Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Jak zachowują się e-konsumenci? 8 ciekawych wniosków z badania Capgemini.

Firma konsultingowa Capgemini zbadała zachowania i zwyczaje 18 tysięcy konsumentów cyfrowych z 18 krajów. Wnioski z raportu „The Digital Shopper Relevancy Report 2014” są zaskakujące.

Prognozy dotyczące przyszłości sklepów internetowych wciąż są pozytywne: przeważająca większość badanych wskazuje Internet jako bardzo ważny kanał sprzedaży. Jednak prowadzenie e-sklepu jest dziś zupełnie inne, niż kilka lat temu. Dzięki większemu dostępowi do technologii zmieniają się zachowania i zwyczaje konsumentów. Kampania reklamowa na Facebooku i uruchomienie wersji mobilnej sklepu może już nie wystarczyć. Współcześni konsumenci chcą czegoś więcej. Przede wszystkim oczekują od e-sklepów spójności i zbieżności we wszystkich kanałach sprzedaży – od kanałów tradycyjnych po social media.

Sprawdźmy, jakie są zwyczaje e-klientów w 2014 roku.

1. Internet źródłem wiedzy o produkcie

Dla 75 proc. badanych Internet jest najważniejszym i najwygodniejszym źródłem informacji o produktach, które chcą kupić. Konsumenci chętnie czytają opinie innych osób o produktach (63 proc.), sami natomiast zamieszczają je niechętnie (52 proc.).

2. Social media coraz mniej popularne

Na popularności tracą blogi prowadzone przez sklepy internetowe i informacje zamieszczane w social mediach. Konsumenci chętniej kierują uwagę na strony WWW, fora, e-maile i aplikacje. Strony WWW mają szczególnie duże znaczenie w przypadku zakupu produktów DIY (zrób to sam) i sprzętu elektronicznego. Informacje o sklepie konsumenci czerpią również na podstawie własnych doświadczeń, podczas wizyt w nim.

Według Capgemini social media wciąż mogą wspierać sprzedaż – jednak bardziej pod kątem nawiązywania dobrych relacji z klientami, niż pod kątem zawierania transakcji i finalizowania sprzedaży.

3. Tradycyjne sklepy wciąż na fali – na razie

Coraz większa rola technologii w procesach sprzedaży nie wpłynęła znacząco na pozycję tradycyjnych sklepów, szczególnie na dojrzałych rynkach i w branży spożywczej. Aż 72 procent konsumentów wskazało tradycyjne sklepy jako ważne lub bardzo ważne miejsce dokonywania zakupów.
Jednocześnie jednak ponad połowa badanych (51 proc.) stwierdziła, że w przyszłości będzie wydawać więcej pieniędzy w sklepach internetowych, niż w sklepach tradycyjnych. Tradycyjni sprzedawcy powinni więc wkrótce pomyśleć o uruchomieniu wersji online swojego sklepu.

4. Spersonalizowane oferty? Nie w Europie

Klienci na rynkach wysokiego wzrostu są znacznie bardziej zainteresowani otrzymywaniem ofert na podstawie ich danych osobowych, niż klienci w krajach rozwiniętych. Blisko połowa (46 proc.) konsumentów w Indiach ceniło oferty spersonalizowane jako „bardzo ważne”. Europejscy konsumenci nie podzielają tego entuzjazmu: według badania Capgemini takie oferty są istotne dla jedynie 1/5 Niemców, 14 proc. Francuzów i 13 proc. Europejczyków.

5. Bezpieczeństwo przede wszystkim

Ponad 33 proc. badanych przyznało, że sposób w jaki sprzedawcy wykorzystują ich dane osobowe jest dla nich niejasny. Co czwarty konsument nie zamierza udostępniać sprzedawcom swoich danych, nawet jeśli zapewniłoby im to lepszą jakość obsługi i wygodniejsze zakupy. Natomiast co trzeci nie zgadza się, aby sprzedawcy wykorzystywali ich dane dostępne w mediach społecznościowych.

6. Niskie ceny i nagrody za lojalność

E-klienci są coraz bardziej zainteresowani nagrodami za swoją lojalność i rekomendacje. Aż 72 proc. Badanych przyznało, że ceny w sklepach internetowych powinny być niższe, niż w sklepach stacjonarnych.

7. Branża fashion pnie się w górę

Kategoria fashion odnotowała najwyższy wzrost sprzedaży spośród wszystkich – aktualnie wynosi 9 proc. Aż 61 proc. badanych przyznało, że dokonało zakupu jakiegoś elementu garderoby w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Co drugi konsument zdecydował się na zakup elektroniki, 44 proc. produktów zdrowotnych, a 30 proc. zakupiło jedzenie.

8. Europejczycy mniej mobilni

Poprzednie badania Capgemini wskazały, że istnieje duża różnica w podejściu do technologii między konsumentami na rynkach wschodzących, a konsumentami na rynkach rozwiniętych. Konsumenci na rynkach wschodzących przywiązują większą wagę do technologii, chętnie korzystając z mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych podczas poszukiwania informacji o produkcie. Odwiedzają tradycyjne sklepy, aby obejrzeć produkt i dokonać zakupów online. Popularnym rozwiązaniem jest używanie kodów kreskowych do poszukiwania informacji i porównywania produktów (Indie, Meksyk).
Konsumenci na rynkach rozwiniętych, na przykład Europejczycy, są mniej aktywni w używaniu technologii cyfrowej. Wolą zakupy w sklepach online i fizycznych, unikając mediów społecznościowych i urządzeń mobilnych jako kanałów sprzedaży. Rzadko porównują oferty konkurencyjnych sprzedawców przy pomocy smartphonów. Nieczęsto też szukają opinii o produktach na Facebooku czy blogach. Dużą wagę przywiązują natomiast do bezpieczeństwa. Spodziewają się jasnych informacji dotyczących cen, opcji płatności, śledzenia dostaw i zasad zwrotu. Sprzedawcy muszą więc o wiele bardziej postarać się o ich zaufanie i zaangażować ich do zakupów.

Firmy muszą nadążać za zmianami – rozumieć zmieniające się postawy konsumentów i dostosowywać się do nich. Dziś konsumenci oczekują od sklepów internetowych spójności, a także elastyczności podczas robienia zakupów z wykorzystaniem technologii cyfrowej. Warto się starać, bo stawka jest wysoka. Ponad połowa z nich przewiduje, że w przyszłości będzie wydawać więcej pieniędzy w sklepach internetowych, niż w sklepach tradycyjnych.

Podobne wpisy:
Praktyczny poradnik: Jak sprzedawać na allegro?

Jak działa Google Shopping? Twoje produkty widoczne w wyszukiwarce
Problemy czerwonej królowej – trendy w świecie e-commerce
Jak wypromować sklep internetowy

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ