ksiegowosc-na-zasadach-ogolnych

Księgowość na zasadach ogólnych

Zasady ogólne to podstawowa i najczęściej wybierana przez przedsiębiorców forma opodatkowania działalności gospodarczej. Sprawdź, komu opłaca się taka forma opodatkowania i jak prowadzić księgowość na zasadach ogólnych.

Dla kogo księgowość na zasadach ogólnych?

Zasady ogólne (czyli in. skala podatkowa) to forma opodatkowania dostępna dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz działalności prowadzonych w formie spółki cywilnej, jawnej lub partnerskiej.

Wybierając prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych przedsiębiorca płaci podatek jako procent od dochodu, czyli różnicy między przychodem (wpływami od klientów) a kosztami prowadzenia działalności. Im większe koszty, tym mniejszy podatek do zapłaty.

W przypadku zasad ogólnych obowiązują dwie stawki podatkowe:

  • 18% – jeśli przedsiębiorca osiąga nie więcej niż 85 528,00 zł do­chodu rocznie (uwaga: 85 528 zł to podstawa do opodatkowania, więc w praktyce dochodu może być nieco więcej),
  • 32% – dla dochodów powyżej 85 528 zł.

Kwota podatku do zapłaty może być też obniżona o różne dodatkowe odliczenia podatkowe. Opodatkowanie według zasad ogólnych umożliwia bowiem korzystanie z ulg podatkowych, rozliczanie się wspólnie z małżonkiem lub na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dziecko.

Z tych względów prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych jest szczególnie opłacalne dla podatników, którzy:

  • ponoszą wysokie koszty uzyskania przychodu,
  • dopiero rozpoczynają działalność i ponoszą wysokie koszty uruchomienia firmy,
  • posiadają korzyści z powodu rozliczenia z małżonkiem lub wspólnie z dzieckiem jako samotnie wychowujący rodzic,
  • będą musieli pozyskiwać klientów, w związku z czym mają niepewny przychód (podatek płaci się tylko wtedy, gdy jest przychód),
  • lub też mają pewny przychód (np. samozatrudnienie) i wiedzą, że nie przekroczą II progu.

księgowość na zasadach ogólnych
Prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych

Jak prowadzić księgowość na zasadach ogólnych?

Przedsiębiorcy korzystający z zasad ogólnych mają obowiązek prowadzenia Księgi przychodów i rozchodów, w skrócie zwanej KPiR. Jest to prosta i wymagająca stosunkowo niewiele czasu ewidencja, w której księguje się sprzedaż i firmowe wydatki. Zapisów w ewidencji dokonuje się na podstawie dowodów księgowych, czyli przede wszystkim faktur i rachunków.

Uwaga. Przedsiębiorcy, których przychód w roku poprzednim przekroczył 1 200 000 euro są zobligowani do prowadzenia pełnej księgowości, czyli ksiąg rachunkowych. Od 1 stycznia 2017 r. limit ma ulec podwyższeniu do 2 000 000 euro, tak wynika z projektu ustawy o rachunkowości.

Mali przedsiębiorcy korzystający z opodatkowania w formie zasad ogólnych są zobligowani dodatkowo do prowadzenia:

  • ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (obejmuje zakupy o wartości 3,5 tys. złotych),
  • ewidencji wyposażenia (obejmuje wyposażenie o wartości powyżej 1,5 tys. zł),
  • ewidencji sprzedaży (jeśli nie rejestrują obrotu za pomocą kasy fiskalnej),
  • rejestrów VAT (w przypadku rejestracji do VAT),
  • ewidencji przebiegu pojazdu (jeśli wykorzystują prywatny samochód w firmie),

a także do wypełniania i składania deklaracji podatkowych.

Wszystkie ewidencje i dokumenty należy przechowywać przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym złożono zeznanie roczne za dany rok podatkowy.

Przedsiębiorca korzystający z opodatkowania w formie zasad ogólnych może prowadzić księgowość samodzielnie, korzystając z programu do KPiR, lub wynająć biuro rachunkowe i tam przechowywać firmową dokumentację. To, które rozwiązanie wybrać, zależy od specyfiki danej firmy i preferencji jej właściciela.

Warto przy tym pamiętać, że wydatki na księgowość można wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki czemu firma ma możliwość obniżenia wysokości podatku dochodowego.

Zobacz:
Biuro rachunkowe czy księgowość internetowa?
Wszystko o KPiR
Prowadzenie księgowości na ryczałcie

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej