Jak efektywnie pracować w domu?

Praca w domu ma wiele zalet – samemu można układać sobie plan dnia, znajdując czas na przyjemności, a dodatkowo oszczędza się pieniądze, które trzeba byłoby wydawać na wynajem i dojazdy biura. Pracując w domu trudniej jednak o zachowanie samodyscypliny i powstrzymanie się przed spaniem do południa lub obejrzeniem ulubionego serialu. Na szczęście są na to sposoby.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Praca w domu posiada bardzo wiele zalet. Samemu można układać sobie plan dnia, znajdując czas na przyjemności. Ponadto oszczędzając pieniądze, które trzeba byłoby wydawać na wynajem i dojazdy biura. Pracując w domu trudniej jednak o zachowanie samodyscypliny i powstrzymanie się przed spaniem do południa lub obejrzeniem ulubionego serialu. Na szczęście są na to sposoby.Przygotowałam dla Was kilka przydatnych porad, jak ułatwić sobie pracę w domu. Jak również listę sprawdzonych aplikacji, które pomogą Wam zorganizować sobie plan dnia i zwiększyć produktywność. Zapraszam.

1. Zorganizuj przestrzeń do pracy

Jak pracować w domu? Na pewno nie pracujcie na kanapie i przy stoliku kawowym. Zorganizujcie sobie specjalne miejsce, które będzie Wam służyło do pracy – przestronne biurko, służbową szafkę i wygodne krzesło, koniecznie z dobrym oświetleniem. Jeśli macie możliwość, to przeznaczcie jeden z pokoi na osobny gabinet. Dzięki temu oddzielicie pracę od życia prywatnego, nie będziecie się rozpraszać telewizją czy Xboxem, a i domownicy nie będą Wam przeszkadzać, prosząc o zrobienie zakupów, naprawienie pralki lub po prostu się krzątając. Jeśli nie możecie sobie pozwolić na własny domowy gabinet, spróbujcie zagospodarować kącik w salonie. Wystarczy inny kolor na ścianie, ścianka działowa lub szyba mleczna, aby zaaranżować fajną przestrzeń. Wolelibyście uniknąć remontów? Oddzielcie biurko od reszty regałem lub parawanem. Ciekawym pomysłem, popularnym zwłaszcza w USA, jest też biurko wbudowane w szafę – wystarczy otworzyć drzwi, wysunąć blat biurka, podstawić krzesło i gotowe. Jednak niezależnie od tego, czy możecie wykorzystać osobne pomieszczenie czy nie, wydzielona przestrzeń powinna być przede wszystkim miejscem, które służy Wam wyłącznie do pracy. Nie spożywajcie tam posiłków i nie oglądajcie tam seriali. W ten sposób łatwiej wyrobicie sobie samodyscyplinę i, siedząc przy biurku, trudniej będzie Wam odkładać pracę na później.

2. Trzymaj dokumenty pod kontrolą

Przerzucanie stosu dokumentów w poszukiwaniu tej jednej, niezwykle ważnej faktury sprzed trzech lat może być nie lada wyzwaniem. Pochłania zarówno cenny czas, jak również kosztuje sporo nerwów. Zaopatrzcie się więc w kartony, teczki i segregatory. Będziecie przechowywać firmowe dokumenty – umowy, księgi podatkowe, faktury, rachunki, ewidencje, sprawozdania finansowe, dokumentację pracowniczą, dokumenty z inwentaryzacji i wiele innych. Aby ułatwić sobie pracę jeszcze bardziej, podpiszcie je dokładnie i posegregujcie. Przede wszystkim wyróbcie sobie nawyk odkładania wszystkiego na miejsce – bez tego ani rusz.

3. Zaplanuj dzień i wyznacz sobie cel

Bycie zorganizowanym to pierwszy krok do bycia produktywnym. Zastanówcie się, jakie zadania macie do wykonania w danym dniu lub tygodniu i które z nich są najpilniejsze. Następnie zawsze ustalcie listę zadań, deadlinów i priorytetów. Podzielcie tę listę na dni, tygodnie i miesiące, wyznaczając sobie cele. Codzienną listę zadań zapisujcie na małych karteczkach, dzięki temu będziecie mieli wrażenie, że jest ich mniej. Trzymajcie je cały czas na widoku, najlepiej na tablicy tuż przy komputerze. Obok, jeśli chcecie, możecie powiesić sobie jakiś motywator – fotografię Wielkiego Kanionu, jeśli marzycie o wycieczce do Ameryki, lub zdjęcie samochodu, który chcielibyście sobie kiedyś kupić. Przy okazji polecam Wam zasadę 2 minut Davida Allena. Według niej jeśli wykonanie jakiejś czynności zajmuje nie więcej, niż 2 minuty, to powinno się ją natychmiast wykonać. Odwlekane w czasie drobne sprawy oddzielnie zajmują zaledwie chwilę, ale jeśli zbierze się je razem, to na koniec dnia mogą stanowić duże obciążenie. Wie o tym każdy, kto choć raz zmywał stos naczyń w sobotę.

4. Izoluj się

Praca w domu ma to do siebie, że domownicy często myślą, że mamy dużo czasu na wynoszenie śmieci, zajęcie się dzieckiem czy zrobienie zakupów. W takich sytuacjach najlepiej – choć niestety nie zawsze – sprawdza się własny domowy gabinet i zamknięcie drzwi. Warto także zaopatrzyć się w słuchawki i motywującą do pracy muzykę. Polecam playlisty na Spotify: Music for Workday, Creativity Boost, Concentrating at Work i Coding Programming Hacking Slashing – Tracks I listen to while writing Code oraz na 8tracks, np. Coffee and work). Pozbądźcie się wszelkich niepotrzebnych rozpraszaczy, zanim usiądziecie do pracy – wyłączcie telewizor, schowajcie konsolę, wynieście z pokoju instrumenty muzyczne itd. Wyłączcie portale społecznościowe (polecam dodatki blokujące do przeglądarek: StayFocused, SiteBlock i BlockSite) i wyciszcie telefon. Sprawdzanie każdego powiadomienia i SMSa zabiera dużo czasu, co więcej najczęściej nie jest to nic ważnego. Dobrym pomysłem, który niektórzy z Was mogą wdrożyć, jest zajmowanie się telefonem (odpisywanie i oddzwanianie) tylko w określonym czasie, na przykład codziennie od godziny 13:00 do 14:00. Jak pracować w domu jeszcze efektywniej? Jeśli macie taką możliwość, sprawcie sobie drugi komputer, który będzie Wam służyć wyłącznie do pracy – pliki prywatne, najnowszego Wiedźmina czy kolekcję ulubionych seriali trzymajcie na tym drugim, domowym.

5. Dbaj o siebie i rób przerwy

Praca w domu, mimo że na ogół brzmi lekko i przyjemnie, też potrafi być męcząca. Warto więc robić sobie co jakiś czas przerwy. Starajcie się pamiętać, aby co jakiś czas godzinę odejść od komputera na 5 minut, napić się szklanki wody, wyjść na balkon lub do ogrodu, przejść po mieszkaniu. Przyjęło się, że pracującemu przy komputerze pracownikowi przysługuje dziennie średnio 40 minut przerwy – i tego się trzymajcie. Dbajcie o siebie i nie siedźcie do późna przy komputerze. Pilnujcie, aby nie “zasiedzieć się” w domu i dbajcie o swoją formę. Oszczędzony na dojazdach do biura czas możecie z powodzeniem poświęcić na jakiś sport. Może to być siłownia lub bieganie, albo po prostu na codzienny spacer. Nie sięgajcie też po gotowe jedzenie, spróbujcie jeść zdrowo. Wysypiając się i dbając o kondycję łatwiej będzie się Wam pracowało. Będziecie mieli więcej energii, zdrowia, optymizmu i chęci do działania. Brzmi fajnie, prawda?

Praca w domu – przydatne narzędzia i aplikacje

Jak pracować w domu efektywnie? Poza praktycznymi wskazówkami przygotowaliśmy dla Was listę 5 ciekawych narzędzi i aplikacji, które Wam w tym pomogą.

Tomato timer

Prosty w użyciu minutnik online służący do zarządzania czasem, działający w oparciu o technikę Pomodoro. Technika Pomodoro, to – w skrócie – sporządzenie listy zadań do zrealizowania, ustawienie zegarka na 25 minut i pracowanie nad wybranym zadaniem przez cały ten czas, aż do dzwonka, bez rozpraszania się Facebookiem czy SMSami. Jeśli po 25 minutach zadanie nie jest skończone, to należy zrobić sobie 5 minut przerwy. Następnie znów wrócić do pracy, nastawiając zegarek na kolejne 25 min. Po 4 takich cyklach trzeba zrobić sobie dłuższą, 15-minutową przerwę. Polecam – to bardzo prosta i wydajna metoda zarządzania czasem, która cieszy się popularnością na całym świecie.

Momentum

Świetnie wyglądający, motywujący dodatek do Chrome stworzony z myślą o osobach, które chcą zerwać z prokrastynacją. Momentum uruchamia się po otwarciu nowej karty w przeglądarce, umożliwiając stworzenie notatki z listą zadań do zrobienia i przypominając o głównym celu w danym dniu – a wszystko to na ładnym, przyjemnym do oka tle. Dzięki temu dodatkowi zawsze po otwarciu nowej karty widzi się listę zadań, a nie np. kafelek z odnośnikiem do Facebooka.

Randomly remindme

Minimalistyczna aplikacja na Androida, umożliwiająca ustawienie losowych przypomnień w ciągu dnia lub miesiąca. Randomly remindme pozwala w szybki i łatwy sposób ustawić dowolną ilość powiadomień w dowolnym przedziale czasowym, wyświetlanych o określonych porach lub losowo. Świetne narzędzie dla zapominalskich. Swoją drogą niektórzy używają go, aby pamiętać o… regularnym piciu wody 🙂

F.lux

Jedna z najlepszych i najprzydatniejszych aplikacji, jakie zostały kiedykolwiek stworzone. Działanie f.luxa jest bardzo proste: aplikacja automatycznie dostosowuje jasność i temperaturę kolorów na ekranie do aktualnej pory dnia, zmieniając je na takie, które są korzystniejsze dla oczu. W praktyce wraz z zapadaniem zmierzchu f.lux stopniowo usuwa z ekranu niebieskie filtry i zastępuje je łagodnym, pomarańczowym filtrem. Dzięki temu ekran nie razi w oczy, a korzystanie z komputera staje się przyjemniejsze. Aplikację docenią przede wszystkim osoby, które często pracują w nocy i które nie chcą wydawać pieniędzy na specjalne okulary.

Toggl

Darmowa i bardzo intuicyjna aplikacja internetowa służąca do śledzenia czasu pracy, stworzona z myślą o freelancerach. Cała obsługa aplikacji sprowadza się do dodawania zadań (można je dowolnie tagować i przydzielać do projektów) i mierzenia czasu ich realizacji. Dzięki Toggl w łatwy sposób można sprawdzić, które zadania zabierają nam najwięcej czasu, a w efekcie tego sprawniej zarządzać projektami i lepiej wyceniać swoją pracę.   Macie swoje sprawdzone sposoby na pracę w domu? Korzystacie z podobnych zasad i narzędzi na co dzień? Koniecznie dajcie znać w komentarzu.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce