RODO a przetwarzanie danych w celach marketingowych

RODO a działania marketingowe

RODO to spora rewolucja w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich, nawet najmniejszych firmach. Sprawdź, o czym warto pamiętać od maja 2018 roku w zakresie prowadzenia działań marketingowych.

RODO to spora rewolucja w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich, nawet najmniejszych firmach. 25 maja 2018 roku – to data, która zmieniła wiele w dotychczasowym postrzeganiu ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie. Stało się tak za sprawą nowego unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych, nazywanego RODO. Jego wejście w życie wiąże się z wieloma istotnymi zmianami nawet w tak podstawowych działaniach firmy, jak marketing i promocja.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych a RODO

By możliwe było przetwarzanie danych osobowych – niezależnie od celu tego działania – konieczne jest uzyskanie zgody potencjalnego klienta. Działania marketingowe nie są pod tym względem wyjątkiem – tu również osoba, której dane chcemy uzyskać, powinna zaakceptować ten fakt.

Co więcej, by taka zgoda była ważna, musi spełniać następujące warunki:

  • precyzyjność i zrozumiałość – powinna być napisana prostym językiem, nie może być dorozumiana,
  • konkretność – powinna jednoznacznie określać, w jakim celu będą przetwarzane dane,
  • granularność – wykonanie usługi lub dostawa towaru nie może być uzależniona od faktu uzyskania zgody na działania marketingowe.

Zgodnie z RODO klient powinien mieć możliwość wycofania zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych w każdym dowolnym momencie. O prawie do takiego działania należy go poinformować już na etapie uzyskiwania tej zgody. Co więcej, jakiekolwiek zgłoszenia klientów w tym zakresie powinny zostać szczegółowo przeanalizowane.

Brak zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych

Potencjalny klient powinien mieć zatem możliwość podjęcia świadomej decyzji, czy godzi się na prowadzone przez przedsiębiorcę działania marketingowe (np. otrzymywanie maili z ofertą lub promocjami). W związku z powyższym, jeśli klient nie wyrazi akceptacji na przetwarzanie jego danych w tym celu, właściciel firmy nie ma prawa ich zbierać, a tym bardziej wykorzystywać. Warto jednak pamiętać, że marketing to tylko jeden z powodów, dla których gromadzi się dane nabywców towarów i usług. Właśnie dlatego na etapie pozyskiwania zgody należy uwzględnić osobno każdy cel gromadzenia i przetwarzania danych osobowych. Może zatem wystąpić sytuacja, kiedy to przedsiębiorca będzie przetwarzać dane swojego klienta np. do celów informowania o istotnych zmianach w swoim produkcie, a jednocześnie nie będzie miał prawa do przesyłania mu informacji o charakterze reklamowym i marketingowym.

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość