6 pomysłów na to, jak zarabiać więcej w swojej firmie

Przychody ze sprzedaży w Twoim biznesie nie zadowalają Cię? Zobacz, jak możesz zwiększyć swoje dochody stosując różne rodzaje opłat i zarabiając nie tylko na podstawowej działalności Twojej firmy. Proponuję, abyś zastanowił się głębiej nad możliwościami generowania zysków, a być może znajdziesz inne strumienie przychodów niż tylko sama sprzedaż. Np. jeśli masz własny lokal, to myślałeś może o podnajmowaniu jego części innym przedsiębiorcom?
Jak zarabiać więcej, stosując różnego rodzaju opłaty:


1.
Marża na sprzedaży produktu lub usługi komplementarnej. Prowadząc np. pizzerię zarabiasz na wyrobach własnych – pizzach, ale również masz marżę na napojach, czyli cudzych produktach. Pomyśl, czy w swoim biznesie nie mógłbyś wprowadzić towarów uzupełniających Twoją ofertę? Na przykład w branży szkoleniowej produktem komplementarnym mogą być książki, kursy audio, video czy ebooki. Taki sposób stosuje m.in. Monika Czaplicka – jej klienci mogą albo wykupić szkolenie stacjonarne, wybierając liczbę godzin i miejsce, bądź też wykupić szkolenie on-line w serwisie infolia.

szkolenia
źródło: infolia.pl

2. Abonament. Jest to bardzo wygodny rodzaj opłaty z punktu widzenia przedsiębiorcy. Zamiast jednorazowej płatności masz stałe wpływy do budżetu.

Np. z siłowni można korzystać zarówno płacąc za wejście, jak i wykupując abonament, który z reguły jest dużo bardziej opłacalny i chętnie wybierany przez klientów. A właściciel? Bez względu na to, czy klient przyjdzie, czy też nie, przychód w budżecie ma odnotowany! Pomyśl, czy nie mógłbyś zastosować takiego rozwiązania u siebie?

Jeśli prowadzisz serwis komputerowy, możesz pobierać opłaty za każdorazową naprawę sprzętu, ale możesz też proponować większym klientom stałą opiekę techniczną – w zamian za opłatę abonamentową zyskają „święty spokój”.

3. Płacisz, kiedy korzystasz! Ciekawe rozwiązanie stosowane np. przez firmy oferujące usługi hostingowe. Zamiast płacić jedną sztywną stawkę, opłata jest dostosowywana do zapotrzebowania klienta. Rozwiązanie kuszące, gdyż daje poczucie fair play.

Niektórzy producenci gier komputerowych wprowadzili taką opłatę w swoim modelu biznesowym. Oprócz zarabiania na sprzedaży samej gry, czerpią dodatkowe dochody z możliwości grania on-line z innymi graczami. Grasz 2 godziny – płacisz za 2 godziny, a nie za cały miesiąc. Może jest to też pomysł dla Ciebie?

Rozwiązanie stosowane przez Monitori:

monitoripl
źródło: monitori

Cena za usługę uzależniona jest od tego, ile słów kluczowych wybierze klient.

4. Licencja/franczyza. Masz sprawdzony pomysł na dochodowy biznes? Zastanów się nad udzielaniem franczyzy i zyskaj dodatkowe przychody od franczyzobiorców. Jeśli jesteś np. autorem jakiegoś programu, rozważ sprzedaż różnych rodzajów licencji na korzystanie z niego, w zależności od:

a) rodzaju klienta (np. domownicy i firmy), czego przykładem może być program do tworzenia mapy myśli,

b) funkcjonalności (np. udostępniając zaawansowane opcje, dodatkowe moduły) – opcja szeroko stosowana w środowisku programistów, tworzących tzw. wtyczki do WordPressa.

5. Prowizja partnerska. Rozważ opcję przychodów opartych na prowizjach z tytułu pośrednictwa, np. z tzw. programów partnerskich. Możesz w ten sposób polecać swoim klientom usługi Twoich partnerów biznesowych. Produkty tych przedsiębiorstw mogą być komplementarne do Twoich. Zarówno serwis ifirma, jak i moja firma posiadają takie programy, jeśli chciałbyś zobaczyć na czym to polega – zapraszam!

6. Reklama dźwignią handlu, ale i dodatkowym źródłem dochodów. Na Facebooku czy w Google (Gmail) mamy darmowe konta, ale firmy te świetnie zarabiają na reklamodawcach, którzy chcą dotrzeć do nas z informacją na temat swoich produktów. Pewien przedsiębiorca dowożący pizzę do korporacji ma dodatkowe przychody z powierzchni reklamowej na ulotkach z menu. Dobry pomysł, prawda? Jest sporo firm zainteresowanych dotarciem do ludzi pracujących w centrach biznesowych. Nie należy to do zadań łatwych, a taka ulotka z pizzą dociera tam bez przeszkód. Może Ty również możesz użyczyć powierzchni reklamowej innym? To może być ogłoszenie na Twojej witrynie sklepowej, albo miejsce na zostawienie ulotek, itd.

Zobacz, jakiego rodzaju opłaty stosują inne biznesy, szczególnie z zupełnie innej branży niż Twoja i zastanów się, czy nie mógłbyś przenieść tego na grunt Twojej firmy? A może masz inny ciekawy pomysł, jak zarabiać więcej, stosując różnego rodzaju opłaty?

Trener BiznesTUBE, architekt biznesów, przedsiębiorca. Zwą mnie architektem biznesów, ponieważ specjalizuję się w budowaniu firm od podstaw oraz nową aranżacją już istniejących przedsiębiorstw. Uwielbiam inspirować i odkrywać talenty. Pomagam projektować i rozwijać biznesy oraz przekuwać pomysły w przychody. W dwóch słowach: doradzam przedsiębiorczość :-) Z zamiłowania do odkrywania nowych miejsc i kultur podróżuję po świecie, a z pasji do muzyki dodatkowo skończyłam szkołę muzyczną.

Facebook Twitter LinkedIn Google+ 

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • Diana

    bardzo dobry artykuł! Zgadzam się z autorką :)

  • arhena

    Jakie to proste – inne możliwości generowania zysków. Nigdy nie myślałam, aby w ten sposób dodatkowo zwiększyć swoje przychody w firmie. Dziękuję za sugestie :)

  • Monika

    wszystko opisane ! nic tylko generować zyski w firmie !!

    czytam kolejne artykuły – dzięki za to, że dzielisz się wiedzą z nami :)

  • Monika

    mówi się, że nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki….ale ja powracam po raz drugi do artykułu i zaraz polecam go dalej !
    jest niesamowity :) czekam na kolejne 6 pomysłów

    pozdrawiam
    Monika