Jak otworzyć food truck? Pomysł na biznes

Food trucki to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych – nie trzeba płacić czynszu za wynajem lokalu, w każdej chwili można zmienić lokalizację, menu czy godziny pracy. O czym warto jednak pamiętać, zanim otworzysz własny food truck? Podpowiadamy.

W mobilnej jadłodajni można serwować niemal wszystko – od napojów przez burgery aż po kurtosze i wiele innych regionalnych przysmaków. Możliwości jest sporo i choć nowych pojazdów przybywa z sezonu na sezon, to nie odstrasza to kolejnych przedsiębiorców marzących o własnej małej gastronomii. Z food trucków korzystają nie tylko młodzi ludzie, ale również całe rodziny z dziećmi oraz coraz częściej seniorzy.

Food trucki najlepiej sprawdzają się w dużych miastach, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby pojawiały się również w mniejszych, jeśli tylko analiza rynku wskaże nam, że jest na nie zapotrzebowanie. Food trucki największym zainteresowaniem cieszą się szczególnie w sezonie letnim (w trakcie imprez sezonowych czy na plaży), choć nie brakuje przedsiębiorców, którzy prowadzą taki biznes przez cały rok.

Własny food truck: biznesplan to podstawa

Przed podjęciem decyzji o założeniu własnego food trucka warto opracować rzetelny biznesplan, czyli dokładnie oszacować koszty, sprawdzić konkurencję i dostawców oraz upewnić się, czy na naszą ofertę znajdą się w ogóle chętni.

W tym przypadku nie bez znaczenia jest lokalizacja, bo im większy ciąg komunikacyjny, np. otoczenie szkół, biurowców, uczelni, tym większe prawdopodobieństwo, że nasz interes „wypali”. Poza tym dobrze by było, aby menu food trucka wyróżniało się czymś na tle konkurencji.

Jeśli Twoją specjalnością są naleśniki, to serwuj je z różnego rodzaju farszami. Jeśli jesteś entuzjastą kuchni meksykańskiej, to może niech ona stanie się motywem przewodnim dla Twojego biznesu. Serwując „wszystko i nic”, możesz łatwo zgubić się, na i tak bogatym, rynku gastronomicznym.

Zanim otworzymy biznes, dobrze byłoby też sprawdzić, czy w okolicy odbywają się jakieś zloty food trucków, festiwale muzyczne i inne imprezy tematyczne, w trakcie których dodatkowo moglibyśmy zaprezentować swoją ofertę i, co tu dużo mówić, po prostu zarobić.

Jak łatwo się domyślić, inwestycja w food truck nie zwróci się od razu, nawet jeśli właściciel zdecyduje, że samodzielnie będzie gotował i obsługiwał klientów. To wciąż jednak mniejszy koszt niż założenie stacjonarnej restauracji.

Food truck – koszty

Miesięcznie na food truckach można zarobić od 2 do 7 tys. zł, w zależności od lokalizacji, wielkości biznesu i oferowanego menu. Atutem dla tego rodzaju działalności jest sprzyjająca stawka VAT, bo tylko 5% (poza napojami, dla których wynosi ona 23%).

Podstawowym kosztem inwestycji przy zakładaniu food trucka okazuje się jednak samochód. Można kupić nową furgonetkę lub używaną, z gotowym wyposażeniem lub bez. To średnio wydatek od 25 do nawet 50 tys. zł.

Jeśli samochód nie będzie dysponował odpowiednim sprzętem, to trzeba doliczyć koszty zakupu takich urządzeń jak m.in. agregat prądotwórczy, kuchenka gazowa, zmywak, okap, stół chłodniczy, zamrażarka, witryna ekspozycyjna i wielu innych niezbędnych w codziennej pracy akcesoriów (rondle, garnki, patelnie itp.). Ogółem koszt zakupu wyposażenia food trucka może wynieść ok. 10 000 zł. Warto też pomyśleć o zewnętrznym wyglądzie furgonetki i ewentualnych stolikach, leżakach i parasolach dla klientów.

Do tego dochodzą jeszcze koszty zaopatrzenia, opłaty postojowe, ZUS, księgowość oraz wypłaty dla ewentualnych pracowników, a także np. koncesja, jeśli w food trucku sprzedawany będzie alkohol. Na szczęście od food trucków nie trzeba płacić podatku od nieruchomości.

Food truck a sanepid

Aby móc wyjechać swoim food truckiem w miasto, pojazd musi uzyskać pozwolenie sanepidu. Dokładne informacje dotyczące wymogów znajdziesz w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej właściwej dla Twojego miejsca zamieszkania. Pamiętaj też, że osoba, która będzie pracowała w food trucku, musi mieć wydane orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych.

Zakładając food trucka, należy wziąć pod uwagę jeszcze jedną ważną kwestię – nic nie może być w nim przygotowywane na miejscu, a jedynie poddawane obróbce termicznej. Oznacza to, że będziesz musiał wynająć kuchnię (np. od firmy cateringowej) lub założyć własną, aby przygotować farsz na naleśniki lub ciasto drożdżowe na pizzę.

Food truck a miejsce postojowe

Dobra lokalizacja to podstawa sukcesu. Wydawałoby się, że w przypadku food trucków sprawa jest prosta – jeśli biznes się nie kręci, to w każdej chwili można zmienić miejsce i poszukać klientów gdzieś indziej. Warto jednak wiedzieć, że wiele miast nie pozwala na parkowanie food trucków w miejscach publicznych, np. na rynku, w parkach czy w pobliżu imprez masowych.

Właściciele muszą więc wynajmować miejsca postojowe od właścicieli prywatnych terenów lub ograniczać się do specjalnie wydzielonych przez miasto stanowisk handlowych i targowisk przeznaczonych do handlu obwoźnego oraz targów gastronomicznych i stoisk mobilnej gastronomii.

Koszty związane z parkowaniem food trucka są różne – mogą wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od lokalizacji. Miejsca postojowe na dużych imprezach masowych kosztują od 300 zł do nawet kilku tysięcy zł. Czasem organizatorzy pobierają opłatę w postaci procentu od sprzedaży.

Przed założeniem działalności warto więc dwa razy się upewnić, czy w danym mieście znajdą się atrakcyjne miejsca postojowe i dokładnie przekalkulować wiążące się z tym opłaty.

Własny food truck: warto spróbować

Food trucki to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych. Choć prowadzenie takiego biznesu również wymaga sporo energii, zaangażowania i czasu, to próg wejścia jest o wiele niższy.

Jeśli ma się pasję, odpowiednie warunki i zaplecze finansowe oraz zna się tę branżę, to zdecydowanie warto spróbować swoich sił jako właściciel food trucka. Szczególnie teraz, gdy street food cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem, a na rynku wciąż jest miejsce dla nowych ciekawych food trucków.

Znacie przykłady jakichś fajnych food trucków? Koniecznie podzielcie się nimi w komentarzu!


Podobne artykuły:


Pobierz nasz darmowy e-book o prowadzeniu biznesu:

F jak firma, F jak fajne życie
Przystępny poradnik dla zakładających firmę

Biuro rachunkowe

internetowo, wygodnie

Pełna odpowiedzialność
za prowadzoną dokumentację

Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta)

JUŻ OD
99
zł/mc
ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.