6 najczęstszych błędów w Google AdWords, które popełniają przedsiębiorcy

Skuteczna kampania reklamowa w Google AdWords nie musi kosztować kroci. Szczególnie, jeśli jest umiejętnie prowadzona. Na podstawie naszych kilkuletnich doświadczeń zebraliśmy 6 najczęstszych błędów popełnianych na kontach zarządzanych samodzielnie przez przedsiębiorców, które generują niepotrzebne koszty – oto one.

1. Używanie słów kluczowych, które są zbyt ogólne

Ogólne słowa kluczowe, takie jak “książki” czy “buty”, mają zazwyczaj wysokie CPC, czyli średnią kwotę, jaką płaci się za kliknięcie. Takie słowo nie dość, że jest drogie, to jeszcze może spowodować, że reklama wyświetli się osobom, które wcale nie są zainteresowane zakupami. Wpisując w Google “buty” nie zawsze mamy przecież ochotę na zakupy. Czasem chcemy sprawdzić co jest teraz modne, zainspirować się, albo… poszukać zdjęcia do prezentacji. Powody są naprawdę różne.

Co więcej, zbyt ogólne słowa kluczowe nie opisują dokładnie reklamowanego produktu. Są różne rodzaje butów: buty damskie, męskie, na koturnie, trekkingowe, do biegania, czarne klasyczne szpilki… Czy osoba, która kliknie w naszą reklamę, na pewno znajdzie w naszym sklepie towar, którego szuka?

Dla przykładu: średni koszt kliknięcia dla słowa “buty damskie” wynosi 0,69 zł. Jeśli w reklamę kliknie np. 500 kobiet, które szukają skórzanych kozaków, podczas gdy w sklepie można kupić wyłącznie damskie adidasy sportowe, to nie dość, że żadna z nich nie dokona zakupów, to jeszcze za taką reklamę będziemy musieli zapłacić ponad 300 zł.

Warto więc sięgać po bardziej precyzyjne słowa kluczowe – są zazwyczaj tańsze i nie generują niepotrzebnych kosztów. Skąd wiedzieć, jakich słów używać? Poza googlowym Planerem słów kluczowych polecamy przede wszystkim otworzenie Google Analytics i sprawdzenie, jakie słowa użytkownicy wpisują najczęściej w wyszukiwarkę na stronie.

2. Skupianie się na liczbie kliknięć

Skoro o długich słowach kluczowych mowa. Niektórzy przedsiębiorcy reklamujący się w internecie przy pomocy Google AdWords wybierają krótkie, ogólne frazy, ponieważ chcą, aby reklama wyświetliła się jak największej liczbie osób. “Może wtedy więcej osób kliknie w reklamę”, mówią nam, licząc, że któraś z takich osób przypadkiem skusi się na zakupy. I może rzeczywiście któraś osoba się skusi. Co jednak z 499 pozostałymi, które kliknęły w reklamę i nie zostawiły w sklepie ani złotówki?

Zamiast na liczbie kliknięć należy skupić się na konwersji. Być może frazę “szkoła językowa francuski wrocław” wpisze w Google mniej osób, niż frazę “szkoła językowa wrocław”, ale będziemy mieli pewność, że w naszą reklamę klikną osoby, które są zdecydowane na naukę języka francuskiego (którą oferujemy), a nie np. języka norweskiego (której nie mamy w ofercie).

Statystycznie najwięcej konwersji dokonują użytkownicy, którzy wpisują w Google mniej popularne słowa kluczowe – ponieważ od samego początku mają ściśle sprecyzowany cel szukania.

Skoro o konwersji mowa, to warto zadbać, aby reklama kierowała użytkownika bezpośrednio do katalogu albo specjalnego formularza kontaktowego – ale o tym za chwilę.

3. Kierowanie ruchu na stronę główną

Każda reklama w Google powinna kierować użytkownika na konkretną stronę, na której można dokonać konwersj: kupić konkretny przedmiot albo zostawić swoje dane kontaktowe. Zauważyliśmy jednak, że przedsiębiorcy lubią kierować ruch na stronę główną – najczęściej robią to po to, aby użytkownicy mogli zapoznać się z ich pełną ofertą.

Niestety reklamy, które zachęcają do zakupu konkretnego przedmiotu, a później przekierowują potencjalnego klienta na stronę główną, mają zazwyczaj wysoki współczynnik odrzuceń. To dlatego, że użytkownicy, którzy kliknęli w reklamę, chcą szybkiego rozwiązania problemu. Jeśli reklama zachęciła ich do zakupu książki, to chcą obejrzeć tę książkę (sprawdzić opis, dostępność), a następnie jak najszybciej ją kupić. Jeśli szukają szybkiej pomocy informatycznej, to nie interesuje ich, że dany informatyk zajmuje się również pozycjonowaniem stron internetowych. Nie chcą tracić czasu na dodatkowe czynności. Jeśli więc po kliknięciu w reklamę nie zobaczą tego, czego szukali, to zapewne po prostu wyłączą stronę i pójdą gdzieś indziej.

I znów trzeba będzie płacić za kliknięcia, które nie wygenerowały zarobku.

Sprawdź: 5 błędów na stronie, które powodują spadek konwersji

4. Niestosowanie wykluczających słów kluczowych

Jednym z elementów prawidłowego prowadzenia kampanii AdWords jest stosowanie słów negatywnych.

Załóżmy, że prowadzisz stronę internetową, na której sprzedajesz drogą, ekskluzywną damską biżuterię: pierścionki i kolczyki. Warto zapobiegać wyświetlaniu reklam osobom szukającym bransoletek albo biżuterii, która jest tania, czyli osobom szukającym produktów, których nie oferujesz. Wystarczy, że dodasz do kampanii lub grupy reklam “bransoletki”, “tania biżuteria” i inne podobne słowa kluczowe. Dzięki temu Twoje reklamy dotrą do osób, które najbardziej będą zainteresowane zakupem, a Ty ograniczysz koszty i zwiększysz konwersję na stronie.

Jest jeszcze jedno przydatne zastosowanie dla słów wykluczających, czyli kontrola nad pozytywnym wizerunkiem :)


adwords
Dodawanie wykluczających słów kluczowych do kampanii AdWords

5. Brak geolokalizacji

Błąd pojawiający się najczęściej w przypadku małych lokalnych biznesów, np. kwiaciarni, mechaników samochodowych lub sklepów stacjonarnych, które nie prowadzą sprzedaży wysyłkowej. Ile razy po wpisaniu w Google frazy “usługi hydrauliczne” i kliknięciu w reklamę otworzyła nam się strona internetowa hydraulika, który znajduje się na drugim końcu Polski? Średni koszt za kliknięcie dla słowa “hydraulik” wynosi 3,52 zł. Jeśli w reklamę hydraulika z Warszawy kliknie 150 osób z Wrocławia, to reklama będzie go kosztować ponad 500 zł.

Aby nie tracić budżetu na reklamy, które nie sprzedają, warto pamiętać o wykorzystaniu geolokalizacji. Kierowanie na lokalizację umożliwia wyświetlanie reklam klientom, którzy są zainteresowani zakupami i przede wszystkim mają realną możliwość zrobienia tych zakupów.

W przypadku dużych miast warto dodatkowo reklamować się z wykorzystaniem dzielnic lub regionów (np. Krzyki, Mokotów, Ursynów, Sołacz itd.). Można także zastosować obszar wokół lokalizacji, czyli wyświetlać reklamę klientom, którzy znajdują się w określonej odległości od jakiegoś miejsca.

6. Nieuwzględnianie ROI przy planowaniu reklam

Przedsiębiorcy reklamujący się w Google AdWords często skupiają się na zwiększaniu ruchu na stronie, ale zupełnie nie zwracają uwagi na to, który rodzaj reklam generuje najwięcej sprzedaży. To błąd, bo dzięki temu można oszczędzić naprawdę dużo pieniędzy.

Jak obliczyć zwrot z inwestycji? Załóżmy, że sprzedajesz ubezpieczenia. Twoje koszty to koszty reklamy, a zysk to sprzedaż każdego ubezpieczenia. Jeśli 10 kliknięć w daną reklamę przekłada się na 1 sprzedaż, a 1 sprzedaż gwarantuje Ci 200 zł, to 1 kliknięcie generuje średnio 20 zł przychodu. Teraz sprawdź, ile kosztuje Cię 1 kliknięcie i zastanów się, czy taka kwota jest dla Ciebie opłacalna. Sprawdź pozostałe reklamy i porównaj, która z nich gwarantuje największy zwrot z inwestycji. Wyłącz reklamy, które generują zbyt duże koszty i zwiększ budżet na te, które generują największy zysk.

Analiza ROI pozwala uniknąć inwestowania pieniędzy w nieskuteczne działania marketingowe, a także poznać lepiej zachowania swoich klientów (co kupują najczęściej, czym się interesują itd.), co jest bardzo pomocne przy planowaniu kolejnych reklam. Analizując ROI w łatwy sposób można sprawdzić, które reklamy działają najlepiej, a które nie przynoszą zysku.

Nieumiejętne prowadzenie kampanii w Google AdWords może generować wysokie koszty, a co za tym idzie: zniechęcić przedsiębiorców do korzystania z tego rodzaju reklamy. Tymczasem reklama w wyszukiwarce – jeśli jest dobrze prowadzona – to jedna z najskuteczniejszych metod dotarcia do klientów.

Skąd to wszystko wiemy? Zajmujemy się reklamą w Google AdWords od kilku lat. Dzielimy się z naszymi Klientami doświadczeniem i wiedzą zdobytą przez 14 lat obecności naszej firmy w Internecie. Nasze usługi świadczymy stosując te same standardy i metody, które pozwoliły nam w ostatnim roku zwiększyć skuteczność promocji platformy ifirma.pl o blisko 70%.

Skorzystaj z naszych usług:

Płać mniej za kampanię w Google AdWords – reklamuj się z ifirma.pl

Znacie jakieś inne popularne błędy? A może macie dodatkowe pytania? Podzielcie się w komentarzu.

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • Punkt 4 i 6. Naszym zdaniem najczęściej popełniane błędy, które niestety kosztują małe firmy najwięcej. Prawda jest jednak taka, że dobrze skrojona kampania AdWords wymaga sporo doświadczenia, szczególnie przy tempie zmian w rynkowych trendach :).