RODO a przetwarzanie danych w celach marketingowych

RODO a działania marketingowe

RODO to spora rewolucja w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich, nawet najmniejszych firmach. Sprawdź, o czym warto pamiętać od maja 2018 roku w zakresie prowadzenia działań marketingowych.

RODO to spora rewolucja w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich, nawet najmniejszych firmach. 25 maja 2018 roku – to data, która zmieniła wiele w dotychczasowym postrzeganiu ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie. Stało się tak za sprawą nowego unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych, nazywanego RODO. Jego wejście w życie wiąże się z wieloma istotnymi zmianami nawet w tak podstawowych działaniach firmy, jak marketing i promocja.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych a RODO

By możliwe było przetwarzanie danych osobowych – niezależnie od celu tego działania – konieczne jest uzyskanie zgody potencjalnego klienta. Działania marketingowe nie są pod tym względem wyjątkiem – tu również osoba, której dane chcemy uzyskać, powinna zaakceptować ten fakt.

Co więcej, by taka zgoda była ważna, musi spełniać następujące warunki:

  • precyzyjność i zrozumiałość – powinna być napisana prostym językiem, nie może być dorozumiana,
  • konkretność – powinna jednoznacznie określać, w jakim celu będą przetwarzane dane,
  • granularność – wykonanie usługi lub dostawa towaru nie może być uzależniona od faktu uzyskania zgody na działania marketingowe.

Zgodnie z RODO klient powinien mieć możliwość wycofania zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w każdym dowolnym momencie. O prawie do takiego działania należy go poinformować już na etapie uzyskiwania tej zgody. Co więcej, jakiekolwiek zgłoszenia klientów w tym zakresie powinny zostać szczegółowo przeanalizowane.

Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych

Potencjalny klient powinien mieć zatem możliwość podjęcia świadomej decyzji, czy godzi się na prowadzone przez przedsiębiorcę działania marketingowe (np. otrzymywanie maili z ofertą lub promocjami). W związku z powyższym, jeśli klient nie wyrazi akceptacji na przetwarzanie jego danych w tym celu, właściciel firmy nie ma prawa ich zbierać, a tym bardziej wykorzystywać. Warto jednak pamiętać, że marketing to tylko jeden z powodów, dla których gromadzi się dane nabywców towarów i usług. Właśnie dlatego na etapie pozyskiwania zgody należy uwzględnić osobno każdy cel gromadzenia i przetwarzania danych osobowych. Może zatem wystąpić sytuacja, kiedy to przedsiębiorca będzie przetwarzać dane swojego klienta np. do celów informowania o istotnych zmianach w swoim produkcie, a jednocześnie nie będzie miał prawa do przesyłania mu informacji o charakterze reklamowym i marketingowym.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online Darmowy program do faktur online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość