Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Jak zarabiać na programach partnerskich

Sposób sprzedaży produktów w internecie jest dziś inny, niż chociażby 4 lata temu. Internauci coraz bardziej uodporniają się na standardowe reklamy graficzne typu bannery i pop-upy – na popularności zyskuje natomiast marketing afiliacyjny. Tzw. programy partnerskie w samych bankach generują obecnie 2/3 sprzedaży internetowej.

W dzisiejszym artykule podpowiadamy na czym polega marketing afiliacyjny, na czym można najwięcej zarobić i jak rozliczyć dochód z uczestnictwa w programach partnerskich.

Na czym polega marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny to rodzaj marketingu, w którym firma (sprzedawca, reklamodawca) płaci innej firmie lub osobie prywatnej (partnerom, afiliantom) za wykonanie konkretnych, mierzalnych działań – np. sprowadzenie klientów na stronę internetową reklamodawcy.
Efekty mierzy się przy pomocy linka partnerskiego, który pozwala na identyfikację partnera.

Przykładowy link partnerski: http://ifirma.pl/program_partnerski/nazwaPartnera.php

Programy partnerskie mogą mieć różne formy, od prostych bannerów reklamowych po specjalne strony internetowe, na których afilianci polecają dane usługi i podsuwają Internautom linki, zachęcając ich skorzystania z oferty.

Modele płatności i rozliczeń

W programach partnerskich istnieją trzy główne modele rozliczeń: Cost Per Mille (zapłata za konkretną liczbę odsłon), Cost Per Click (zapłata za każde kliknięcie w link lub banner, który prowadzi do strony reklamodawcy) i Cost Per Action (zapłata za pozyskanie leada, czyli wygenerowania zainteresowania produktem lub usługą, np. zachęcenie do wypełnienia przez klienta formularza kontaktowego na stronie). Często modele są ze sobą łączone oraz różnią się w zależności od rodzaju programu partnerskiego.

I tak:

  • afiliant prowadzący portal o finansach osobistych może otrzymywać 15 zł od każdego użytkownika, który kliknie w link partnerski i wypełni formularz kontaktowy na stronie banku,
  • blogerka pisząca bloga z recenzjami kosmetyków może otrzymywać 20% od wartości sprzedaży kosmetyków w sklepie internetowym, który poleca,
  • vloger prowadzący kanał na YouTube może zarabiać 40 zł za każde 10000 wyświetleń reklamy pod jego filmem,
  • właściciel portalu technologicznego może otrzymywać stałą prowizję 20% od każdego abonamentu zapłaconego przez użytkowników, którzy wykupili usługę po kliknięciu w link partnerski.

Na czym zarabia się najlepiej

Przyjęło się, że najbardziej uniwersalne są programy partnerskie, w których promuje się usługi bankowe i finansowe, a także hosting i produkty ze sklepów internetowych. Warto polecać usługi abonamentowe, gwarantujące afiliantom stały, regularny zysk.

Obecnie najskuteczniejsze są formy tekstowe, które – w zależności od tego, czy są odpowiednio wypozycjonowane – mogą przynieść autorom miesięcznie od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy. Formą tekstową może być np.:

  • artykuł poradnikowy z kilkoma praktycznymi wskazówkami jak skutecznie oszczędzać pieniądze + link do polecanej lokaty bankowej,
  • porównanie kilku produktów, np. programów internetowych + link do tego, który się poleca,
  • recenzja produktu/usługi + link,
  • zebranie pozytywnych opinii dotyczących danego produktu/usługi + link partnerski.
  • a nawet link w stopce na forum internetowym.

W przypadku reklamy display najczęściej jest to banner na portalu internetowym, blogu lub vlogu. Taka forma reklamy również może być dochodowa (wg źródła od 100 zł do kilku tysięcy zł na YouTube), ale zastanawiając się nad nią warto pamiętać chociażby o popularnej wtyczce blokującej reklamy – AdBlocku.

Ważny jest też kontekst. Istnieją małe szanse, że ktoś, kto wszedł na stronę o gotowaniu, zdecyduje się na kliknięcie w link partnerski i kupienie profesjonalnego sprzętu rowerowego. O wiele skuteczniej działa reklama dopasowana tematycznie do tematyki strony.

Zupełnie inaczej będzie też konwertować link zamieszczony na blogu popularnego blogera, inaczej na początkującym vlogu tematycznym, a jeszcze inaczej na specjalistycznym portalu odwiedzanym przez kilkadziesiąt osób w miesiącu. Każdy z nich może jednak okazać się bardzo wartościowy, w zależności od tego, jakie stawiamy sobie cele.

Case studies

Dobrym przykładem na to jak zarabiać dzięki programom partnerskim może być Michał Szafrański z bloga jakoszczedzacpieniadze.pl, który na współpracy z BGŻ zarobił blisko 70 tys. zł w 8 dni.

Wszystko dzięki temu artukułowi. Bloger zachwycił się w nim lokatą BGŻ i zamieścił dokładną analizę mającą przekonac czytelników, że warto skorzystać z tej usługi. Dodatkowo dołączył do artykułu gotowy arkusz kalkulacyjny do sprawdzenia, ile pieniędzy można zarobić w wybranym czasie. Na samym końcu zamieścił linki z programu afiliacyjnego.

W 8 dni lokaty założyło 1153 osób. Od każdej z nich Szafrański dostawał 60 zł, dzięki czemu zarobił 69 295 zł.

Na podobne prowizje można liczyć m.in. w mBanku. Według Tomasza Głowackiego w 2013 roku rekordowa prowizja wypłacona jednemu z afiliantów wynosiła ponad 80 tysięcy złotych.

Lecz fiskus czyha na afiliantów niezależnie od tego, czy zarabiają 100 zł czy 100 tysięcy złotych. Warto więc wiedzieć, jak prawidłowo rozliczyć dochód z programów partnerskich. Rozliczanie jest bardzo proste.

Jak rozliczyć dochód z programów partnerskich

W większości programów afiliacyjnych istnieje możliwość rozliczania się przy pomocy panelu użytkownika, w którym widnieją informacje na temat uzyskanego wynagrodzenia. Na ich podstawie afiliant wystawia kontrahentowi (reklamodawcy) rachunek/fakturę za udostępnienie powierzchni reklamowej, a reklamodawca dokonuje wpłaty prowizji na podane konto bankowe. Fakturę lub rachunek należy wystawić tytułem „najmu powierzchni reklamowej”.

Umieszczenie linka lub bannera reklamowego na portalu można także rozliczyć na podstawie umowy o dzieło. Reklamodawca (zleceniodawca) zleca afiliantowi działania marketingowe, a afiliant (zleceniobiorca) zobowiązuje się do prowadzenia takich działań, czyli np. umieszczenia reklamy na portalu. W przypadku osoby fizycznej oprócz rachunku wystawionego tytułem „najmu powierzchni reklamowej” może zaistnieć konieczność wystawienia oświadczenia o nieprowadzeniu działalności gospodarczej lub o tym, że nie jest się płatnikiem VAT.

W obu przypadkach obowiązują terminy. Rozliczenie dochodu powinno nastąpić do 20 dnia miesiąca po miesiącu w którym otrzymano zapłatę. Na koniec roku podatkowego łączny dochód uzyskany z programów partnerskich należy rozliczyć na formularzu PIT do końca 20 stycznia. Zyski można rozliczać na zasadach ogólnych, a także ryczałtem z tytułu najmu (8,5%).

Według AfiiliateBenchmarks blisko 1/4 sprzedaży we wszystkich sklepach internetowych w USA pochodzi właśnie z programów partnerskich. Jednocześnie 1/3 afiliantów biorących udział w badaniu „European Affiliate Marketing Landscape” przyznało, że programy partnerskie generują ponad 80 proc. ich dochodów.

Bierzecie udział w programach partnerskich? A może sami je organizujecie? Napiszcie w komentarzu.

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ