RODO a przetwarzanie danych w celach marketingowych

RODO to spora rewolucja w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich, nawet najmniejszych firmach. 25 maja 2018 roku – to data, która zmieniła wiele w dotychczasowym postrzeganiu ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie. Stało się tak za sprawą nowego unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych, nazywanego RODO. Jego wejście w życie wiąże się z wieloma istotnymi zmianami nawet w tak podstawowych działaniach firmy, jak marketing i promocja.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych a RODO

By możliwe było przetwarzanie danych osobowych – niezależnie od celu tego działania – konieczne jest uzyskanie zgody potencjalnego klienta. Działania marketingowe nie są pod tym względem wyjątkiem – tu również osoba, której dane chcemy uzyskać, powinna zaakceptować ten fakt.

Co więcej, by taka zgoda była ważna, musi spełniać następujące warunki:

  • precyzyjność i zrozumiałość – powinna być napisana prostym językiem, nie może być dorozumiana,
  • konkretność – powinna jednoznacznie określać, w jakim celu będą przetwarzane dane,
  • granularność – wykonanie usługi lub dostawa towaru nie może być uzależniona od faktu uzyskania zgody na działania marketingowe.

Zgodnie z RODO klient powinien mieć możliwość wycofania zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w każdym dowolnym momencie. O prawie do takiego działania należy go poinformować już na etapie uzyskiwania tej zgody. Co więcej, jakiekolwiek zgłoszenia klientów w tym zakresie powinny zostać szczegółowo przeanalizowane.

Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych

Potencjalny klient powinien mieć zatem możliwość podjęcia świadomej decyzji, czy godzi się na prowadzone przez przedsiębiorcę działania marketingowe (np. otrzymywanie maili z ofertą lub promocjami). W związku z powyższym, jeśli klient nie wyrazi akceptacji na przetwarzanie jego danych w tym celu, właściciel firmy nie ma prawa ich zbierać, a tym bardziej wykorzystywać. Warto jednak pamiętać, że marketing to tylko jeden z powodów, dla których gromadzi się dane nabywców towarów i usług. Właśnie dlatego na etapie pozyskiwania zgody należy uwzględnić osobno każdy cel gromadzenia i przetwarzania danych osobowych. Może zatem wystąpić sytuacja, kiedy to przedsiębiorca będzie przetwarzać dane swojego klienta np. do celów informowania o istotnych zmianach w swoim produkcie, a jednocześnie nie będzie miał prawa do przesyłania mu informacji o charakterze reklamowym i marketingowym.

Ważne! Od momentu wejścia RODO w życie możliwe będzie gromadzenie danych niezbędnych do danego działania. Nielegalne zatem będzie zbieranie wszystkich dostępnych informacji o kliencie, czyli tzw. big data.

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Program do faktur

0.00 zł

ZA DARMO DO 10 FAKTUR/MC

Powyżej: 100 zł/rok (Faktura+)

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Szablony dokumentów
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie techniczne
  • Zawsze aktualny
  • JPK Faktura (w pakiecie Faktura+)

WYSTAW PIERWSZĄ FAKTURĘ
pełna lista funkcji

Księgowość internetowa

37.50 zł

KSIĘGUJ SAMODZIELNIE, AUTOMATYCZNIE

45 zł/mc lub 37.50 zł/mc przy płatności za 6 miesięcy

  • 30 dni za darmo i bez zobowiązań!

  • Księgowanie – KPiR i Ryczałt
  • Fakturowanie
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

WYPRÓBUJ ZA DARMO
pełna lista funkcji

Biuro rachunkowe

99.00 zł

PRZYDZIELIMY CI KSIĘGOWĄ

Wybierz pakiet MINI lub MIDI

  • Pełna obsługa księgowa – KPIR i Ryczałt
  • Dedykowana księgowa
  • CRM
  • Magazyn
  • Wsparcie księgowe
  • JPK

ZLEĆ KSIĘGOWOŚĆ
pełny cennik i zakres usługi

Podane kwoty są kwotami netto za jeden miesiąc. Od 19 lat cena księgowości internetowej nie uległa zmianie. Wszystkie nasze usługi spełniają wymagania RODO.

Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań