Blog ifirma.pl

5 wskazówek jak zmniejszyć koszty w działalności

|
Początkujący przedsiębiorcy już na starcie, nawet jeśli jeszcze nie zarabiają, muszą liczyć się z kosztami prowadzenia działalności gospodarczej. Są to nie tylko podatki, ale też wydatki na lokal, towar, marketing czy zatrudnienie pracowników. W dzisiejszym poradniku podpowiadamy, jak zaoszczędzić na ZUS, PIT i prowadzeniu firmy w 2018 r.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Choć samo założenie działalności gospodarczej jest bezpłatne, to przedsiębiorca już od początku zobligowany jest do opłacania składek ZUS, podatku PIT i VAT. Mały ZUS w 2018 r. wynosi 504,66 zł lub 520,10 zł, w zależności od tego, czy przedsiębiorca zdecyduje się na opłacanie dodatkowej (nieobowiązkowej) składki na ubezpieczenie chorobowe. Duży ZUS wynosi odpowiednio 1.166,85 zł lub 1.232,16 zł. Do tego dochodzą jeszcze ewentualne koszty związane z funkcjonowaniem biura/lokalu (ubezpieczenie, czynsz, opłaty za media, materiały i urządzenia biurowe), księgowością, zatrudnieniem pracowników i pozyskiwaniem klientów. Warto pamiętać, że prowadzenie biznesu to też np. koszty zwrotu towarów, reklamacji czy zniszczeń – i wiele innych. Sprawdź, jak zmniejszyć koszty w działalności, poniżej 5 praktycznych wskazówek:

1. Mniejszy ZUS, czyli Ulga na start

W styczniu Sejm uchwalił Konstytucję Biznesu, czyli pakiet 5 ustaw, które mają ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Wraz z nią wprowadzona została tzw. „Ulga na start”.

Przedsiębiorca, który spełni łącznie trzy warunki:

  • jest osobą fizyczną,
  • podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy lub ponownie po upływie 5 lat,
  • nie będzie świadczyć usług na rzecz byłego pracodawcy, u którego w danym lub poprzednim roku podatkowym wykonywał czynności wchodzące w zakres podejmowanej działalności,

będzie mógł skorzystać z 6-miesięcznego zwolnienia z części składek ZUS i w ramach działalności opłacać jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne (która w 2018 r. wynosi 319,94 zł miesięcznie). Proponowane rozwiązanie ma wejść w życie w pierwszej połowie 2018 r., dokładny termin nie jest jednak jeszcze znany.

Przeczytaj więcej: Ulga na start

2. Firma na etacie

Inną możliwością obniżenia składek ZUS jest prowadzenie działalności i jednoczesne zatrudnienie w ramach umowy o pracę.

Osoby łączące etat z prowadzeniem działalności gospodarczej (pod warunkiem, że zarabiają na etacie co najmniej minimalne wynagrodzenie) zamiast standardowych składek ZUS w ramach działalności opłacają jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Decydując się na prowadzenie własnego biznesu przy zatrudnieniu na etacie warto jednak sprawdzić, czy umowa zawarta z pracodawcą nie zawiera zapisów o zakazie konkurencji. Prowadzenie działalności w takim samym lub podobnym zakresie może być uznane za działanie na szkodę pracodawcy. Grozi to zwolnieniem dyscyplinarnym, a także z koniecznością zapłaty odszkodowania.

Przeczytaj więcej: Prowadzenie firmy na etacie – o czym warto wiedzieć?

3. Księgowość internetowa

Aby ograniczyć koszty związane z zatrudnieniem księgowego i utworzeniem nowego stanowiska pracy przedsiębiorca może korzystać z usług biura rachunkowego. Można też prowadzić księgowość samodzielnie, na przykład przy pomocy specjalnego programu do księgowości.

To, które rozwiązanie wybrać, zależy od specyfiki danej firmy i preferencji jej właściciela. Biuro rachunkowe sprawdzi się najlepiej u przedsiębiorców, którym zależy na oszczędności czasu i którzy mają szeroki katalog klientów i świadczonych usług. Z kolei księgowość internetowa to dobry pomysł dla firm o mniejszej skali działalności i dla tych, którym bardziej zależy na oszczędności pieniędzy.

Przeczytaj więcej: Księgowość w jednoosobowej działalności gospodarczej

4. Optymalizacja podatkowa

Zakładając działalność gospodarczą przedsiębiorcy mają do wyboru kilka form opodatkowania:

  • skalę podatkową (zasady ogólne),
  • podatek liniowy,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • kartę podatkową,

a tym samym kolejną możliwość zmniejszenia obciążeń podatkowych, tj. wysokości podatku dochodowego do zapłaty. To, która forma opodatkowania będzie się najbardziej opłacać zależy od rodzaju prowadzonej działalności i indywidualnych preferencji przedsiębiorcy.

Przykładowo skala podatkowa może być dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy ponoszą wiele firmowych wydatków i chcą rozliczać się w zeznaniu rocznym wspólnie z małżonkiem. Z kolei ryczałt ewidencjonowany może być bardziej opłacalny dla tych, którzy nie ponoszą wielu kosztów i którym zależy na prostocie prowadzenia ewidencji księgowej.

Przeczytaj więcej: Formy opodatkowania – jaką wybrać?

5. Koszty firmowe

Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej niejednokrotnie wiąże się ze sporymi kosztami. Co prawda przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym mogą za sprawą kosztów obniżyć wysokość podatku dochodowego do zapłaty (wysokość podatku ustala się procentowo od osiągniętego dochodu, a dochód ustalany jest poprzez odjęcie od przychodu kosztów jego uzyskania), z drugiej strony jednak, jeśli przyjrzeć się uważniej, może się okazać, że tak naprawdę firma wiele pieniędzy wyrzuca w błoto.

Warto przeanalizować wszystkie wydatki i zastanowić się, gdzie można wprowadzić oszczędności. Przedsiębiorca może na przykład zainwestować w energooszczędne sprzęty. Zaopatrywać się w hurtowniach lub komisach zamiast w sklepach detalicznych. Zrezygnować z faktur papierowych na rzecz faktur elektronicznych. W zależności od potrzeb i możliwości – zakupić samochód poprzez kredyt lub leasing.

Przeczytaj więcej: Zakup samochodu – w kredyt czy w leasing?

Kolejnym sposobem na ograniczenie kosztów w działalności jest zatrudnienie pracownika z urzędu pracy. Organizacja stażu z PUP wbrew pozorom nie jest trudna i nie wymaga wielu formalności. Wybierając takie rozwiązanie firma nie ponosi kosztów zatrudnienia, pieniądze za staż wypłaca bowiem urząd.

Przypomnijmy, że całkowite koszty, jakie ponosi pracodawca przy zatrudnianiu pracownika na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem równym minimalnej – obecnie 2.100,00 zł brutto – wynosi 2.532,81 zł.

Przeczytaj więcej: Jak zorganizować staż w firmie?

Zaoszczędzone pieniądze przedsiębiorca może przeznaczyć na zakup dodatkowego, potrzebnego sprzętu, lub na tzw. poduszkę finansową. Zapewni mu ona bezpieczeństwo finansowe na wypadek nieprzyjemnych zdarzeń losowych – np. choroby, nagłej utraty przychodów i różnych nieprzewidzianych wydatków.

Rezerwy finansowe w małej firmie – sprawdź jak i dlaczego warto je gromadzić!

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce