A te trzeba gdzieś naładować. Jak otworzyć stację ładowania samochodów elektrycznych?
Kluczowe pojęcia związane ze stacjami ładowania przedstawiliśmy w artykule: Pomysł na biznes. Stacja ładowania samochodów elektrycznych . W niniejszym, w celu uproszczenia “otwarcie stacji ładowania” oznacza udostępnienie posiadaczom elektryków możliwości ładowania samochodów za pomocą stacji ładowania.
Stacja ładowania elektryków jako przedmiot działalności gospodarczej
Wyróżnimy tutaj dwie opcje:
rozpoczęcie działalności polegającej na stacji ładowania elektryków,
rozszerzenie istniejącej już działalności o stacje ładowania samochodów elektrycznych.
W pierwszym przypadku należy zarejestrować działalność, zgodnie z krokami wskazanymi na stronie Rejestracja firmy. W drugim natomiast, wystarczy zaktualizować wpis CEIDG o odpowiedni kod PKD.
Jeśli chodzi o PKD, to usługi ładowania pojazdów mogą przynależeć np. do kodu PKD 35.14 – handel energią elektryczną. Ponieważ jednak jest to dziedzina stosunkowo nowa, warto z zapytaniem o kod pkd dla stacji ładowania samochodów wystąpić do GUS.
W ramach porównania, dla działalności polegającej na udostępnianiu stacji do ładowania telefonów komórkowych i laptopów, GUS wydał opinię, że stosownym kodem PKD będzie tu właśnie 35.14.
Wymagania formalne
Wymagania formalne związane z ogólnodostępną stacją ładowania, to przede wszystkim:
zgłoszenie robót budowlanych – nie trzeba uzyskiwać pozwolenia na budowę, należy jedynie zgłosić sam fakt robót budowlanych – instalacji stacji ładowania,
przekazywanie danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych ( EIPA) – publicznego rejestru wraz z mapą, na której znajdują się publiczne stacje ładowania,
wymagają zgłoszenia do badań UDT wyłącznie, jeśli pobierane są w nich opłaty za ładowanie pojazdów,
nie muszą być połączone z Ewidencją Infrastruktury Paliw Alternatywnych.
Wymaganie techniczne
Wymaganie techniczne dla stacji ładowania znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Energii. Przede wszystkim stacja powinna być usytuowana poza strefą zagrożenia wybuchem, a także być wyposażona m.in w.:
tabliczkę znamionową producenta lub operatora stacji, zawierającej m.in. nazwę producenta, typ urządzenia, numer seryjny, napięcia znamionowe, częstotliwość znamionową, prądy znamionowe,
zabezpieczenia przeciwpożarowe – wyłączniki odcinające zasilanie itd.
instrukcję ładowania w widocznym miejscu – może być w wyświetlaczu w interfejsie użytkownika na urządzeniu,
informację z numerem telefonu pod który należy dzwonić w razie awarii,
informację o zagrożeniach (porażenie prądem) związanych z pracą urządzenia,
co najmniej gniazda wyjściowe lub złącza pojazdowe typu 2 określone w normie PN-EN 62196-2
Badanie techniczne stacji ładowania przed pierwszym użyciem
Przed pierwszą eksploatacją stacji ładowania samochodów elektrycznych, należy złożyć wniosek o badanie wstępne do Urzędu Dozoru Technicznego, właściwego ze względu na miejsce lokalizacji stacji. Wniosek można złożyć elektronicznie lub papierowo. Należy do niego dołączyć m.in.:
opis techniczny urządzenia,
instrukcje eksploatacji,
protokoły odpowiednich pomiarów elektrycznych,
rysunek wraz z opisem miejsca lokalizacji urządzenia oraz zastosowanych zabezpieczeń przed uszkodzeniami,
schemat zasilania urządzenia.
Badania dokonuje inspektor UDT w terminie 30 dni od złożenia wniosku o ich przeprowadzenie. Opłata za wykonanie badań wynosi 20% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia krajowego w roku poprzednim.
Szczegółowe informacje na temat stacji i punktów ładowania można znaleźć w obszernym Przewodniku stworzonym przez Urząd Dozoru Technicznego wspólnie Ministerstwem Energii oraz przedstawicielami branży elektromobilności.
10 zł – operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania,
50 zł – dostawcy usługi ładowania.
Opłaty dotyczą zarówno nowych podmiotów jak i już tych zarejestrowanych.
Opłata powinna być wnoszona do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nadano numer EIPA (indywidualny kod identyfikacyjny) lub utrzymywano numer EIPA/kod w systemie teleinformatycznym.
Zarabianie na stacjach ładowania pojazdów elektrycznych może stać się dobrym pomysłem na biznes. Znaczne koszty poniesione dzisiaj mogą zwrócić się w przyszłości (długoterminowej). Warto jednak pamiętać, że każdy biznes może być ryzykowny i tak naprawdę nie wiadomo, co przyniesie. Stąd warto upewnić się, czy ma on sens. Przed otwarciem działalności, polecamy przeczytać wskazówki jak przygotować się do rejestracji działalności gospodarczej?
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Rejestracja działalności gospodarczej to jeden z pierwszych kroków pozwalających cieszyć się posiadaniem własnej firmy. Jednak proces ten wiąże się także z koniecznością podjęcia kilku kluczowych decyzji, dopełniając wszelkie formalności.
Dlaczego niektóre sklepy internetowe z łatwością zdobywają adresy e-mail klientów, a inne wciąż walczą o każdy zapis? Sekret tkwi w lead magnecie – prostej zachęcie, która zamienia anonimowego odwiedzającego w potencjalnego kupującego. W tym artykule pokażemy Ci, jak stworzyć lead magnet, który naprawdę działa, jakie formy sprawdzają się w e-commerce i jak przełożyć to na sprzedaż.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo