Rynek reklamowy ulega nieustannym dynamicznym zmianom – dziś, by docierać do klientów, niezbędna jest obecność w mediach społecznościowych i korzystanie z komercyjnych rozwiązań. Wśród najczęściej wykorzystywanych rozwiązań znajdują się należące do tego samego właściciela portale Instagram i Facebook. Na który z nich warto postawić, jako na podstawowy kanał reklamowy?
Facebook i Instagram – różnice i podobieństwa
Jeszcze do niedawna porównanie obu portali społecznościowych zawsze wypadało na korzyść Facebooka, który mógł pochwalić się największą bazą użytkowników i największymi wpływami z tytułu reklam. Jednak sytuacja ta dość szybko się zmienia – dziś to właśnie Instagram jest numerem jeden wśród reklamodawców, a wzrost dynamiki wydatków na reklamę wypada więc miażdżąco na jego korzyść. Z czego wynikają takie zmiany?
Paradoksalnie, użytkownicy Facebooka i Instagrama nie mają ze sobą aż tyle wspólnego, ile mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka – oczywiście nie oznacza to, że nie ma osób posiadających konta na obu platformach. Jednak bezpiecznie można założyć, że klienci korzystający z Facebooka preferują głównie posty i statusy, a użytkownicy Instagrama zdjęcia, relacje i stories – powinno więc to znaleźć odbicie również w przedstawianych im formach reklamowym. Po stronie Facebooka należy zapisać znacznie bardziej rozbudowany ekosystem – reklamy facebookowe mogą wyświetlać się na innych stronach, a nawet w Messengerze.
Oba portale oferują natomiast dość podobne zasady tworzenia kampanii – można uprzednio określić cel jej prowadzenia – do wyboru jest m.in. budowa wizerunku firmy, wywołanie interakcji, określonego działania (np. skontaktowania się z przedstawicielem, napisanie komentarza, czy wejście na stronę internetową), aż po typową sprzedaż. W zależności od wybranego celu można skorzystać z jednej z predefiniowanych form reklamowych, pozwalających na lepsze dotarcie do klientów.
Co wziąć pod uwagę przy wyborze platformy do reklamy?
Oczywiście najrozsądniejsze wydaje się wykorzystanie do celów reklamowych tej platformy, na której promowana firma posiada już aktywne konto, z wpisami i osobami subskrybującymi dostarczane treści.
Oba portale społecznościowe mogą okazać się bardzo skutecznym narzędziem do pozyskiwania klientów, dlatego nie warto zamykać się na konkretne rozwiązanie – dobrym rozwiązaniem jest po prostu prowadzenie profilu na obu serwisach i porównywanie efektów prowadzonych kampanii – mając na uwadze nakłady i przynoszone rezultaty. Być może niektóre z oferowanych produktów czy usług lepiej będą sprzedawały się na Facebooku, a inne właśnie na Instagramie, podobnie może być z formatami reklamy – niektóre treści naturalniej wkomponują się w Instagramową “ściankę”, a inne będą lepiej współgrały z treściami pojawiającymi się na facebookowym strumieniu.
Niemałe znaczenie ma również obecność konkurencji i podejmowane przez nią działania mające na celu pozyskiwanie klientów. Wykorzystanie przez nią jednej z platform może być co prawda cenną wskazówką co do jej skuteczności, jednak z drugiej strony prawdopodobnie oznaczać będzie wyższe ceny za reklamę, co wynika z konieczności konkurowania z innymi podmiotami z branży.
Niekiedy bardziej opłacalne okazuje się wyszukanie niszy, która pozwala na dotarcie do nieco ograniczonej liczby, ale zupełnie nowych klientów, do których nie dociera jeszcze konkurencja ze swoją ofertą. W dodatku za wyraźnie niższą cenę.
Reklama na Facebooku i Instagramie – co wybrać?
Wbrew pozorom nie da się jednoznacznie określić jaka oferta lepiej trafi do klientów konkretnego portalu – pomimo że mogłoby się wydawać, że Instagram lepiej “sprzeda” produkty typu ubrania, gadżety czy ozdoby, a mocną stroną Facebooka będą usługi i szkolenia, ale to nadmierne uogólnienie. Należy bowiem wziąć pod uwagę znacznie więcej czynników – działania konkurencji, obierane cele, preferowane formy, lokalizację, nawyki konsumentów, czy grupę docelową.
Prawdą jest, że statystycznie na Instagramie treści video osiągają znacznie większe interakcje, co ochoczo wykorzystują największe marki, gustujące głównie w nagraniach w pionowym formacie, który aktualnie osiąga najlepsze wyniki w sprzedaży.
Ponadto dostępne dane ze Stanów Zjednoczonych wskazują, że większość zakupowych decyzji w gospodarstwach domowych podejmują kobiety, dlatego kampanie kierowane do Pań zazwyczaj przynoszą lepsze rezultaty. Może to być pewną sugestią, co do odpowiedniego targetowania umieszczanych treści, jednak z pewnością warto działać na podstawie własnej strategii marketingowej i nie rezygnować z badania rynku.