Od 1 stycznia 2014 r. w ustawie o podatku od towarów i usług znajdzie się definicja faktury oraz faktury elektronicznej. Jakie wymogi musi spełniać e-faktura? Czy jest tak samo traktowana jak faktura w wersji papierowej? Dowiedz się więcej na temat.
Definicje faktur
Przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub formie elektronicznej, zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej postawie.
Przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym. Faktura elektroniczna od faktury papierowej różni się jedynie tym, że będzie w formacie elektronicznym. Podatnik określa format, może to być np. e-mail z załącznikiem pliku w postaci PDF.
E-faktura – wymogi formalne
- e-faktury mogą być wysyłane tylko tym kontrahentom, którzy wyrazili na to zgodę. Od 1 stycznia 2013 r. akceptację można uzyskać w formie pisemnej, elektronicznej lub ustnej,
- jeżeli kontrahent nie wrazi zgody na otrzymanie faktury w formie elektronicznej, dodając kontrahenta należy zaznaczyć „Nie wyrażam zgody na otrzymywanie e-faktur”.
Wystawianie e-faktur
Wystawienie e-faktury niczym się nie różni od zasad ogólnych. Dodając kontrahenta, należy uzupełnić adres e-mail kontrahenta, wtedy po wystawieniu faktury kontrahentowi aktywna będzie funkcja „Wyślij mailem e-fakturę”.
Konsekwencje wystawienia e-faktury
Ponieważ przepisy wymagają, aby e-faktura była zabezpieczona przed ingerencją i zmianami treści, to po skorzystaniu z funkcji „Wyślij mailem e-fakturę” serwis blokuje możliwość edycji danych oraz nie pozwala na usunięcie dokumentu. Zmian można dokonywać tylko poprzez wystawienie faktury korygującej.
Oprócz opcji wysyłania e-faktury została zachowana dotychczasowa funkcja wysyłania obrazu faktury mailem.
Przechowywanie i udostępnianie e-faktur
Wystawione faktury będą przechowywane w serwisie. W zakładce „Faktury” ➡ „Wyszukiwanie” można wyświetlić listę e-faktur wg wybranych kryteriów przeszukiwania oraz uzyskać podgląd e-faktury w formacie PDF.
UWAGA
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości)
użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon –
skontaktuj się z nami.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podziel się z innymi: