przekraczającej 3,5 tys. zł.

  • Barbara B.

    Bardzo dziękuję za pomoc! Proszę jeszcze o podpowiedź. Prowadzę dg, jestem na ryczałcie bez vat i prowadzę ewidencję przychodów. Moja działalność to między innymi sprzedaż przez allegro. Moje pytania:
    1. którą datę wpisuję do ewidencji jako datę uzyskania przychodu: wpływu pieniędzy na konto czy wysyłki towaru ( z tą datą wystawiam paragon)?
    2. jak rozliczyć koszt wysyłki?
    np. towar 50zł + koszt wysyłki 5zł = mój przychód 55 zł
    i co zrobić z kosztem wysyłki, czy wpisuję w ewidencji w rubryce kwota przychodu, według stawki oprocentowania 3% całą kwotę 55 zł, czy może ten koszt wysyłki wpisuję inaczej?

  • Dorota Franz

    Witam,
    czyli jeśli dobrze rozumiem, zakupy pokryte z dotacji otrzymanej z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności w wysokości 6-krotności wynagrodzenia, współfinansowanej z EFS w ramach programu Kameleon 6.1.3. korzystają z możliwości “wrzucenia” w koszty (oczywiście biorąc pod uwagę że nie są środkami trwałymi)??

  • Monika

    Proszę o pomoc w takiej sprawie. Rozpoczęłam działalność gospodarczą w październiku na zasadach ogólnych. Otrzymałam dotację z UP na rozpoczęcie działalności z dotacji Kapitał ludzki. Dokonałam wszystkich zakupów z tej dotacji i tu zaczyna się problem, bo nie wiem, jak to zaksięgować w KPiR, czy całość wprowadzić jako jedną pozycję w rubryce Uwagi, czy też opisywać każdą fakturę w osobnej pozycji. Mam też taki problem: czy koszt poniesiony przed rozpoczęciem działalności wpisuję w książkę przed remanentem początkowym czy po? Jestem płatnikiem VAT i też nie wiem, czy wszystkie wydatki z dotacji wpisuję w tę ewidencję? I jeszcze się upewnię, czy wydatki z dotacji nie stanowią kosztów? Proszę o pomoc. I z góry dziękuję.

  • Pani Barbaro P.
    Nasz serwis nie prowadzi rozliczeń ryczałtu ewidencjonowanego. Na stronach serwisu znajdzie Pani tylko ogólne informacje na temat ryczałtu bez szczegółowych pytań o zasady księgowania.
    Polecam kontakt z Krajową Informacją Podatkową:
    http://www.mf.gov.pl/index.php?const=4&dzial=2562&wysw=2&sub=sub3

    Pani Doroto Franz,
    Dotacje do 6-krotności średniego wynagrodzenia z UP są finansowane ze środków krajowych, a dokładniej ze środków Funduszu Pracy. Pomimo, że często w umowach zawierany jest zapis o źródle środków z EFS, oznaczenie dwóch aktów prawnych w umowie:
    – rozporządzenie MPiPS z 17.04.2009 w sprawie dokonywania refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej;
    – ustawa z dnia 20.04.2004 o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
    wskazuje zazwyczaj na źródło Fundusz Pracy. Stąd wydatki sfinansowane z takiej dotacji za wyjątkiem amortyzacji zakupionych ŚT i WNiP mogą stanowić koszt podatkowy.

    Pani Moniko;
    Szczegółowych instrukcji dotyczących księgowania wydatków sfinansowanych dotacją udzielamy wyłącznie drogą mailową, po zapoznaniu się z przesłanym skanem umowy dofinansowania. Proszę przesłać zapytanie na adres bok@ifirma.pl

  • Monika Trzęsała

    Witam

    Mam pytanie odnośnie zaliczenia przychodów i kosztów. Mam umowę a ramach programu zwiększającego aktywność zawodową osób do 30 roku życia – “Aktywni Górą”.Umowa została Sfinanowana ze środków pochodzących z rezerwy ministra właściwego do spraw pracy. Moje pytanie: – czy dotacja ta jest przychodem oraz czy koszty wydatkowane na zakup wyposażenia stanowią koszty uzyskania przychodów.Ponadto jestem vatowcem. W z wiązku z tym czy mogę odliczyć podatek VAT. I czy ten podatek będzie jednocześnie przychodem?

  • Monika P

    Witam!

    A ciekawe jakby ktoś rozliczył na KPIR wydatki np. na 3000 w 2010 roku w grudniu a do tego wsparcie otrzyamne w styczniu 2011 1000 w lutym 1000 itd?
    Takiego przykałdu nigdzie nie ma

  • Dla wszystkich, którzy mają problem z prawidłowym zakwalifikowaniem dotacji z UP program 6.1.3, polecam poczytać najnowsze interpretacje indywidualne MF.
    Szukałam konkretnej odpowiedzi na stronach internetowych, ale niestety podejścia są różne, dopiero te interpretacje pomogły mi rozwiązać problem.

    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=2&i_smpp_s_strona=2#smpp267370

  • już na stronie 1 można odszukać konkretne informacje

  • Adam Topulniak

    Korzystałem z pomocy Urzędun Pracy ze środków 19000tyś
    teraz mam do urzędu oddać podatek vat od zakupionych sprzętów.Czyli nie dostałem 19000tyś zł

  • A.Rakoniewska

    Witam
    A czy dotacja z ARiMR działanie 312 rozwój i tworzenie mikroprzedsiębiorstw na budowę nowego budynku pod działalność (czyli śr trwały) jest tak samo traktowana?
    Czyli nie jest dochodem a odpisy amortyzacyjne nie bedą kosztem?

  • Amortyzacja ŚT w części sfinansowanej z jakiejkolwiek dotacji nie będzie stanowiła kosztu podatkowego. Dotacja na amortyzowany ŚT nie jest przychodem podatkowym z prowadzonej działalności – art. 14 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

  • Alina

    staram się o kredyt studencki. Pobieram stypendium socjalne, rodzice dostają wsparcie pomostowe ( z programu 6.2)Czy wsparcie pomostowe i stypendium wliczają się do dochodu?

  • Nie uzyska Pani odpowiedzi na swoje pytanie, wykracza ono bowiem poza zakres informacji udzielanych na łamach tego bloga.

  • M.Z.

    Witam a ja mam takie pytanie, jaki wzór obliczenia podatku dochodowego za mijający roku mam przyjąć, kiedy opłacam dotychczas wszystkie składki ZUS z wsparcia pomostowego.(program 6.2. kapitał ludzki, dotacja)
    Czy wtedy tego zdrowotnego się nie odpisuje w ogóle? (bo społecznego zgodnie z podanymi tu inf., do końca pomostówki nie uwzględniam w księdze)

    Znany mi wzór to: dochód x 18% – 556,02 – 7.75% zdrowotne

  • Wzór obliczenia zaliczki na podatek dochodowy znajduje się w Poradniku przedsiębiorcy: https://www.ifirma.pl/dla-uzytkownikow/vademecum-przedsiebiorcy/2666-zaliczka-na-podatek-dochodowy-.html
    Nie udostępniamy ogólnego wzoru obliczenia podatku dochodowego dla wszystkich za cały rok – wynika on bowiem bezpośrednio z zastosowanych ulg, odliczeń, doliczeń, jak i możliwości rozliczenia samodzielnego lub z małżonkiem/dzieckiem.

    Składki zdrowotne podlegają odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (bez względu na dofinansowanie z EFS). Proszę zapoznać się z interpretacją zawartą tu:
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/pokaz/4-podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych/14-podstawa-obliczenia-i-wysokosc-podatku/167-odliczenie-skladek-na-ubezpieczenia/179672-dotacja-skladki-na-ubezpieczenia-zdrowotne-kapital-ludzki.html

  • Piotr Zaremba

    Witam Forumowiczów
    Obowiązek przeznaczania całej kwoty środków uzyskanej w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą przez Uczestnika Projektu będącego płatnikiem podatku VAT dotyczy zarówno dotacji inwestycyjnej, jak również środków finansowych przyznanych w ramach wsparcia pomostowego. Obowiązek monitorowania odzyskiwanego podatku VAT dotyczy jedynie jednorazowego zwrotu zapłaconego podatku w okresie objętym realizacją projektu.
    I jak rozliczyć vat z US po zamknięciu DG ?(i złozniu vat Z )
    Czy w rena mecie do potrzeb VAT ująć aktualna wartość wyposażenia i ST i od tej kwoty naliczyć podatek vat ?


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ