Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Ile tak naprawdę kosztuje założenie sklepu internetowego?

W Polsce powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Według prognoz Sociomantic Labs do końca tego roku będzie ich ponad 22 tysiące. Choć rynek e-commerce wykazuje już pewne nasycenie, to wciąż nie brakuje miejsca na nowe, ciekawe sklepy. Jak założyć sklep internetowy krok po kroku? Czy potrzeba do tego programisty? I czy 600 zł na start to dużo czy mało? Sprawdźcie.

Pomysł na biznes

W sklepach internetowych najlepiej sprzedają się dziś odzież, dodatki i akcesoria, książki, płyty i filmy oraz multimedia (Gemius, Raport E-commerce w Polsce, 2015 r.). Bardzo szybko rośnie zainteresowanie produktami związanymi ze zdrowym stylem życia, tzw. health & fitness, a także akcesoriami dla zwierząt.

Wejście w te branże oznacza szansę na duże pieniądze, ale i jeszcze większą konkurencję, dlatego coraz więcej sprzedawców szuka niszy. Dużą zaletą niszowych biznesów jest to, że zazwyczaj nie potrzebują one dużego kapitału na start, a przy tym potrafią wygenerować większy zysk niż sprzedawanie przedmiotów dla szerokiego grona odbiorców.

Sprawdź: Sklepy z koszulkami, które podbijają Polskę

Oprogramowanie dla sklepu

Dziś aby założyć sklep internetowy nie potrzeba pomocy programisty i wielkiego zaplecza serwerowego. Dobrym – i najtańszym – rozwiązaniem są platformy e-commerce, które oferują tzw. sklepy w chmurze, czyli gotowe i łatwe w obsłudze oprogramowanie dla sklepu internetowego dostępne z przeglądarki internetowej. Aby zmienić wygląd sklepu albo dodać nowe produkty nie trzeba skomplikowanych programów i wiedzy informatycznej, wystarczy kilka kliknięć w panelu administracyjnym.

Różne platformy różnią się od siebie ceną i dostępnymi funkcjami. Niektóre z nich są bezpłatne, ale często mają ograniczone możliwości i w praktyce wymagają dokupienia dodatków, inne pozwalają na dokonywanie wielu zmian. Zazwyczaj kosztują jednak od 45 zł do 99 zł miesięcznie. Niedługo opublikujemy porównanie najpopularniejszych platform e-commerce takich jak ClickShop, Exbexon, Shoper czy Shoplo.

Warto pamiętać, że założony na platformie sklepowej sklep internetowy otrzymuje zazwyczaj adres “www.NazwaTwojegoSklepu.NazwaPlatformy.com”. Większość sprzedawców decyduje się więc na wykupienie własnej domeny internetowej. To niewielki, ale dodatkowy koszt – zazwyczaj ok. 12 zł za rejestrację i 45 zł za przedłużenie domeny po roku.

Sprawdź: Promocja w ipakiet.pl – 1 zł za rejestrację i 40 zł za przedłużenie

Towar

Kwota potrzebna na zakup asortymentu na start to kwestia indywidualna każdego sklepu. W zależności od rodzaju towaru jeden sprzedawca będzie potrzebował 100, drugi 2 000, a trzeci 10 000 złotych.

Istnieje jednak pewna uniwersalna zasada, że nie warto robić na początku zbyt dużych zapasów. Lepiej jest kupić kilka różnych produktów, każdy po jednej lub dwie sztuki, i wystawić je na sprzedaż. W ten sposób łatwiej będzie sprawdzić, które produkty lepiej się sprzedają, a których lepiej następnym razem nie zamawiać.

W temacie towaru warto także pamiętać o zdjęciach produktów. Możliwe, że konieczne będzie zamówienie u fotografa profesjonalnej sesji zdjęciowej – a te wahają się od 100 do nawet 1000 zł za sesję.

Magazyn – a może dropshipping?

Większość przedsiębiorców prowadzących sklep internetowy decyduje się – przynajmniej na początku – na magazynowanie towaru u siebie w domu, wyznaczając do tego specjalne miejsce lub pomieszczenie, np. piwnicę lub szafę. Część decyduje się na wynajem magazynu (ceny za wynajem magazynu np. we Wrocławiu wahają się od 400 do 2000 zł miesięcznie w zależności od metrażu i lokalizacji), a jeszcze inni wybierają dropshipping.

Dropshipping to model sprzedaży, w którym proces magazynowania i wysyłki towaru do klienta zostaje przeniesiony ze sklepu na hurtownię. Inni słowy: klient kupuje towar w sklepie, ale paczkę wysyła do niego hurtownia. Dzięki temu sklep unika kosztów związanych z magazynowaniem i realizacją zamówień i w efekcie może naliczać niższe marże. Choć hurtownia pobiera co prawda opłaty za dropshipping (prowizja wynosi maksymalnie do 10% wartości towaru), to finalnie sklep i tak płaci jej jedynie za to, co sprzedał, a nie za cały towar na stanie.

kaboompics.com_Top view of desk with laptop, iPhone, pencils & headphones

Kasa fiskalna – kiedy konieczna?

Kasa fiskalna to koszt od 600 do nawet 1500 zł. Nie wszystkie rodzaje sprzedaży są jednak objęte obowiązkiem ewidencjonowania ich na kasie. Rejestracji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej nie wymaga się od przedsiębiorców:

  • dokonujących sprzedaży na rzecz firm, instytucji i innych placówek prowadzących działalności gospodarcze,
  • osiągających obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mniejszy niż 20 000 zł/rok (liczony proporcjonalnie od dnia pierwszej sprzedaży),
  • (!) prowadzących sprzedaż wysyłkową przez internet i otrzymujących zapłaty w formie bezgotówkowej, bezpośrednio na konto bankowe.

Istnieje jednak grupa przedsiębiorców, którzy są zobowiązani do nabycia kasy fiskalnej i rejestrowania na niej obrotów już od pierwszej sprzedaży detalicznej, np. przedsiębiorcy sprzedający płyty CD albo niektóre rodzaje biżuterii (zasada ta dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).

Sprawdź: Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie – pełna lista

Regulamin sklepu

Regulamin to rzecz obowiązkowa, zarówno ze względu na rzetelny wizerunek firmy, jak i ze względu na regulacje prawne. Warto o niego zadbać, ponieważ jego brak może być potraktowany jako naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca może być wówczas ukarany karą pieniężną.

Regulamin można przygotować samodzielnie, pobrać gotowy wzór z niektórych platform zakupowych (opcja dostępna zazwyczaj w wyższych planach abonamentowych) albo zamówić u prawnika. W zależności od sklepu i kancelarii jest to koszt od 150 do 500 zł.

Zarejestrowanie firmy – jakie koszty?

Prowadzenie sklepu internetowego wymaga zarejestrowania działalności gospodarczej.

Sprawdź: Sprzedaż w Internecie i na Allegro – czy trzeba zakładać firmę?

Zarejestrowanie działalności jest bezpłatne, wiąże się jednak z obowiązkiem odprowadzania comiesięcznych składek na ZUS. Niektórzy przedsiębiorcy mogą przez pierwsze 24 miesiące korzystać z tzw. „małego ZUS-u”, który w 2015 roku wynosi 434,02 zł (kwota bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego) lub 446,88 zł (kwota z dobrowolnym ubezpieczeniem społecznym). Ci, którym nie przysługuje mały ZUS, muszą płacić odpowiednio 1 037,17 zł lub 1095,37 zł.

Do tego dochodzą jeszcze ewentualne koszty związane z funkcjonowaniem biura/lokalu, takie jak pieczątka, materiały i urządzenia biurowe, czynsz i opłaty za media, a także ubezpieczenie, księgowość i pracownicy.

Koszt całkowity, jaki ponosi pracodawca przy zatrudnianiu pracownika na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem równym minimalnej – obecnie 1.750,00 zł brutto – wynosi 2.112,96 zł.

Warto pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego to też koszty zwrotu towarów, reklamacji i zniszczeń, a także z koszty związane z formami płatności (prowizje).

Przykładowe koszty założenia działalności

Czy da się wobec tego założyć sklep internetowy za 600 zł? Sprawdźmy.

Załóżmy, że chcemy prowadzić sklep internetowy samodzielnie, w domu. Będziemy zajmować się sprzedażą ręcznie robionej biżuterii na terenie Polski. Na razie nie potrzebujemy kasy fiskalnej, nie chcemy też inwestować dużo w marketing.

Zamówienie towaru to kwestia indywidualna w każdym sklepie – załóżmy więc, że na start potrzebujemy 200 zł. Założenie prostego sklepu internetowego na platformie e-commerce kosztuje ok. 45 zł, a zamówienie regulaminu u prawnika 250 zł. Do tego dochodzi koszt księgowości (45 zł w ifirma.pl), mały ZUS (ok. 450 zł)i ewentualna sesja fotograficzna produktów (400 zł). To łącznie blisko 1 400 zł.

Do tego można doliczyć koszty związane z obsługą zamówień (wysyłka paczek – ok. 250 zł) czy marketingiem (np. kampania w Google AdWords za 200 zł) i zakupem sprzętów biurowych, w tym pieczątką (80 zł).

Planując założenie własnego sklepu internetowego warto więc zgromadzić większe środki na start.

Nie należy się jednak zniechęcać. Własny sklep internetowy to dobry pomysł na biznes zarówno dla nowicjuszy, jak i dla tych, którzy mają już doświadczenie w handlu. W przeciwieństwie do innych branż nie wymaga on aż tak dużego kapitału na start i nierzadko – jeśli jest dobrze przemyślany – zaczyna zarabiać na siebie już po dwóch-trzech miesiącach działalności.

Na początku, jeszcze przed założeniem sklepu, warto przetestować swój pomysł i wystawić kilka przedmiotów na sprzedaż na Allegro lub OLX. W ten sposób można sprawdzić, czy jest jakiekolwiek zainteresowanie, skąd przychodzą klienci i co kupują najchętniej. To wszystko pozwoli lepiej działać na rynku i podejmować mądre decyzje.

Sprawdź: Jak założyć butik

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


  • Zakładając sklep warto od razu odpowiednio go przygotować
    pod wyszukiwarkę Google. Jest to tzw. optymalizacja sklepu. Wielu z klientów Businessweb
    ponosi dodatkowe niepotrzebne koszty wprowadzenia zmian wynikających z
    optymalizacji sklepu, gdyż często trzeba zmieniać nazwy kategorii czy produktów
    na takie które są faktycznie wyszukiwane przez Klientów w Internecie. Wykonując
    optymalizację sklepu jednocześnie z jego budową, można oszczędzić nie tylko koszty,
    ale również wiele ze swojej pracy, włożonej w opisy produktów i kategorii.

  • pcgeek

    Widzę nieobeznany w temacie, to co napisałeś jest bardzo mocno przekłamane. Za niewiedzę niestety się płaci, pozdrawiam.

Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ