Koszty w firmie handlowej

Jednym z podstawowych typów działalności jest firma handlowa. Różni się ona również podatkowo. Inne są sposoby księgowania, inne obowiązki przy wyliczaniu podatków, bardziej rygorystycznie oceniane jest dokumentowanie zakupów towarów handlowych. Młody przedsiębiorca może przekazać do majątku firmy już posiadane towary. Umożliwia mu to sporządzenie remanentu początkowego. Nie warto jednak kupować towarów przed założeniem firmy. Remanent […]

Jednym z podstawowych typów działalności jest firma handlowa. Różni się ona również podatkowo. Inne są sposoby księgowania, inne obowiązki przy wyliczaniu podatków, bardziej rygorystycznie oceniane jest dokumentowanie zakupów towarów handlowych.

Młody przedsiębiorca może przekazać do majątku firmy już posiadane towary. Umożliwia mu to sporządzenie remanentu początkowego. Nie warto jednak kupować towarów przed założeniem firmy. Remanent początkowy nie jest bowiem wliczany do bieżących kosztów firmy. Jego wysokość będzie miała wpływ na wyliczenie podatku dopiero na koniec roku.

Nie możemy sprzedawać towarów, których pojawienie się w firmie nie jest prawidłowo udokumentowane. Oprócz wniesienia towarów remanentem początkowym, na każdy inny MUSIMY mieć dokument potwierdzający zakup. Najczęściej jest to faktura VAT. W przypadku nabycia od osoby prywatnej należy sporządzić umowę kupna – sprzedaży.

Marżą powszechnie nazywamy różnicę między ceną zakupu a ceną sprzedaży. Nie jest to do końca prawidłowe. Zapominamy, że należy brać pod uwagę wszystkie koszty poniesione przez firmę, zarówno pośrednie jak i bezpośrednie. Doliczona marża powinna pokryć nie tylko cenę zakupu towaru, ale również ogólne koszty prowadzenia działalności. Dlatego tłumaczenie straty z działalności dużymi kosztami pośrednimi nie jest dla US argumentem. Odpowiedzą, że marża powinna pokryć cenę zakupu i wszystkie inne koszty, łącznie ze stratami i ubytkami wynikającymi np. z utraty przydatności do spożycia.

Przedmioty ulegają zniszczeniu, mija im termin przydatności do spożycia, przestają być modne lub stają się przestarzałe technologicznie. Tracą swój walor jako towary handlowe, ale jako niesprzedane nadal figurują na stanie magazynu i mogą wpływać na dochód przez następne lata. Sposobem jest przeksięgowanie ich z kolumny w której księgujemy zakup towarów do kolumny kosztów pozostałych. Należy to prawidłowo udokumentować.

Na koniec roku firma handlowa ma obowiązek sporządzić remanent, czyli spis z natury wszystkich towarów handlowych oraz materiałów do produkcji, kupionych i niesprzedanych do końca roku. Remanent końcowy danego roku jest jednocześnie remanentem początkowym roku następnego. Dlatego też należy pamiętać, że różnica między remanentem początkowym a końcowym ma wpływ na dochód za cały rok. Nie warto robić dużych zakupów towarów pod koniec roku. Problemem w działalności handlowej jest wypośrodkowanie pomiędzy rozszerzeniem i wzbogaceniem asortymentu przed świętami i sylwestrem, a koniecznością sporządzenia remanentu, w którym znajdą się niesprzedane towary. Skutkiem będzie nie tylko zamrożenie gotówki, ale także konieczność zapłacenia podatku.

Koszty uboczne zakupu

W Księdze Przychodów i Rozchodów mamy osobną kolumnę na księgowanie kosztów ubocznych zakupu. Są to przede wszystkim koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze – koszty związane z zakupem towarów inne niż cena zapłacona sprzedawcy.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

księgowość biuro rachunkowe online księgowość biuro rachunkowe online
Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.