Chat with us, powered by LiveChat

Jak zachowują się e-konsumenci? 8 ciekawych wniosków z badania Capgemini

Firma konsultingowa Capgemini zbadała zachowania i zwyczaje 18 tysięcy konsumentów cyfrowych z 18 krajów. Wnioski z raportu „The Digital Shopper Relevancy Report 2014” są zaskakujące.

Firma konsultingowa Capgemini zbadała zachowania i zwyczaje 18 tysięcy konsumentów cyfrowych z 18 krajów. Wnioski z raportu „The Digital Shopper Relevancy Report 2014” są zaskakujące. Prognozy dotyczące przyszłości sklepów internetowych wciąż są pozytywne: przeważająca większość badanych wskazuje Internet jako bardzo ważny kanał sprzedaży. Jednak prowadzenie e-sklepu jest dziś zupełnie inne, niż kilka lat temu. Dzięki większemu dostępowi do technologii zmieniają się zachowania i zwyczaje konsumentów. Kampania reklamowa na Facebooku i uruchomienie wersji mobilnej sklepu może już nie wystarczyć. Współcześni konsumenci chcą czegoś więcej. Przede wszystkim oczekują od e-sklepów spójności i zbieżności we wszystkich kanałach sprzedaży – od kanałów tradycyjnych po social media. Sprawdźmy, jakie są zwyczaje e-klientów w 2014 roku.   1. Internet źródłem wiedzy o produkcie Dla 75 proc. badanych Internet jest najważniejszym i najwygodniejszym źródłem informacji o produktach, które chcą kupić. Konsumenci chętnie czytają opinie innych osób o produktach (63 proc.), sami natomiast zamieszczają je niechętnie (52 proc.).   2. Social media coraz mniej popularne Na popularności tracą blogi prowadzone przez sklepy internetowe i informacje zamieszczane w social mediach. Konsumenci chętniej kierują uwagę na strony WWW, fora, e-maile i aplikacje. Strony WWW mają szczególnie duże znaczenie w przypadku zakupu produktów DIY (zrób to sam) i sprzętu elektronicznego. Informacje o sklepie konsumenci czerpią również na podstawie własnych doświadczeń, podczas wizyt w nim. Według Capgemini social media wciąż mogą wspierać sprzedaż – jednak bardziej pod kątem nawiązywania dobrych relacji z klientami, niż pod kątem zawierania transakcji i finalizowania sprzedaży.   3. Tradycyjne sklepy wciąż na fali – na razie Coraz większa rola technologii w procesach sprzedaży nie wpłynęła znacząco na pozycję tradycyjnych sklepów, szczególnie na dojrzałych rynkach i w branży spożywczej. Aż 72 procent konsumentów wskazało tradycyjne sklepy jako ważne lub bardzo ważne miejsce dokonywania zakupów. Jednocześnie jednak ponad połowa badanych (51 proc.) stwierdziła, że w przyszłości będzie wydawać więcej pieniędzy w sklepach internetowych, niż w sklepach tradycyjnych. Tradycyjni sprzedawcy powinni więc wkrótce pomyśleć o uruchomieniu wersji online swojego sklepu.   4. Spersonalizowane oferty? Nie w Europie Klienci na rynkach wysokiego wzrostu są znacznie bardziej zainteresowani otrzymywaniem ofert na podstawie ich danych osobowych, niż klienci w krajach rozwiniętych. Blisko połowa (46 proc.) konsumentów w Indiach ceniło oferty spersonalizowane jako „bardzo ważne”. Europejscy konsumenci nie podzielają tego entuzjazmu: według badania Capgemini takie oferty są istotne dla jedynie 1/5 Niemców, 14 proc. Francuzów i 13 proc. Europejczyków.   5. Bezpieczeństwo przede wszystkim Ponad 33 proc. badanych przyznało, że sposób w jaki sprzedawcy wykorzystują ich dane osobowe jest dla nich niejasny. Co czwarty konsument nie zamierza udostępniać sprzedawcom swoich danych, nawet jeśli zapewniłoby im to lepszą jakość obsługi i wygodniejsze zakupy. Natomiast co trzeci nie zgadza się, aby sprzedawcy wykorzystywali ich dane dostępne w mediach społecznościowych.   6. Niskie ceny i nagrody za lojalność E-klienci są coraz bardziej zainteresowani nagrodami za swoją lojalność i rekomendacje. Aż 72 proc. Badanych przyznało, że ceny w sklepach internetowych powinny być niższe, niż w sklepach stacjonarnych.   7. Branża fashion pnie się w górę Kategoria fashion odnotowała najwyższy wzrost sprzedaży spośród wszystkich – aktualnie wynosi 9 proc. Aż 61 proc. badanych przyznało, że dokonało zakupu jakiegoś elementu garderoby w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Co drugi konsument zdecydował się na zakup elektroniki, 44 proc. produktów zdrowotnych, a 30 proc. zakupiło jedzenie.   8. Europejczycy mniej mobilni Poprzednie badania Capgemini wskazały, że istnieje duża różnica w podejściu do technologii między konsumentami na rynkach wschodzących, a konsumentami na rynkach rozwiniętych. Konsumenci na rynkach wschodzących przywiązują większą wagę do technologii, chętnie korzystając z mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych podczas poszukiwania informacji o produkcie. Odwiedzają tradycyjne sklepy, aby obejrzeć produkt i dokonać zakupów online. Popularnym rozwiązaniem jest używanie kodów kreskowych do poszukiwania informacji i porównywania produktów (Indie, Meksyk). Konsumenci na rynkach rozwiniętych, na przykład Europejczycy, są mniej aktywni w używaniu technologii cyfrowej. Wolą zakupy w sklepach online i fizycznych, unikając mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych jako kanałów sprzedaży. Rzadko porównują oferty konkurencyjnych sprzedawców przy pomocy smartphonów. Nieczęsto też szukają opinii o produktach na Facebooku czy blogach. Dużą wagę przywiązują natomiast do bezpieczeństwa. Spodziewają się jasnych informacji dotyczących cen, opcji płatności, śledzenia dostaw i zasad zwrotu. Sprzedawcy muszą więc o wiele bardziej postarać się o ich zaufanie i zaangażować ich do zakupów.   Firmy muszą nadążać za zmianami – rozumieć zmieniające się postawy konsumentów i dostosowywać się do nich. Dziś konsumenci oczekują od sklepów internetowych spójności, a także elastyczności podczas robienia zakupów z wykorzystaniem technologii cyfrowej. Warto się starać, bo stawka jest wysoka. Ponad połowa z nich przewiduje, że w przyszłości będzie wydawać więcej pieniędzy w sklepach internetowych, niż w sklepach tradycyjnych.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.