RODO to spora rewolucja w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich, nawet najmniejszych firmach. 25 maja 2018 roku – to data, która zmieniła wiele w dotychczasowym postrzeganiu ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie. Stało się tak za sprawą nowego unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych, nazywanego RODO. Jego wejście w życie wiąże się z wieloma istotnymi zmianami nawet w tak podstawowych działaniach firmy, jak marketing i promocja.
- 1. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych a RODO
- 2. Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
Zgody marketingowe – omówione zagadnienia:
Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych a RODO
By możliwe było przetwarzanie danych osobowych – niezależnie od celu tego działania – konieczne jest uzyskanie zgody potencjalnego klienta. Działania marketingowe nie są pod tym względem wyjątkiem – tu również osoba, której dane chcemy uzyskać, powinna zaakceptować ten fakt.
Co więcej, by taka zgoda była ważna, musi spełniać następujące warunki:
- precyzyjność i zrozumiałość – powinna być napisana prostym językiem, nie może być dorozumiana,
- konkretność – powinna jednoznacznie określać, w jakim celu będą przetwarzane dane,
- granularność – wykonanie usługi lub dostawa towaru nie może być uzależniona od faktu uzyskania zgody na działania marketingowe.
Zgodnie z RODO klient powinien mieć możliwość wycofania zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w każdym dowolnym momencie. O prawie do takiego działania należy go poinformować już na etapie uzyskiwania tej zgody. Co więcej, jakiekolwiek zgłoszenia klientów w tym zakresie powinny zostać szczegółowo przeanalizowane.
Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych
Potencjalny klient powinien mieć zatem możliwość podjęcia świadomej decyzji, czy godzi się na prowadzone przez przedsiębiorcę działania marketingowe (np. otrzymywanie maili z ofertą lub promocjami). W związku z powyższym, jeśli klient nie wyrazi akceptacji na przetwarzanie jego danych w tym celu, właściciel firmy nie ma prawa ich zbierać, a tym bardziej wykorzystywać. Warto jednak pamiętać, że marketing to tylko jeden z powodów, dla których gromadzi się dane nabywców towarów i usług. Właśnie dlatego na etapie pozyskiwania zgody należy uwzględnić osobno każdy cel gromadzenia i przetwarzania danych osobowych. Może zatem wystąpić sytuacja, kiedy to przedsiębiorca będzie przetwarzać dane swojego klienta np. do celów informowania o istotnych zmianach w swoim produkcie, a jednocześnie nie będzie miał prawa do przesyłania mu informacji o charakterze reklamowym i marketingowym.
Ważne!
Od momentu wejścia RODO w życie możliwe będzie gromadzenie danych niezbędnych do danego działania. Nielegalne zatem będzie zbieranie wszystkich dostępnych informacji o kliencie, czyli tzw. big data.Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Podziel się z innymi: