jak wypromować portfolio w internecie

Jak reklamować portfolio? Facebook, Google, Instagram i inne.

Well done is better than well said. W dobie nieograniczonej wręcz konkurencji w każdej praktycznie branży coraz częściej najlepsze nawet treści reklamowe ustępują miejsca efektom naszych dotychczasowych działań. Nasze portfolio to najskuteczniejszy substytut działu sprzedaży, dzięki któremu nie tylko zdobędziemy potencjalnych klientów, lecz także przedstawimy naszą wiedzę oraz wysokie umiejętności. Zanim jednak do tego dojdzie musimy znaleźć sposób, by poinformować świat o naszych możliwościach oraz zaprezentować nasze dotychczasowe dokonania. Jak wykorzystać w tym celu internetowe rozwiązania?

Nikt nie dowie się o Twoim istnieniu dopóki nie zaprezentujesz światu swoich dotychczasowych prac. Dzisiaj wysokie umiejętności w wybranej dziedzinie, poza nielicznymi wyjątkami, to zdecydowanie za mało by przekonać do siebie klientów oraz potencjalnych odbiorców. Coraz większe znaczenie odgrywa marka osobista, szczególnie teraz, gdy klienci coraz częściej wolą zaufać freelancerom niż agencjom graficznym bądź reklamowym. Nasze portfolio to nasza wizytówka, którą powinniśmy jak najskuteczniej wykorzystać.

Jak prezentuje się Twoje portfolio?

Zanim przejdziemy do działań reklamowych warto zastanowić się czy nasze portfolio jest faktycznie atrakcyjne dla potencjalnego odbiorcy. Wielokrotnie spotykałem się z witrynami prezentującymi przeładowane materiałami strony. To duży błąd, głównie dlatego, że potencjalnego klienta interesują tylko i wyłącznie nasze najlepsze prace. Prezentując wszystko co do tej pory wykonaliśmy, nawet jeżeli na początku zrobimy pozytywne wrażenie, dajemy zbyt wiele możliwości do zmiany tego zdania. Okazać się bowiem może, że którakolwiek z naszych prac nie przypadnie klientowi do gustu, co będzie miało istotne znaczenie podczas podejmowania decyzji.

Głównym zadaniem naszego portfolio jest prezentacja naszych umiejętności oraz ewentualnie naszych dotychczasowych klientów. Nie musimy więc obudowywać go w wizualną ekstrawagancję, zaufajmy natomiast prostocie i przejrzystości, która zrobi zdecydowanie lepsze wrażenie. Wybór najlepszych z naszych prac może nie być zadaniem szczególnie łatwym, warto więc w tym celu zasięgnąć opinii innych osób. Przykłady portfolio takich jak tractorbeam.com pokazują, że prosta witryna zawierająca nasze najlepsze projekty może być jednocześnie efektowna i skuteczna:

portfolio

Wykorzystaj siłę social media

Każdy nowy klient oraz ukończona realizacja to Twój sukces. Media społecznościowe to idealne miejsce by zaprezentować nie tylko ostateczny efekt, lecz także poszczególne etapy prac. Potencjalny klient nie tylko pozna Twoje umiejętności, lecz również system pracy oraz sposób działania, dzięki czemu łatwiej będzie mu zdecydować się na Twoje usługi. Facebook to idealne miejsce by prezentować wszystkie Twoje prace. Tutaj nie musisz ograniczać się do tych najlepszych, ufasz w końcu swoim umiejętnościom?

Istotną decyzją jest wybór nazwy fanpage. Możliwości masz dwie. Albo budujesz markę wymyślonej na Twoje potrzeby nazwy, albo stawiasz na promocję własnego nazwiska.

portfolio4

Jeżeli nie planujesz w przyszłości zakładania własnej agencji bądź kilkuosobowej firmy to drugie rozwiązanie okazuje się nader skuteczne oraz coraz częściej wykorzystywane. Nie bój się pokazać twarzy, to zdecydowanie ułatwia kontakt oraz nawiązywanie nowych znajomości.

Nie tylko Facebook…

Jeżeli jesteś grafikiem, projektantem wnętrz czy też tworzysz strony internetowe, wszystko co przedstawić można za pomocą zdjęć bądź obrazów, skieruj swoje kroki ku takim serwisom jak Pinterest czy Instagram. Nie tylko zaprezentujesz efekty swojej pracy, lecz także zbudujesz wokół siebie społeczność, która zacznie polecać Cię wszystkim swoim znajomym. Im częściej Twoje prace są udostępniane, tym większa szansa, że dotrą do osób zainteresowanych wykorzystaniem Twoich umiejętności. Warto jednak pamiętać, by każda nasza praca była odpowiednio oznaczona, chociażby znakiem wodnym. W ten prosty sposób, bez względu na to w jakim miejscu sieci znajdą się Twoje prace, zainteresowane osoby trafią do ich autora.

Tworząc tablice w serwisach typu Pinterest pamiętaj by przypinać grafikę bezpośrednio z własnej strony internetowej. Ułatwisz w ten sposób dotarcie do Twojego portfolio oraz zapoznanie się z pozostałymi Twoimi umiejętnościami jak również bezpośredni kontakt. Używając Instagramu nie zapominaj o bardzo istotnych hastagach, dzięki którym można dotrzeć do Twoich zdjęć. Nie warto przesadzać z ich ilością, wybierz więc te które najlepiej oddają Twoje prace jak również używane są przez osoby z Twojej branży.

Jednym z najciekawszych przykładów zastosowania Pinterest do promocji własnej twórczości są tablice stworzone przez Javiera Rodrigueza. Na jego profilu Lobulo Design znaleźć można nie tylko jego prace, lecz także sporą dawkę inspiracji, dzięki czemu przeglądanie strony przynieść może sporo interesujących pomysłów:

portfolio2

Odpowiednie nazewnictwo tablic pozwala na prezentację wszystkich swoich umiejętności w niezwykle ciekawej formie. Instagram natomiast to miejsce przeznaczone głównie dla fotografów. Zwiedzając profil, który prowadzi David Ingraham otrzymujemy najlepszą możliwą reklamę jego umiejętności. To galeria zdjęć, która jest w stanie zastąpić najładniejsze nawet portfolio na naszej stronie internetowej:

portfolio3

Zainwestuj w reklamę

W Internecie istnieje duża liczba możliwości związanych z darmową prezentacją Twojego portfolio, warto jednak pamiętać, że w ten właśnie sposób poszukujesz potencjalnych klientów, co zazwyczaj musi wiązać się z ponoszonymi kosztami. Na szczęście w chwili obecnej istnieją dwie drogi, które mają dla Ciebie znaczenie. Reklama AdWords oraz reklama na Facebooku to rozwiązania, dzięki którym dotrzesz do ściśle dopracowanego targetu, budując swój wizerunek oraz zdobywając potencjalnych klientów.

Tworząc kampanię linków sponsorowanych w Google pamiętaj, że jesteś odpowiedzą na problemy innych. Potencjalni klienci w pierwszym kroku nie szukają zazwyczaj płatnych rozwiązań a jedynie sposobu, by te problemy rozwiązać. Sprawdź więc jakich słów kluczowych mogą używać by dotrzeć właśnie do Ciebie. Oni szukają Ciebie tu i teraz, warto więc wykorzystać ten moment na prezentację własnego portfolio.

Reklama na Facebooku natomiast pozwala Ci dotrzeć do właścicieli firm, osób o konkretnych zainteresowaniach oraz potrzebach. Nie jest to co prawda kanał umożliwiający bezpośrednią sprzedaż, jednak w chwili obecnej polecenia to jeden z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie potencjalnych klientów.

Dzięki efektywnej reklamie w social media zbudujesz własny wizerunek, co w przyszłości przyniesie Ci bardzo zauważalne efekty. Nie bój się wykorzystać powyższych możliwości, tym bardziej, że nawet płatna reklama ma szansę przynieść Ci zdecydowanie pozytywny zwrot z inwestycji.

Specjalista oraz pasjonat marketingu internetowego w każdej możliwej formie. Tworzy strategie promocji w Internecie dla polskich oraz światowych marek. Aktywnie doradza oraz współpracuje z początkującymi startupami. Nieprzerwanie zafascynowany branżą e-commerce oraz analityką internetową. Prelegent i szkoleniowiec, uczestnik konferencji branżowych w Polsce oraz za granicą. Jego artykuły znaleźć można m.in. w miesięczniku Marketing w Praktyce, a także internetowych magazynach.

Facebook  

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • Dorota Katarzyna Sobótka

    Publikacja bardzo ciekawa, ale nie wspomniano o content marketingu, to
    content pomaga budować wizerunek firmy i stanowi doskonałą reklamę
    firmy. Oczywiście pod warunkiem że jest wartościowy i poszukiwany, taki
    jaki tworzy LeadBullet.