Jak wyróżnić swój e-commerce – poznaj lepiej swoich klientów

typy klientów e-commerce

Prowadzisz sklep internetowy? Sprawdź, jakie są najczęściej spotykane typy klientów w e-commerce i dowiedz się, jak trafić do każdego z nich.

Prowadząc sklep internetowy trzeba poznać swoich klientów, mimo że przecież nie ma się z nimi bezpośredniego kontaktu. Dzięki odpowiednim metodom zapoznawczym można efektywniej planować strategie e-commerce. Kluczowe okazuje się zrozumienie indywidualnych potrzeb każdego użytkownika. Typy klientów w sklepie internetowym są zróżnicowane, dlatego niezwykle istotne jest poznanie cech charakterystycznych dla poszczególnych grup. W jakim stopniu klienci wgłębiają się w interesujący ich e-commerce? Jak zacząć dobrą „znajomość” z użytkownikami? Na co warto zwrócić uwagę, aby dowiedzieć się, jak myślą klienci?

Poznanie grup docelowych sklepu internetowego

Skierowanie komunikatu do grupy docelowej to podstawa strategii e-commerce. Doprecyzowanie, do kogo ma trafić produkt, będzie niezwykle pomocne w sprzedaży. Model klienta musi być jak najdokładniej określony. Aspekty społeczno-demograficzne determinują to, jak dotrzeć do takiej grupy odbiorców, na jakiej nam najbardziej zależy.

E-commerce, choć nie oferuje możliwości fizycznego zetknięcia się z produktami, odznacza się inną przydatną właściwością. Dokładne i dobrze zoptymalizowane opisy produktów służą temu, aby przykuć uwagę. Dodatkowo – wyczerpując temat dokładnie, odbiorca ma poczucie, że został skrupulatnie i fachowo obsłużony.

Warto więc wziąć pod lupę najczęstsze typy klientów w e-commerce. Przybliży to sposób, w jaki można ugryźć temat od strony psychologicznej. Staranność w personalizacji contentu może przyczynić się do usprawnienia ruchu w sklepie internetowym, a co za tym idzie – zwiększenia sprzedaży.

typy klientów ecommerce

Łowca promocji, poszukiwacz okazji

Osoba skupiająca swoje poszukiwania na znalezieniu możliwie najkorzystniejszej oferty. Obniżki, kody rabatowe i promocje sezonowe działają na łowcę jak magnes. Oferty specjalne traktuje jak zbawienie. Daje sobie w ten sposób poczucie zwycięstwa i liczy zyski, które udało mu się w ten sposób osiągnąć.

Szacuje się, że aż co piąty internauta największą uwagę przykuwa do znajdowania atrakcyjnych ofert. Ich sposób myślenia oraz metody poszukiwań w zasadzie wykluczają przywiązanie do konkretnej marki. Głównym profitem jest dla nich satysfakcja z uchwycenia okazji.

Pewny swego, czyli klient zdecydowany

Największą wartością dla klienta zdecydowanego jest pewność, że w danym sklepie odnajdzie konkretny produkt. Lubi mieć podane na tacy informacje o tym, czy produkt jest dostępny w magazynie, jakie są warunki zwrotu, ile kosztuje przesyłka.

Zdecydowany użytkownik nie poświęca czasu na przeszukiwanie zawartości strony. Od razu wie, co jest mu potrzebne. Gdy już znajdzie daną rzecz, nie zawaha się jej zakupić. Jest to o tyle istotne dla sprzedawcy, że – choć klient nie przeczesuje dogłębnie oferty sklepu – niemal automatycznie zamawia wybrany przez siebie artykuł.

Wolny jeździec, czyli klient bez konkretnych planów zakupowych

Jest użytkownikiem, który wgłębia się w ofertę sklepu. Jego zamiarem nie zawsze są zakupy. Lubuje się w przeglądaniu oferty, sprawdzaniu licznych kategorii i podkategorii. Najprawdopodobniej pochyla się nad kilkoma sklepami internetowymi jednocześnie.

Zdarza się, że dodaje produkty do koszyka lub – ceniąc sobie otrzymanie takiej możliwości – dodaje przedmioty do ulubionych. Może finalnie zdecydować się na zamówienie, ale nie można brać tego za pewnik. Cenne jest to, że – przeglądając wiele e-commerce’ów – zna ich zawartość. Zwiększa to prawdopodobieństwo, że z chęcią powróci do tego, który zapamiętał jako najbardziej rzetelny i zawierający najciekawsze, jego zdaniem, przedmioty.

Stały bywalec – lojalny klient

Cechuje się przywiązaniem do danej marki. Cena lub konieczność długich poszukiwań nie są dla niego odstraszające. Poczucie spełnienia osiąga w momencie, gdy udało mu się odszukać konkretny produkt marki, do której ma zaufanie i uważa ją za każdorazowo sprawdzone rozwiązanie.

Poza samą marką może, rzecz jasna, być zwolennikiem danego sklepu internetowego. Zakupy zawsze zaczyna od odnalezienia danego produktu w ulubionym sklepie. Lojalność takiego klienta wynika najpewniej z właściwej komunikacji na linii sprzedawca-konsument.

Wierność wobec danego brandu powoduje, że klient łaskawszym okiem spogląda na wszelkie uniedogodnienia, takie jak np. mało intuicyjną nawigację strony, wyższą w porównaniu do konkurencji cenę lub wysoki próg potrzebny do możliwości otrzymania darmowej przesyłki.

Analityk, klient skupiony na dogłębnym researchu

Skrupulatność to jego drugie imię. Zanim dokona zamówienia, sprawdzi dostępność i cenę konkretnego produktu analizując oferty kilku sklepów internetowych. Można być pewnym, że skorzysta także z porównywarki cen. Dopiero najlepsza (pod co najmniej kilkoma względami) propozycja sprawi, że zdecyduje się na zakup.

Jego potrzeby zaspokoi także dopracowany opis produktu. Analityk ceni sobie ilość szczegółów, których użycie ma na celu zdobycie jego zaufania oraz zachęcenia go do powrotu na konkretną stronę sprzedażową.

Podglądacz – klient, który lubi jedynie popatrzeć na ofertę

Dokonanie zakupu jest dla takiego klienta wyłącznie ewentualnością. Przeglądanie ofert e-commerce’ów traktuje jak hobby. Ogląda zdjęcia produktów, oferty traktuje jak ciekawostki. Jak więc dotrzeć do takiego klienta?

Jego reakcje są spontaniczne, tak więc jego wzrok musi przykuć obiektywnie atrakcyjny banner reklamowy. Wiąże się to głównie z tym, że obserwator dokonuje głównie zakupów stacjonarnych. Surfowanie po sklepach internetowych traktuje najczęściej jako zapoznanie się z tym, co nowego można znaleźć. Obserwatorem, szacunkowo, jest 1 na 10 potencjalnych klientów.

Sceptyk – klient nieufający zakupom internetowymi

Kanał sieciowej sprzedaży może być dla niego nowością lub przykrym wspomnieniem. Sceptyk podświadomie podważa słuszność samego faktu zakupów przez internet. Obawia się wielu nieprzyjemności. Martwi się o to, czy przesyłka dotrze na czas, czy nie trafi na niedopasowaną odzież lub uszkodzony produkt.

Sposobami zachęcenia sceptyków są, przede wszystkim, klarowne regulaminy. Szybkie zaznajomienie się z kosztami przesyłki, możliwościami zwrotu lub wymiany, mogą być znaczącym ułatwieniem dla sceptyka. Przejrzyste komunikaty i uproszczone zasady to powody, dla których sceptyk może pójść na odstępstwo od normy i ostatecznie zamówić produkt przez internet.

Ludzki filtr – zakupy zaczyna od ustawienia preferencji

Sposób myślenia tego klienta jest pochodną doświadczenia wyniesionego z wielokrotnego dokonywania zakupów online. Doskonale zna mechanizmy wyszukiwania interesujących go produktów, orientuje się w bieżących promocjach, wie gdzie może znaleźć kupony rabatowe. Wie, kiedy przepłaca, a kiedy oszczędza czas i pieniądze.

Poszukiwania rozpoczyna od ustawiania preferencji. Może być to, dajmy na to, filtr „od najniższej ceny”. Liczy wyłącznie na korzyść dla siebie. Cena jest pierwszorzędnym aspektem, do którego przykuwa uwagę. Rzadko przywiązuje się do jednej marki lub sklepu internetowego. Przez tę wysoką świadomość, zatrzymanie takiego klienta przy sobie jest niezwykle trudne.

Stary wyjadacz – klient zaawansowany

Od dawna kupuje przez internet. Niejednokrotnie dokonywał zwrotów, wymian, używał rozmaitych form płatności. Nie jest, nawet w najmniejszym stopniu, zaskoczony mechanizmami rządzącymi rynkiem.

Pamięta czasy, gdy zakupy przez internet były mocno ograniczone i – na dobrą sprawę – dość elitarne. Ocena merytoryczna prezentowanej oferty przychodzi mu bezproblemowo. Błyskawicznie oddziela ziarna od plew. Bardzo poważnie traktuje rzetelność, ogólną jakość, przejrzystość i bogatą zawartość sklepu internetowego.

Przezorny – zakupy internetowe to dla niego ostateczność

Nie wyobraża sobie, aby produkt swojej ulubionej marki nabyć z niepewnego źródła. Satysfakcjonujące go jedynie możliwość fizycznego zetknięcia się z interesującą go ofertą. Bodźcem do zmian jest dopiero brak dostępności konkretnego produktu w ulubionym miejscu zakupów. Nawet nabywanie doskonale znanego mu produktu za pośrednictwem sieci traktuje jak kupowanie kota w worku. To narzędzie sprzedaży w większości przypadków mu nie odpowiada. Kolejnym powodem, który zmusiłby przezornego do zmiany zdania jest ryzyko, że dany produkt jest nieosiągalny w jego najbliżej osiągalnej okolicy, a nie ma czasu np. na wyjazd poza miejsce zamieszkania.

Jak na dłoni widać więc sporą różnorodność w typach klientów w e-commerce. Każdy sklep internetowy czeka więc pieczołowite przygotowanie oferty do potrzeb każdego z nich. Internet jest wygodną przestrzenią. Nie zmienia to faktu, że warto starać się o jeszcze większy komfort.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość