TOP 5 funkcjonalności e-commerce, które poprawią sprzedaż | ifirma.pl

Funkcjonalności e-commerce – TOP 5, które poprawią twoją sprzedaż

funkcjonalności e-commerce

UX (user experience), czyli ogół wrażeń, jakie użytkownik odczuwa podczas korzystania ze stron internetowych, to dużo więcej niż kwestia estetyki. UX obejmuje wszystkie aspekty interakcji z daną witryną: użyteczność, łatwość obsługi i wydajność. I bynajmniej nie jest sztuką dla sztuki. Zapewnienie użytkownikom doskonałych wrażeń to sposób na osiągnięcie konkretnego celu – dokonania przez nich zakupu.

UX (user experience), czyli ogół wrażeń, jakie użytkownik odczuwa podczas korzystania ze stron internetowych, to dużo więcej niż kwestia estetyki. UX obejmuje wszystkie aspekty interakcji z daną witryną: użyteczność, łatwość obsługi i wydajność. I bynajmniej nie jest sztuką dla sztuki. Zapewnienie użytkownikom doskonałych wrażeń to sposób na osiągnięcie konkretnego celu: dokonania przez nich zakupu. Jeśli jednak UX kuleje, sfrustrowany użytkownik opuści stronę lub porzuci koszyk. Co zrobić, by do tego nie dopuścić?

Warto zainspirować się tym, jak do kluczowych funkcjonalności e-commerce podchodzą giganci tej branży.

Funkcjonalności e-commerce, które warto „pożyczyć” od gigantów:

UI (user interface) i architektura informacji

Im więcej produktów dostępnych na stronie, tym ważniejszy staje się interfejs i związana z nim architektura informacji. Klienci nie mogą bowiem tracić zbyt wiele czasu na znalezienie tego, co spełni ich oczekiwania, nawet jeśli te nie są dokładnie sprecyzowane.

Sprawna wyszukiwarka to absolutna podstawa. Pasek „z lupą” powinien być:

  • natychmiast widoczny,
  • automatycznie uzupełniać frazy,
  • nie zwracać uwagi na literówki,
  • właściwie filtrować wyniki.

Funkcjonalności e-commerce - TOP 5, które poprawią twoją sprzedaż

Wyszukiwarka w serwisie Amazon (źródło: amazon.pl)
 

Karta produktu – kluczowe elementy

Czego nie może zabraknąć na karcie produktu?

  • ZDJĘCIA

Zdjęcia muszą możliwie najpełniej wizualizować produkt. Powinny być więc wysokiej jakości, prezentować produkt pod różnymi kątami i – jeśli to możliwe – umożliwiać zbliżenie tak, by dokładnie pokazać np. fakturę materiału. Dobrze jest też zaprezentować produkt „w użyciu”, np. pokazać ubranie na modelce.

Funkcjonalności e-commerce - TOP 5, które poprawią twoją sprzedaż

Produkt zaprezentowany z każdej strony pozwala użytkownikowi wyobrazić sobie jak będzie w nim wyglądał (źródło: zalando.pl)
  • OPIS

Opis powinien uzupełniać to, czego nie da się przedstawić graficznie. Powinien być wyczerpujący i zrozumiały (opisując np. funkcjonalności techniczne produktu, warto unikać żargonu), ale i perswazyjny (warto mówić o praktycznych zastosowaniach danego produktu).

Funkcjonalności e-commerce - TOP 5, które poprawią twoją sprzedaż

Elementy opisu produktu w Zalando (źródło: zalando.pl)
 
  • CTA

CTA (call to action, czyli wezwanie do działanie), czyli przyciski, po naciśnięciu których użytkownik przechodzi dalej, np. do kasy, powinny być widoczne, odróżniać się od pozostałych przycisków np. kolorem i znajdować się powyżej linii „załamania” ekranu, by użytkownik nie musiał scrollować w ich poszukiwaniu.

  • LISTA ŻYCZEŃ (albo schowek)

Warto też udostępnić tzw. listę życzeń lub schowek, czyli miejsce, w którym użytkownicy mogliby zapisywać „na później” interesujące ich produkty.

Funkcjonalności e-commerce - TOP 5, które poprawią twoją sprzedaż

Opcja dodania do ulubionych zaraz obok opcji dodania do koszyka (źródło: zalando.pl)
 

Płatności i dostawa

Tzw. ostatnia mila, czyli wszystkie aspekty związane z dostawą przesyłki do klienta, przez lata były najsłabszym elementem działalności sklepów internetowych. To jednak dynamicznie zmienia się w ostatnim czasie. Oprócz Paczkomatów, które szturmem wdarły się na rynek, wiele sklepów nawiązało współpracę z miejscami, takimi jak choćby sklepy osiedlowe czy kioski, czyniąc je tzw. punktami odbioru. Oznacza to, że zamówioną paczkę można – w określonym przedziale czasowym po prostu odebrać z pobliskiego spożywczaka. Dla wielu osób jest to opcja wygodniejsza niż bezczynne wyczekiwanie na telefon od kuriera.

Funkcjonalności e-commerce - TOP 5, które poprawią twoją sprzedaż

Opcje dostawy w sklepie Answear (źródło: Answear.com)
 

Droga do kasy

Kiedy użytkownik podjął już decyzję o zakupie, teoretycznie nie powinno być problemu ze sfinalizowaniem transakcji, a jednak właśnie wtedy bardzo wiele e-sklepów traci, wydawałoby się, pewny już zarobek. I często na własne życzenie, np. niepotrzebnie mnożąc czynności, które użytkownik musi wykonać, aby kupić dany produkt.

Amazon, Zalando i Allegro, starają się wszystko uprościć. Amazon pozwala nawet na zamawianie jednym (dosłownie: JEDNYM) kliknięciem. I jasne, ta wygodna opcja dotyczy jedynie klientów powracających, bo bez uzupełnienia danych się nie obejdzie, ale to wciąż bardzo ciekawa funkcjonalność, która pozwala kupować bardziej spontanicznie.

Posprzedażowa obsługa klienta

Zalando, które wielu z nas otworzyło na kupowanie ubrań online, na rynek weszło z przytupem, wydłużając termin, w jakim klienci mieli prawo zwrócić zakupione towary z 14 aż do 100 dni. To, co na początku wydawało się szaleństwem (nie brakowało głosów, że nadużycia są kwestią czasu i Zalando stanie się „wypożyczalnią” ubrań), okazało się strzałem w „dziesiątkę”. Zalando stało się liderem rynku fashion, a wiele firm poszło jego śladem. Nie wszystkie zdecydowały się na wspomniane 100 dni, ale 30 to już praktyka spotykana bardzo często. I zwykle to wystarczy, by klient poczuł się bezpieczniej, świadom, że ma czas, by bez stresu wycofać się z transakcji.

Warto mu to jednak ułatwić jeszcze bardziej, gwarantując np. możliwość bezpłatnego zwrotu w punkcie odbioru. Co zyskujemy? Jego lojalność, która jest warta dużo więcej niż zysk z jednorazowej transakcji.

Zobacz również: Omnichannel w e-commerce. Dlaczego warto prowadzić sprzedaż wielokanałową i jak to robić?
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość