Jak założyć firmę sprzątającą?

Własna firma sprzątająca to popularna forma prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jednak, pomimo konkurencji, miejsca na rynku jest sporo – wciąż bowiem przybywa urzędów, placówek ochrony zdrowia i podobnych firm, które z chęcią skorzystałyby z takich usług. Jednocześnie nie brakuje też osób, które z braku chęci i czasu z chęcią zleciłyby wykonanie porządków w domu komuś z zewnątrz. Taki biznes potrafi być więc bardzo dochodowy. Jak założyć własną firmę sprzątającą?

Zanim założysz firmę

Przed założeniem jakiejkolwiek firmy dobrze jest zrobić rozeznanie na rynku i dokładnie sprawdzić zapotrzebowanie na dane usługi, a także konkurencję pod kątem cen, opinii i oferowanych usług. Analizując konkurencję warto też pamiętać o bardzo powszechnej w tej branży szarej strefie. Gdy już się to zrobi, nie pozostaje nic innego, jak przeanalizować własne możliwości i poszukać niszy – jeśli konkurencja specjalizuje się w sprzątaniu biur, to może dobrze byłoby wówczas postawić na sprzątanie domów i mieszkań?

Wbrew pozorom wariantów jest sporo, od czyszczenia biur i mieszkań po porządkowanie magazynów, czyszczenie lokalów po remontach, opiekę nad grobami i sprzątanie terenów zewnętrznych, na przykład placów, chodników i podjazdów. Przed podjęciem decyzji warto jednak to sobie dokładnie przemyśleć, ponieważ każda z tych opcji wiąże się z zapotrzebowaniem na inną liczbę pracowników, inny rodzaj sprzętu do sprzątania i z innymi zarobkami.

Sprawdź, jak napisać dobry biznesplan

Zakładanie firmy sprzątającej

Założenie firmy sprzątającej jest bardzo łatwe i nie wymaga zdobywania koncesji i zezwoleń. Wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą, czyli:

  1. złożyć wniosek CEIDG-1 w dowolnym Urzędzie Miasta/Gminy/Dzielnicy,
  2. złożyć formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA w ZUSie,
  3. a także złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym w przypadku rejestracji do VAT.

Dodatkowo, w przypadku zatrudniania pracowników na umowę o pracę, w ciągu 14 dni od założenia firmy powinno się o tym powiadomić inspektora pracy.

Ponadto siedzibę firmy można umiejscowić we własnym mieszkaniu.

Sprawdź, jak założyć własną działalność gospodarczą.

Koszty związane z prowadzeniem firmy sprzątającej

Koszty prowadzenia takiej działalności nie powinny być duże, szczególnie w przypadku firmy jednoosobowej lub zatrudniającej kilku pracowników. Do głównych wydatków związanych z prowadzeniem firmy sprzątającej należą: zakup sprzętów i przyborów do sprzątania, dojazd do klientów, pensje dla pracowników oraz podatki; warto pamiętać także o przeznaczeniu pewnego budżetu na reklamę (ulotki, ogłoszenia w prasie), szczególnie na początku działalności. Wszystko zależy od rodzaju oferowanych usług. Na przykład w przypadku sprzątania biurowców konieczny będzie zakup profesjonalnego odkurzacza czy maszyny piorącej. Ceny takich sprzętów wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych (choć na początku warto skorzystać z wypożyczalni). Natomiast w przypadku sprzątania mieszkań prawdopodobnie lwią część budżetu trzeba będzie przeznaczyć na dojazdy do klientów.

Podstawowe przybory do sprzątania, bez których ani rusz, to: ścierki, szmatki, środki czystości, mopy, rękawiczki gumowe, skrobaczki, szczotki (także do ubikacji), zmiotki, szufelki i gąbki. Dodatkowo warto pomyśleć o odzieży roboczej i dużej torbie, do której będzie można spakować wszystkie przybory.

Zysk

Zarobki z takiej działalności gospodarczej wahają się średnio od 2, 5 do nawet 10 tysięcy złotych w dużym mieście. Najwięcej zarobić można oczywiście przy współpracy z dużymi firmami, bankami i z urzędami. Dla takich firm zlecenie sprzątania firmom sprzątającym zewnętrznym jest bardzo opłacalne – po pierwsze nie muszą zatrudniać własnych sprzątaczek, a zatem płacić podatków, a po drugie mają możliwość wpisania wydatków związanych z wynajęciem firmy sprzątającej w koszty prowadzenia działalności gospodarczej.

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • Konrad

    Fajną niszą dla firm sprzątających są też wszelkie wspólnoty mieszkaniowe. Ktoś musi sprzątać klatki schodowe / podwórka, a właściciele nie mają na to czasy i ochoty – zwłaszcza w nowym budownictwie. Prawie kazda wspólnota szuka więc firmy do sprzątania – bo taka wspólnota, nie bardzo ma możliwość zatrudnić kogoś na etacie. Pracy przy sprzataniu dużo nie ma, spokojnie można więc obsłużyć kilka budynków w okolicy – a stawki jakie sie płaci to koło 40 – 60 gr od metra mieszkania (nie duża wspólnota może mieć koło 4.000 m) – a do sprzatania tylko 4 klatki schodowe.

  • ta nisza jest już zagospodarowana, małe firemki się tłuką o wspólnoty, zaniżając stawki, po czym okazuje się, że za niską cenę nie są w stanie wysprzątać jak Pan Bóg przykazał. Żeby zarobić na klatce trzeba umieć szybko sprzątać.

  • wspólnoty mieszkaniowe to obecnie 25% ogółu wszystkich zleceń na usługi, zatem nie ma mowy o niszy. Stawki są tak niskie, że trudno oczekiwać dobrej jakości zleceń, ale jest na to sposób. Otóż mało kto wie jak można zarobić na sprzątaniu klatek