Jak prowadzić i wypromować bloga firmowego, aby zacząć na nim zarabiać

Prowadzenie bloga firmowego krok po kroku – zobacz jak prowadzić i wypromować bloga swojej firmy, aby zacząć na nim zarabiać. Oto kilka dobrych praktyk, które pomogą Ci skuteczniej sprzedawać i zarabiać na blogu firmowym.

Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na własnego bloga. To dobry sposób na wzmocnienie pozycji w wyszukiwarkach, budowanie wizerunku firmy oraz promowanie produktów i usług. Jak wylicza HubSpot, firmy B2B, które prowadzą blogi, zdobywają miesięcznie o 67% więcej leadów niż te, które tego nie robią, a firmy z sektora B2C – więcej o 88%.

Sprawdź, jak prowadzić i promować bloga swojej firmy.

Jak prowadzić bloga firmowego

Jest kilka kwestii, o które warto zadbać na samym początku:

  • Pomysł na bloga
    W Internecie można znaleźć wiele różnych blogów firmowych – np. blogi informacyjne, blogi poradnikowe, zasobowe (z materiałami do pobrania), blogi wizerunkowe itp. – które różnią się od siebie w zależności od specyfiki rynku, strategii marketingowej czy charakteru danej firmy. Zakładając bloga trzeba się zastanowić, po co w ogóle firma go zakłada, kto ma go czytać i czy blog jest rzeczywiście najlepszą drogą do osiągnięcia zamierzonego działania.
    Jeśli działamy na konkurencyjnym rynku, to warto spróbować się wyróżnić i poszukać niszy lub wyspecjalizować się w konkretnym temacie. Pomoże w tym narzędzie Übersuggest, które na podstawie jednego słowa kluczowego wyświetla sugestie innych, podobnych słów związanych z daną frazą. Przykładowo, po wpisaniu frazy “księgowość” wyświetlają się propozycje takie jak “księgowość jednoosobowej działalności gospodarczej”, “księgowość ciekawostki”, “księgowość małej firmy” czy “księgowość firmy transportowej” – jest to jakaś podpowiedź. Wyróżnić można się także samą formą contentu, np. tworzyć webinary, nagrywać podcasty itp.
  • Użyteczność
    Poza obraniem celu trzeba też pamiętać o tym, że blog ma być miejscem interesującym dla czytelnika i dającym mu jakąś korzyść. Jeśli czytelnik uzna blog za wartościowy, to będzie na niego chętniej zaglądać i dzielić się nim z innymi.
    Warto więc zamieszczać ciekawe, użyteczne treści (np. materiały do ściągnięcia albo artykuł poradnikowy z gotowym rozwiązaniem problemu), a także utwierdzać czytelnika w tym, że ta treść jest użyteczna – wytłuszczać lub podkreślać korzyści, dobierać odpowiednie nagłówki, zamieszczać pomocne przykłady, podsumowania czy checklisty.
  • Systematyczność
    Warto wyrobić sobie nawyk systematycznego pisania. Zarówno ranking Google’a jak i czytelnicy lubią, gdy na stronie pojawiają się regularnie nowe, wartościowe treści. Dla przykładu, HubSpot wylicza, że firmy, których witryny internetowe mają od 401 do 1000 podstron zdobywają 6 razy więcej leadów niż firmy z witrynami mającymi 51-100 podstron. Planując regularne pisanie trzeba jednak nastawić się na to, że blog to długoterminowa inwestycja i zanim pojawią się pierwsze efekty może minąć kilka lub nawet kilkanaście miesięcy. Nie każdy wpis okaże się też sukcesem – warto na bieżąco monitorować, jakie tematy przynoszą największą konwersję i wykorzystywać te informacje do dalszego rozwoju bloga. Do śledzenia i analizy statystyk na stronie przydadzą się Google Analytics lub Piwik.
  • Oprawa
    Sama treść to nie wszystko. Pierwszym, co rzuca się w oczy oso­bie odwiedzającej bloga jest jego wygląd. Dopracowana i dobrze prezentująca się oprawa graficzna zachęci do lektury, a przy tym pomoże zbudować profesjonalny i wiarygodny wizerunek firmy. Poza samą szatą graficzną warto też zadbać o czytelność i estetykę samych tekstów – uporządkować nagłówki, ustawić odpowiednie formatowanie tekstu, dodać profesjonalne zdjęcia. A jeśli chcecie urozmaicić artykuły dodatkowymi infografikami lub video, to wypróbujcie Piktochart i Stupeflix.

Kuchnia Lidla i blog 8academy to dwa różne przykłady blogów firmowych, na które warto zwrócić uwagę.

ifirma.pl program do księgowania - lidl blog 300x225

Na prowadzonym od 2012 r. blogu Lidla znajdziemy przepisy kulinarne znanych kucharzy, sportowców i celebrytów, a także różne porady, tricki kuchenne i inspiracje w postaci artykułów i video. Wszystkie powiązane są z produktami, które można kupić w Lidlu, ale bez nachalnego lokowania. Blog wyróżnia się wygodą użytkowania i ciekawym, nowoczesnym layoutem.

ifirma.pl program do księgowania - 8academy blog 300x241

Z kolei na blogu 8academy, prowadzonym przez sklep turystyczny 8a.pl, znajdziemy porady, testy, felietony i przewodniki związane ze sprzętem outdoorowym i wyprawami górskimi. Bloga współtworzą zarówno pracownicy sklepu, jak i zewnętrzni eksperci: wspinacze, przewodnicy, podróżnicy. Choć blog powstał niecały rok temu, to już zdążył zgromadzić sporą bazę materiałów. Tak samo jak w przypadku Kuchni Lidla, teksty są powiązane są z produktami, które można kupić w sklepie, ale bez nachalnej reklamy.

 

Jak wypromować bloga firmowego

Od czego zacząć?

  • SEO
    Przede wszystkim należy zadbać o widoczność bloga w Google. Jeśli macie stronę internetową swojej firmy, zapewne zadbaliście już o SEO, ale warto o nim pamiętać także przy tworzeniu treści na bloga. A zatem używać słów kluczowych, także w tytułach wpisów, stosować odpowiednie znaczniki i linkować wewnątrz witryny. Jeśli prowadzicie bloga na WordPressie, w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek pomoże Wam wtyczka Yoast SEO lub All in One SEO Pack.
  • Słowa kluczowe
    W doborze odpowiednich słów kluczowych i dotarciu do większej liczby odbiorców pomoże Planer słów kluczowych, bezpłatne narzędzie Google AdWords, dzięki któremu można sprawdzić statystyki wyszukiwań danych haseł. Warto też korzystać z sugestii wyszukiwania Google’a, czyli podpowiedzi pod listą wyników wyszukiwania – czasem można tam znaleźć ciekawe hasła podobne do tego, które wpisaliśmy i które są często wyszukiwane przez internautów.
  • Social media
    Aby blog sprzedawał, klienci muszą wiedzieć o jego istnieniu. Warto dać się poznać i zacząć pojawiać się tam, gdzie potencjalni odbiorcy, biorąc udział w dyskusjach i dytrybując content bez nachalnej reklamy. Możliwości jest naprawdę wiele: social media, blogi, grupy i fora tematyczne.
    W zlokalizowaniu takich miejsc może pomóc na przykład Buzzsumo, które wskaże domeny i influencerów tworzących najbardziej angażujące treści na dany temat. Dobrym pomysłem może być zaproszenie internetowych sąsiadów do współpracy, np. wzajemne polecanie się, wymiana wartościowymi treściami, podlinkowanie artykułu, guest blogging, występ w podcaście itp.
    Warto też poszukać mniej oczywistych rozwiązań, szczególnie takich, które pozwolą odróżnić się od konkurencji. Dodatkowe linki i ruch na stronie można zdobyć także np. przy pomocy SlideShare, czyli platformy do dzielenia się prezentacjami multimedialnymi, dokumentami, infografikami i video. Jak wylicza Didit Marketing, SlideShare potrafi wygenerować 5 razy więcej ruchu w środowisku biznesowym niż tradycyjne platformy społecznościowe takie jak Facebook czy Twitter.
    Aby umożliwić czytelnikom dzielenie się treściami, warto zainstalować na blogu przyciski społecznościowe.
  • Agregatory blogów
    W wypromowaniu bloga mogą pomóc także tzw. agregatory. Profesjonalne, tematyczne agregatory potrafią znacznie zwiększyć zasięg bloga, umożliwiając dotarcie do osób zainteresowanych daną branżą. Dodatkowo zyskujemy link do swojej strony (pozycjonowanie).
    W internecie można znaleźć agregatory blogów finansowych, kulinarnych, parentingowych, marketingowych, podróżniczych, fitnessowych, wnętrzarskich i wiele innych. Większość z nich jest darmowa, za niektóre trzeba jednak zapłacić.

Warto wspierać część działań reklamami w social media lub w wyszukiwarce, dzięki którym łatwiej dotrzemy do danej grupy docelowej. Reklamując się na Facebooku warto korzystać z narzędzia Power editor, gdzie – dzięki edytowaniu większej ilości dostępnych opcji – reklamy są skuteczniejsze i tańsze. Trzeba jednak pamiętać, że sama reklama nie jest lekiem na całe zło. Jeśli treści na blogu są nieciekawe lub źle stargetowane, ciężko będzie osiągnąć zaangażowanie odbiorców i zadowalające efekty.

W miarę możliwości warto też wykorzystać e-mail marketing. Dobrym pomysłem jest uruchomienie newslettera i wysyłanie zainteresowanym klientom informacji o nowych treściach, promocjach i produktach. Link do bloga można także zamieścić w stopce maila, dzięki czemu zobaczą go klienci, dostawcy i inne osoby, z którymi będziecie się kontaktować.

Znacie jakieś inne sposoby na wypromowanie bloga? Podzielcie się w komentarzu.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

Darmowy e-book z poradami księgowymi