Blog firmowy i jego prowadzenie krok po kroku – zobacz jak prowadzić i wypromować bloga swojej firmy, aby zacząć na nim zarabiać. Oto kilka dobrych praktyk, które pomogą Ci skuteczniej sprzedawać i zarabiać na blogu firmowym. Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na własnego bloga. To dobry sposób na wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach, budowanie wizerunku firmy oraz promowanie produktów i usług.
Spis treści:
Jak prowadzić bloga firmowego
Sprawdź, jak prowadzić i promować bloga swojej firmy. Jest kilka kwestii, o które warto zadbać na samym początku:
Pomysł na bloga
W Internecie można znaleźć wiele różnych blogów firmowych – np. blogi informacyjne, blogi poradnikowe, zasobowe (z materiałami do pobrania), blogi wizerunkowe itp. – które różnią się od siebie w zależności od specyfiki rynku, strategii marketingowej czy charakteru danej firmy. Zakładając bloga trzeba się zastanowić, po co w ogóle firma go zakłada, kto ma go czytać i czy blog jest rzeczywiście najlepszą drogą do osiągnięcia zamierzonego działania.
Jeśli działamy na konkurencyjnym rynku, to warto spróbować się wyróżnić i poszukać niszy lub wyspecjalizować się w konkretnym temacie. Pomoże w tym narzędzie Übersuggest, które na podstawie jednego słowa kluczowego wyświetla sugestie innych, podobnych słów związanych z daną frazą. Przykładowo, po wpisaniu frazy “księgowość” wyświetlają się propozycje takie jak “księgowość jednoosobowej działalności gospodarczej”, “księgowość ciekawostki”, “księgowość małej firmy” czy “księgowość firmy transportowej” – jest to jakaś podpowiedź. Wyróżnić można się także samą formą contentu, np. tworzyć webinary, nagrywać podcasty itp.
Użyteczność
Poza obraniem celu trzeba też pamiętać o tym, że blog ma być miejscem interesującym dla czytelnika i dającym mu jakąś korzyść. Jeśli czytelnik uzna blog za wartościowy, to będzie na niego chętniej zaglądać i dzielić się nim z innymi.
Warto więc zamieszczać ciekawe, użyteczne treści (np. materiały do ściągnięcia albo artykuł poradnikowy z gotowym rozwiązaniem problemu), a także utwierdzać czytelnika w tym, że ta treść jest użyteczna – wytłuszczać lub podkreślać korzyści, dobierać odpowiednie nagłówki, zamieszczać pomocne przykłady, podsumowania czy checklisty.
Systematyczność
Warto wyrobić sobie nawyk systematycznego pisania. Zarówno ranking Google’a jak i czytelnicy lubią, gdy na stronie pojawiają się regularnie nowe, wartościowe treści.
Planując regularne pisanie trzeba jednak nastawić się na to, że blog to długoterminowa inwestycja i zanim pojawią się pierwsze efekty może minąć kilka lub nawet kilkanaście miesięcy. Nie każdy wpis okaże się też sukcesem – warto na bieżąco monitorować, jakie tematy przynoszą największą konwersję i wykorzystywać te informacje do dalszego rozwoju bloga. Do śledzenia i analizy statystyk na stronie przydadzą się Google Analytics lub Piwik.
Oprawa
Sama treść to nie wszystko. Pierwszym, co rzuca się w oczy osobie odwiedzającej bloga jest jego wygląd. Dopracowana i dobrze prezentująca się oprawa graficzna zachęci do lektury, a przy tym pomoże zbudować profesjonalny i wiarygodny wizerunek firmy. Poza samą szatą graficzną warto też zadbać o czytelność i estetykę samych tekstów – uporządkować nagłówki, ustawić odpowiednie formatowanie tekstu, dodać profesjonalne zdjęcia. A jeśli chcecie urozmaicić artykuły dodatkowymi infografikami lub to wypróbujcie Piktochart.
Kuchnia Lidla i blog 8academy to dwa różne przykłady blogów firmowych, na które warto zwrócić uwagę.
Na prowadzonym od 2012 r. blogu Lidla znajdziemy przepisy kulinarne znanych kucharzy, sportowców i celebrytów, a także różne porady, tricki kuchenne i inspiracje w postaci artykułów i video. Wszystkie powiązane są z produktami, które można kupić w Lidlu, ale bez nachalnego lokowania. Blog wyróżnia się wygodą użytkowania i ciekawym, nowoczesnym layoutem.
Z kolei na blogu 8academy, prowadzonym przez sklep turystyczny 8a.pl, znajdziemy porady, testy, felietony i przewodniki związane ze sprzętem outdoorowym i wyprawami górskimi. Bloga współtworzą zarówno pracownicy sklepu, jak i zewnętrzni eksperci: wspinacze, przewodnicy, podróżnicy. Choć blog powstał niecały rok temu, to już zdążył zgromadzić sporą bazę materiałów. Tak samo jak w przypadku Kuchni Lidla, teksty są powiązane są z produktami, które można kupić w sklepie, ale bez nachalnej reklamy.
Jak wypromować bloga firmowego
Od czego zacząć?
SEO
Przede wszystkim należy zadbać o widoczność bloga w Google. Jeśli macie stronę internetową swojej firmy, zapewne zadbaliście już o SEO, ale warto o nim pamiętać także przy tworzeniu treści na bloga. A zatem używać słów kluczowych, także w tytułach wpisów, stosować odpowiednie znaczniki i linkować wewnątrz witryny. Jeśli prowadzicie bloga na WordPressie, w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek pomoże Wam wtyczka Yoast SEO lub All in One SEO Pack.
Słowa kluczowe
W doborze odpowiednich słów kluczowych i dotarciu do większej liczby odbiorców pomoże Planer słów kluczowych, bezpłatne narzędzie Google Ads, dzięki któremu można sprawdzić statystyki wyszukiwań danych haseł. Warto też korzystać z sugestii wyszukiwania Google’a, czyli podpowiedzi pod listą wyników wyszukiwania – czasem można tam znaleźć ciekawe hasła podobne do tego, które wpisaliśmy i które są często wyszukiwane przez internautów.
Social media
Aby blog sprzedawał, klienci muszą wiedzieć o jego istnieniu. Warto dać się poznać i zacząć pojawiać się tam, gdzie potencjalni odbiorcy, biorąc udział w dyskusjach i dytrybując content bez nachalnej reklamy. Możliwości jest naprawdę wiele: social media, blogi, grupy i fora tematyczne. W zlokalizowaniu takich miejsc może pomóc na przykład Buzzsumo, które wskaże domeny i influencerów tworzących najbardziej angażujące treści na dany temat. Dobrym pomysłem może być zaproszenie internetowych sąsiadów do współpracy, np. wzajemne polecanie się, wymiana wartościowymi treściami, podlinkowanie artykułu, guest blogging, występ w podcaście itp. Warto też poszukać mniej oczywistych rozwiązań, szczególnie takich, które pozwolą odróżnić się od konkurencji.
Dodatkowe linki i ruch na stronie można zdobyć także np. przy pomocy SlideShare, czyli platformy do dzielenia się prezentacjami multimedialnymi, dokumentami, infografikami i video.
Aby umożliwić czytelnikom dzielenie się treściami, warto też zainstalować na blogu przyciski społecznościowe.
Agregatory blogów
W wypromowaniu bloga mogą pomóc także tzw. agregatory. Profesjonalne, tematyczne agregatory potrafią znacznie zwiększyć zasięg bloga, umożliwiając dotarcie do osób zainteresowanych daną branżą. Dodatkowo zyskujemy link do swojej strony (pozycjonowanie). W internecie można znaleźć agregatory blogów finansowych, kulinarnych, parentingowych, marketingowych, podróżniczych, fitnessowych, wnętrzarskich i wiele innych. Większość z nich jest darmowa, za niektóre trzeba jednak zapłacić.
Warto wspierać część działań reklamami w social media lub w wyszukiwarce, dzięki którym łatwiej dotrzemy do danej grupy docelowej. Reklamując się na Facebooku warto korzystać z narzędzia Menadżer reklam Facebooka, gdzie – dzięki edytowaniu większej ilości dostępnych opcji – reklamy są skuteczniejsze i tańsze. Trzeba jednak pamiętać, że sama reklama nie jest lekiem na całe zło. Jeśli treści na blogu są nieciekawe lub źle stargetowane, ciężko będzie osiągnąć zaangażowanie odbiorców i zadowalające efekty.
W miarę możliwości warto też wykorzystać e-mail marketing. Dobrym pomysłem jest uruchomienie newslettera i wysyłanie zainteresowanym klientom informacji o nowych treściach, promocjach i produktach. Link do bloga można także zamieścić w stopce maila, dzięki czemu zobaczą go klienci, dostawcy i inne osoby, z którymi będziecie się kontaktować.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: