Księgowość na zasadach ogólnych

Zasady ogólne to podstawowa i najczęściej wybierana przez przedsiębiorców forma opodatkowania działalności gospodarczej. Sprawdź, komu opłaca się taka forma opodatkowania i jak prowadzić księgowość na zasadach ogólnych.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Dla kogo księgowość na zasadach ogólnych?

Zasady ogólne (czyli in. skala podatkowa) to forma opodatkowania dostępna dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz działalności prowadzonych w formie spółki cywilnej, jawnej lub partnerskiej.

Wybierając prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych przedsiębiorca płaci podatek jako procent od dochodu, czyli różnicy między przychodem (wpływami od klientów) a kosztami prowadzenia działalności. Im większe koszty, tym mniejszy podatek do zapłaty.

W przypadku zasad ogólnych obowiązują dwie stawki podatkowe:

  • 18% – jeśli przedsiębiorca osiąga nie więcej niż 85 528,00 zł do­chodu rocznie (uwaga: 85 528 zł to podstawa do opodatkowania, więc w praktyce dochodu może być nieco więcej),
  • 32% – dla dochodów powyżej 85 528 zł.

Kwota podatku do zapłaty może być też obniżona o różne dodatkowe odliczenia podatkowe. Opodatkowanie według zasad ogólnych umożliwia bowiem korzystanie z ulg podatkowych, rozliczanie się wspólnie z małżonkiem lub na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dziecko.

Z tych względów prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych jest szczególnie opłacalne dla podatników, którzy:

  • ponoszą wysokie koszty uzyskania przychodu,
  • dopiero rozpoczynają działalność i ponoszą wysokie koszty uruchomienia firmy,
  • posiadają korzyści z powodu rozliczenia z małżonkiem lub wspólnie z dzieckiem jako samotnie wychowujący rodzic,
  • będą musieli pozyskiwać klientów, w związku z czym mają niepewny przychód (podatek płaci się tylko wtedy, gdy jest przychód),
  • lub też mają pewny przychód (np. samozatrudnienie) i wiedzą, że nie przekroczą II progu.

Jak prowadzić księgowość na zasadach ogólnych?

Przedsiębiorcy korzystający z zasad ogólnych mają obowiązek prowadzenia Księgi przychodów i rozchodów, w skrócie zwanej KPiR. Jest to prosta i wymagająca stosunkowo niewiele czasu ewidencja, w której księguje się sprzedaż i firmowe wydatki. Zapisów w ewidencji dokonuje się na podstawie dowodów księgowych, czyli przede wszystkim faktur i rachunków.

Mali przedsiębiorcy korzystający z opodatkowania w formie zasad ogólnych są zobligowani dodatkowo do prowadzenia:

  • ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (obejmuje zakupy o wartości 3,5 tys. złotych),
  • ewidencji wyposażenia (obejmuje wyposażenie o wartości powyżej 1,5 tys. zł),
  • ewidencji sprzedaży (jeśli nie rejestrują obrotu za pomocą kasy fiskalnej),
  • rejestrów VAT (w przypadku rejestracji do VAT),
  • ewidencji przebiegu pojazdu (jeśli wykorzystują prywatny samochód w firmie),

a także dowypełniania i składania deklaracji podatkowych.

Wszystkie ewidencje i dokumenty należy przechowywać przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym złożono zeznanie roczne za dany rok podatkowy.

Przedsiębiorca korzystający z opodatkowania w formie zasad ogólnych może prowadzić księgowość samodzielnie, korzystając z programu do KPiR, lub wynająć biuro rachunkowe i tam przechowywać firmową dokumentację. To, które rozwiązanie wybrać, zależy od specyfiki danej firmy i preferencji jej właściciela.

Warto przy tym pamiętać, że wydatki na księgowość można wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki czemu firma ma możliwość obniżenia wysokości podatku dochodowego.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Zasady ogólne - czy KPIR to konieczność?

    Przedsiębiorcy korzystający z zasad ogólnych mają obowiązek prowadzenia Księgi przychodów i rozchodów, w skrócie zwanej KPiR. Jest to prosta i wymagająca stosunkowo niewiele czasu ewidencja, w której księguje się sprzedaż i firmowe wydatki. Zapisów w ewidencji dokonuje się na podstawie dowodów księgowych, czyli przede wszystkim faktur i rachunków.

  2. 🔸Działalność na zasadach ogólnych - czy księgowość można wpisać w koszty?

    Wydatki na księgowość można wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, dzięki czemu firma ma możliwość obniżenia wysokości podatku dochodowego.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce