Jak otworzyć restaurację krok po kroku

Własna restauracja, bar, knajpka czy bistro to marzenie wielu osób. To również ciężki biznes, który wymaga odpowiedniego przygotowania i sporego kapitału na start. Sprawdź, jakie formalności trzeba spełnić i o czym pamiętać, zakładając własny lokal gastronomiczny.

Przede wszystkim dobry pomysł

Mimo że konkurencja jest coraz większa, bo nowe lokale powstają jak grzyby po deszczu, uruchomienie własnej działalności wciąż może być bardzo opłacalne. Polacy coraz częściej odwiedzają lokale gastronomiczne, rośnie też liczba osób, które jadają posiłki poza domem regularnie.

Z drugiej strony aż 60% nowo otwieranych lokali zamyka się w ciągu pierwszych trzech lat istnienia. Dobry pomysł i biznesplan to więc podstawa. Przed założeniem restauracji warto upewnić się, że znajdą się chętni – zastanowić się nad charakterem lokalu, oszacować swoje możliwości finansowe, a także dokładnie sprawdzić konkurencję i zapotrzebowanie na rynku.

Według raportu „Polska na Talerzu 2015” Polacy najczęściej jadają w pizzeriach, restauracjach i fast foodach. Wciąż królują kuchnia polska i włoska, z roku na rok przybywa jednak miłośników kuchni regionalnej, azjatyckiej czy hawajskiej. Statystyczny klient podczas jednej wizyty w lokalu gastronomicznym jest w stanie zapłacić 23 zł za posiłek na osobę, a głównym kryterium wyboru lokalu jest jakość serwowanych w nim dań. To – w skrócie – główne trendy, które warto znać.

Restauracji przyda się też dusza, czyli klimat i atmosfera, którymi wyróżni się od konkurencji i będzie przyciągać klientów. To może być lokal w stylu PRLu, knajpka dla młodych rodziców, bistro dedykowane seniorom, restauracja wegańska, dla alergików a nawet z kuchnią średniowieczną. Warto przy tym pamiętać o budżecie – wystrój i wyposażenie lokalu kosztują – a także o tym, że każde miasto ma swoją specyfikę i nie wszędzie dany pomysł może okazać się sukcesem. Dobrze jest więc wcześniej sprawdzić, czy potencjalni klienci byliby zainteresowani odwiedzeniem takiego lokalu.

Rejestracja działalności gospodarczej

Założenie działalności gospodarczej jest bezpłatne. Aby zarejestrować restaurację:

  1. Należy wypełnić formularz CEIDG-1 (czyli wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej) i złożyć go w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Można to zrobić osobiście, listem poleconym lub drogą elektroniczną, np. przez naszą stronę ifirma.pl/ceidg.

    We wniosku należy podać swoje dane, a także m.in. nazwę i adres firmy, datę rozpoczęcia działalności i wybraną formę opodatkowania. Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP i zgłoszeniem do Urzędu Skarbowego oraz ZUS.

  2. W ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy także złożyć w ZUS druk ZUA lub ZZA. Pierwszy jest zgłoszeniem do opłacania składek społecznych i składki zdrowotnej, drugi do składki zdrowotnej (składa się go wtedy, gdy dodatkowo jesteśmy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem nie mniejszym niż najniższe wynagrodzenie krajowe) .

Dodatkowo:

  • jeśli przedsiębiorca zamierza zatrudnić pracowników, to w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy powinien zgłosić ich do ZUS.
  • założenie konta firmowego w banku i wyrobienie pieczątki nie są wymagane przez prawo, ale mogą się przydać.

Sprawdź: Konto firmowe czy osobiste – porównanie

Warto pamiętać, że założenie firmy jest bezpłatne, ale samo prowadzenie już nie. Z chwilą założenia działalności przedsiębiorca staje się zobligowany do odprowadzania składek ZUS (od 451,68 zł do 1121,52 zł miesięcznie) i opłacania podatków.

Do tego należy doliczyć koszty związane z księgowością: można zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu lub korzystać z programu do samodzielnego prowadzenia księgowości.


Kasa fiskalna

Od stycznia 2015 r. przedsiębiorcy świadczący usługi gastronomiczne mają obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej. Początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej. Kwota odliczenia z tytułu zakupu urządzenia fiskalnego wynosi obecnie 90% ceny netto kasy. Maksymalnie można odliczyć 700 zł.

Sprawdź: Warunki skorzystania z ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej

Vladimir Kudinov free photography

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu

Aby móc sprzedawać alkohol należy mieć zezwolenie – potocznie „koncesję na alkohol”. Zezwolenie na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych wydaje na wniosek wójt, burmistrz albo prezydent miasta właściwy ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. W przypadku lokalu gastronomicznego, czyli handlu detalicznego i sprzedaży alkoholu przeznaczonego do spożycia w miejscu sprzedaży, zezwolenie wydaje się na czas nie krótszy niż 4 lata.

Otrzymanie koncesji kosztuje. Przedsiębiorca musi zapłacić (przed wydaniem zezwolenia):

  • 525,00 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu i piwa;
  • 525,00 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 4,5% do 18% alkoholu;
  • 2.100,00 zł – za sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.

Dodatkowo co roku należy uiszczać opłatę za sprzedaż detaliczną alkoholu. Jest to kwota w wysokości od 1,4% do 2,7% ogólnej wartości sprzedaży alkoholu w roku poprzednim.

Sprawdź: Koncesja na alkohol

ZAiKS

Jeśli w lokalu będzie odtwarzana muzyka (lub filmy), konieczne jest wykupienie licencji i odprowadzanie opłat. Opłaty uiszcza się w trybie miesięcznym lub jednorazowym do Organizacji Zbiorowego Zarządzania, które reprezentują danych twórców, wykonawców i producentów. Można jednak tego uniknąć, np. puszczając muzykę udostępnioną w domenie publicznej.

Lokal i wyposażenie

Lokal

Lokal gastronomiczny musi przede wszystkim spełniać wymagania sanitarne, bhp i prawa budowlanego. Aby móc prowadzić działalność w danym lokalu należy więc uzyskać pozwolenie m.in. od Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. W tym celu w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności należy złożyć w Sanepidzie wniosek zgłoszeniowy, w którym znajdą się informacje dotyczące lokalu i panujących w nim warunków.

Aby spełnić wymogi, restauracja powinna – między innymi – posiadać odpowiednią klimatyzację i kanalizację, mieć co najmniej 3 metry wysokości, zaplecze ze zlewozmywakiem, WC, dwa wejścia i szatnię (lub miejsce, które będzie pełnić taką funkcję – np. wieszak na ubrania), a na podłodze w kuchni powinny znajdować się płytki (powierzchnia łatwozmywalna). Dokładne informacje dotyczące wymogów można uzyskać w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej właściwej dla danego miejsca zamieszkania – niektóre Sanepidy są bardziej wymagające, inne trochę mniej. Poszukując lokalu na restaurację dobrym pomysłem może być wybór takiego, w którym już wcześniej był jakiś punkt gastronomiczny. Ułatwi to kwestie związane z Sanepidem.

Dodatkowo przedsiębiorca powinien opracować system zarządzania jakością żywności (tzw. zasady HACCP). Musi też też pamiętać o wymaganiach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, a więc np. o gaśnicach i naklejkach informacyjnych.

Jeśli chce stworzyć ogródek restauracyjny lub piwny na zewnątrz lokalu, konieczne będzie uzyskanie dodatkowego zezwolenia od zarządcy drogi. Otrzymanie zezwolenia wiąże się z dodatkową opłatą.

Wyposażenie

Wyposażenie restauracji również powinno spełniać wymagania sanitarne. Poza zakupem podstawowych sprzętów kuchennych, takich jak meble, sprzęt i akcesoria – a zatem krzesła, stoły, blaty, szafki, lodówki, zamrażalniki, piece, kuchenki, zmywarki, garnki, patelnie, sztućce, kawiarki, pojemniki, kubki, filiżanki, dzbanki, talerze, serwetki itp. – konieczny będzie zakup dekoracji. Koszty sprzętu stanowią wysoki procent całej inwestycji, dlatego w ramach oszczędności można zastanowić się nad zakupem sprzętu używanego, np. w komisie gastronomicznym lub na lokalnych stronach z ogłoszeniami.

Jeśli przedsiębiorca zamierza świadczyć usługi cateringowe, konieczny będzie samochód dostawczy i torby lub pojemniki izolacyjne. Samochód wykorzystywany do rozwożenia posiłków również musi być zatwierdzony przez Sanepid.

Dodatkowo już teraz, kalkulując koszty związane z lokalem i wyposażeniem, warto pamiętać o kosztach zakupu produktów spożywczych. Opłaca się nawiązać współpracę z lokalnymi dostawcami i zamawiać produkty sezonowe.

Kalkuluj koszty

Przed podjęciem decyzji o założeniu restauracji warto opracować solidny biznesplan. Biznesplan powinien być pomocny w oszacowaniu kosztów, określeniu koncepcji, ocenie konkurencji i ryzyka. Pisząc go warto dokładnie przemyśleć cele biznesowe i oszacować koszty związane z prowadzeniem działalności. W zależności od miasta, lokalu i oferowanego menu na rozpoczęcie własnej działalności restauratorskiej potrzeba od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Lwią część kosztów stanowią lokal i wyposażenie, ale do tego dochodzą jeszcze wydatki na marketing i reklamę, dostawy towaru, ZUS, zatrudnienie pracowników, czynsz, obsługę klientów, a nawet reklamacje.

Czasem opłaca się zawyżyć w biznesplanie prognozowane wydatki i zaniżyć przychody. Zanim restauracja zacznie na siebie zarabiać minie kilka – a nawet kilkanaście – miesięcy, dlatego koniecznie trzeba zadbać o kapitał na start, który pozwoli jej przetrwać ten czas.

Sprawdź: Dofinansowanie na rozpoczęcie działalności

Na zakończenie

Własna restauracja to ciekawy i wymagający biznes, który może zagwarantować duże zarobki, ale jednocześnie cechuje się bardzo wysokim progiem wejścia. Jeśli jednak ma się odpowiednie warunki, dobre zaplecze finansowe i zna się tę branżę, to zdecydowanie warto spróbować.

Dobrą alternatywą dla restauracji może być założenie firmy cateringowej. Przepisy dotyczące prowadzenia działalności cateringowej również wymagają dopełnienia różnych formalności, ale są mniej restrykcyjne. Jednocześnie jest to biznes, który nie wymaga tak dużego kapitału na start.


Pobierz nasz darmowy e-book o prowadzeniu biznesu:

F jak firma, F jak fajne życie
Przystępny poradnik dla zakładających firmę


Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • wiedza

    Przede wszystkim wiedza i fachowe doradztwo, bo takie poradniki bez przełozenia ich na praktykę nie są wiele warte ;p trzeba inwestować w siebie i swoją restaurację, warto się zgłosić do doświadczonych na rynku osób, które wiedzą co i z czym się je. Pozwala to oszczędzić sobie nerwów, pieniędzy a także czasu na efektywne prowadzenie biznesu w gastro.