Wyszukiwanie głosowe - omówione zagadnienia:
Funkcja wyszukiwania głosowego do niedawna była kojarzona przede wszystkim z produkcji filmowych z gatunku fantastyki. Bohaterowie filmów science-fiction korzystali z możliwości głosowego porozumienia się ze sztuczną inteligencją, za pomocą krótkich, głosowych komend. Obecnie technologia voice search jest zaimplementowana do większości smartfonów i komputerów. Google, jako jeden z przodowników wdrażania nowoczesnych technologii, wskazuje na nowe trendy w tej dziedzinie. Już wkrótce funkcja wyszukiwania głosowego ma stać się ważnym narzędziem sprzężonym z SEO. Pierwsze efekty zauważalne są już dziś.
Wyszukiwanie głosowe – funkcje, użyteczność, popularność
Narzędzie przeznaczone jest do głosowego wyszukiwania wszelkich potrzebnych informacji, zarówno w Internecie, jak i w samym urządzeniu. Za pomocą voice search sprawdzimy najbliższy rozkład pociągów, ustawimy budzik, czy dodamy produkty do koszyka w ulubionym sklepie.
Na rozwój technologii postawili niemalże wszyscy światowi giganci z branży IT. Google rozwija swój produkt pod nazwą Google Now, Apple opracował Ciri, a Amazon korzysta z systemu Alexa. Choć początkowo funkcja wyszukiwania z użyciem głosu miała stanowić jedynie usprawnienie dla osób niepełnosprawnych, to olbrzymi potencjał został doceniony także ze względu na SEO. Wszystko dzięki tajemniczemu mechanizmowi pod enigmatyczną nazwą „Koliber”.
Technologia voice search w powiązaniu z SEO
Googlowski algorytm Koliber to złożony system wyszukiwania inteligentnego, w oparciu o formułowanie przez użytkownika skomplikowanych zwrotów.
Wcześniejsze systemy rozpoznawania zwrotów SEO koncentrowały się na krótkich, najczęściej dwuczłonowych określeniach, bez analizowania kontekstu wyszukiwania. Gdy internauta wyszukał głosowo np. zdanie „stadion Kraków”, algorytmy dostarczały konkretne informacje dotyczące obiektów sportowych w Krakowie.
Przełom zaprezentowany przez Google polega na personalizacji wyników wyszukiwania zgodnie z preferencjami użytkownika. Oznacza to, iż wyszukiwarka głosowa „uczy się” i analizuje, jakie treści dla internauty są najbardziej istotne. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na SEO.
Jak to wygląda w praktyce?
Głosowe algorytmy Google uczą się rozróżniania fraz ze względu na trzy konteksty pod kątem SEO:
- informacyjny (kto, dlaczego, jak);
- nawigacyjny (chciałbym iść do, jak się dostać);
- transakcyjny (kupię, książka, zamienię).
W pierwszym przypadku optymalizacja SEO polega na zaprezentowaniu poradników, narzędzi, FAQ.
W drugim skupiona jest wokół usług dostępnych w wyszukiwanym obszarze, znaczników sklepów, punktów informacyjnych etc.
Sfera transakcyjna koncentruje się na przekonaniu użytkownika do dokonania zakupu. Może być to realizowane za pomocą filmów wideo, sekcji informacyjnych o produkcie, sklepów internetowych.
Mechanizm ten gwarantuje dopasowanie jak najbardziej zbliżonych do oczekiwań użytkownika treści. Można przewidywać, iż skuteczność tzw. długiego ogona w kontekście pozycjonowania SEO będzie rosnąć. Ma to związek z tym, iż wyszukiwarka będzie analizować wyświetlane informacje pod względem przydatności dla konkretnej osoby.
Dlaczego warto optymalizować stronę pod voice search SEO? Statystyki mówią wszystko
Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez eMarketer wskazują jasno. Wyszukiwanie głosowe jest coraz częściej stosowane przez Amerykanów, którzy preferują oszczędność czasu i wygodę przeszukiwania sieci. Co trzeci mieszkaniec USA w 2019 roku korzystał z technologii voice search, a ponad 70% amerykańskich użytkowników Internetu woli korzystać z funkcji wyszukiwania głosowego, zamiast wysyłać zapytanie za pomocą tradycyjnej metody pisania.
W Polsce nie jest to jeszcze tak popularne, ale widać trend wzrostowy – mamy coraz więcej urządzeń, które pozwalają na korzystanie z tej opcji, tworzymy też nowe nawyki, np. wyszukiwanie głosem gdy mamy zajęte ręce, choćby podczas kierowania samochodem.
Warto zaznaczyć, że mimo wciąż rozwijającej się technologii wykorzystania mowy, internauci w większości ograniczają stosowanie voice searchingu do sprawdzania pogody, wyszukiwania informacji w sieci, nawigacji czy odtwarzania muzyki. Zważając na ogromny potencjał i zalety wyszukiwania za pomocą głosu, popularność tej formy wyszukiwania w sieci będzie w najbliższych latach intensywnie rosnąć i warto być na to gotowym.
Podziel się z innymi: