Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Jak prowadzić blog firmowy – pomocna dłoń content marketingu

Prowadzenie bloga wydaje się niesamowicie prostą sprawą, w związku z czym firmowe blogi towarzyszą wielu firmowym stronom internetowym. Jeśli ktoś zastanawiał się po co firmie sprzedającej nawóz do kwiatów blog zapewne nie słyszał również o pozycjonowaniu w wyszukiwarce – świeży content zawsze dobrze wpływa na SEO. Ale nie tylko taki cel, jakim jest przeskoczenie na wyższą pozycję wyszukiwarki Google przyświeca twórcom takiego bloga…

Wyobraźmy sobie miłośnika kwiatów, którego ukochane rośliny zaczynają żółknąć. Zaniepokojony zaczyna wyszukiwać w internecie jakiejś rady na swój problem. Z radością znajduje wypowiedź specjalistów z firmy produkującej nawozy do kwiatów i jest jej wewnętrznie wdzięczny za dobrą (to tylko przykład, więc zakładam, że dobrą) radę. Nazwa firmy zapada w pamięć klienta, a może nawet link do ciekawego produktu wpadnie mu w oczy. Przedstawiony przykład obrazuje bardzo przyjemny model pozyskiwania klienta. Jak zwykle jednak w życiu bywa sprawa nie jest tak prosta.

Problem to dobry symptom (Attention).

Dobrze jest, gdy nasi klienci mają problemy. Jeszcze lepiej, jeśli są to problemy, o których wiemy, bo wtedy możemy je rozwiązać – najlepiej naszymi produktami. Niestety nie jesteśmy w stanie wyprodukować wszystkiego, dlatego na niektóre problemy udzielamy dobrej rady. Są trzy proste media, które nam w tym pomogą i każde z nich ma swoje plusy i minusy. Strona firmowa – plus to dobra widoczność rad, szybkie, wspólne pozycjonowanie treści, minus to z kolei bałagan i przeładowanie strony contentem. Ciężko też będzie wypozycjonować pojedynczą stronę z artykułem, jeśli znajduje się na samym końcu mapy naszej strony. Dlatego często wyodrębnia się artykuły w firmowy blog – czyli kolejne medium, które opiszę w dalszej części artykułu. Ostatni sposób to wideoinstrukcja na YouTube. Mało kto pamięta, że YouTube to także specyficzna wyszukiwarka, w której ludzie szukają odpowiedzi na różne pytania. Najczęściej są to pytania z cyklu „jak coś zrobić”. Jeśli więc zamiast odpowiedzi na pytania mamy instruktaż – warto założyć firmowy kanał. Minusem jest czasochłonność przygotowania materiału – łatwiej coś napisać, niż nakręcić. Tak naprawdę nie jest to duży koszt finansowy. Nie potrzebujemy profesjonalnego sprzętu, ani nawet pomocy specjalistów (chociaż oczywiście to raczej nie zaszkodzi), możemy użyć zwykłej kamery. Przygotowania do kręcenia filmu, podłożenie dźwięku, obróbka w programie – to czasochłonne zajęcia. Zarówno blog, jak i kanał na YouTube powinny charakteryzować się kilkoma cechami.

Książek nie wybiera się po okładce? (Interest)

Bloga nie powinno się traktować jako źródła reklam i nie warto zakładać go tylko po to, żeby wychwalać nasze produkty. Artykuł o nowym rewelacyjnym produkcie – tak, opis wszystkich usług – nie. Do opisu naszych usług służy strona internetowa. Blog powinien zawierać interesujące treści, ale to niestety nie wszystko. Blog musi też wyglądać dobrze, bo przyjemniej się go czyta i do niego wraca. Warto zamieszczać na nim ciekawe obrazy i zdjęcia. Istnieje mnóstwo internetowych galerii, z których pobierać można darmowe zdjęcia, wystarczy tylko pamiętać aby sprawdzać ich licencje. Z Creative Commons zapoznać można się pod adresem: creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons. Z ciekawszych, niesztampowych galerii polecam np. nos.twnsnd.co czy unsplash.com.

Zainteresowanie (Desire).

Jeśli decydujemy się na blog, który ma być naprawdę często odwiedzany musimy używać odpowiednich fraz w tytułach i treściach artykułów. Powinny one odpowiadać zapytaniom, które w wyszukiwarkę wpisać mogą użytkownicy (oczywiście dotyczy to wszystkich trzech mediów). Kolejnym elementem jest częstotliwość. Możemy założyć, że użytkownicy będą nas odwiedzać regularnie – tak dzieje się w przypadku pasjonatów. Zarówno floryści jak i panie domu szukające inspiracji chętnie zapiszą się do newslettera lub będą regularnie odwiedzać bloga, jeśli wpisy będą pojawiały się jak w zegarku.

Potrzeba a kupno (Action).

Treści publikowane na blogu powinny odpowiadać na potrzeby użytkownika. Inspiracje znajdziemy u naszych klientów, znajomych, rodziny. Błędne jest przekonanie, że problem musi dotyczyć dokładnie naszego produktu – jeśli jesteśmy producentem proszku do prania, to musimy udzielać porad dotyczących wywabiania plam. Równie dobrze może to być instrukcja poprawnego nakrycia do stołu. Chodzi o to, aby przyciągnąć naszą grupę docelową i trafić w jej problemy i zainteresowania. Kolejnym niezwykle istotnym elementem jest przekierowanie ruchu – do sklepu internetowego albo stacjonarnego. Bez względu na to z jakiego medium korzystamy muszą się tam znaleźć linki do konkretnych produktów. Nie możemy pozostawiać użytkowników samym sobie, nie możemy ich tak łatwo wypuszczać, zainteresujmy ich naszym sklepem lub naszymi produktami. Na filmie nie może zabraknąć okienka z przekierowaniem, ani odpowiedniego linka w opisie. Na blogu możemy posłużyć się bannerami, wtrąceniami i buttonami – call to action mile widziany, także w treści artykułu lub bezpośrednio pod tekstem.

Oprogramowanie.

Do prowadzenia blogów używać możemy gotowych CMSów jak np. WordPress. Rozpoczynamy oczywiście od wyboru serwera, na którym postawimy naszego bloga. Na niektórych serwerach możemy automatycznie zainstalować program w jego panelu. Możemy też dokonać instalacji ręcznie. Aby zainstalować WordPress wystarczy pobrać darmową paczkę, którą rozpakowujemy i przenosimy na serwer. Potem uruchamiamy plik instalacyjny. WordPress akurat lubi płatać figle i czasami instalacja nie rozpoczyna się automatycznie. Należy wtedy ręcznie wpisać ustawienia (wpisujemy nazwę naszej bazy mySQL, hasło itp.) w jednym z plików w paczce (plik wp-config, w razie problemów polecam: wordpress-polska.pl/o-wordpressie/wordpress-instalacja/. Po zainstalowaniu CMSa znajomość HTML nie jest konieczna.

11

Dlaczego dobrze jest znać podstawy HTML?

Czas programistów jest cenny. Warto przeznaczyć budżet na stworzenie ładnej strony. Jeżeli chodzi o blog i motyw – jest mnóstwo gotowych motywów i dużo możliwości personalizacji. Nie warto przeznaczać budżetu na drobne poprawki. Wiedza programistów nie jest wiedzą tajemną, zdecydowanie nie jest nią HTML. Wprowadzenie prostych poprawek może być kosztochłonne, a znając część kodu możemy sobie poradzić z małymi wyzwaniami. Wystarczy przełączyć edytor z wizualnego i już możemy zabierać się do pracy. Oczywiście edytor wizualny może posłużyć nam za wstęp do działań – jestem zwolenniczką prostych rozwiązań i przeciwniczką marnotrawienia czasu. Tym, czego nie da się zrobić w edytorze wizualnym, a jest niezwykle przydatne, są tabele.

Czy warto?

Założenie firmowego bloga czy kanału na YouTube nie wymaga specjalnych umiejętności i nie zabiera zbyt wiele czasu. Jeśli możemy pozwolić sobie na poświęcenie odrobiny czasu na „dialog” z klientem i okazanie mu troski (poświęcamy czas na działania, które bezpośrednio nie przekładają się na zysk) zwiększymy zainteresowanie naszą marką, a może odnajdziemy w tym także własną przyjemność.

Katarzyna Jajor

Doświadczenie w marketingu internetowym zdobywała w firmie zajmującej się tworzeniem i komercjalizacją innowacyjnych technologii IT. Współpracowała z różnymi startupami, zarówno w tworzeniu strategii, jak i ich realizacji, poruszając się w obszarach brandingu i sprzedaży. Obecnie związana z performance marketingiem w e-commerce, w jednym z największych sklepów internetowych w Polsce.

Google+ 

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ