ksiegowosc-uproszczona-program

Księgowość uproszczona dla małych firm

Księgowość uproszczona (inaczej mała księgowość) to prostsza i mniej kosztowna forma księgowości, którą można prowadzić samodzielnie lub z pomocą biura rachunkowego. Sprawdź, dla kogo jest dostępna i na czym polega prowadzenie księgowości uproszczonej.

Uproszczona księgowość małych firm

Księgowość uproszczoną mogą prowadzić jednoosobowe działalności gospodarcze oraz działalności prowadzone w formie spółek cywilnych, jawnych i partnerskich, których przychód w poprzednim roku nie przekroczył 1 200 000 zł.

Uwaga. Od 1 stycznia 2017 r. limit ma ulec podwyższeniu do 2 000 000 euro (projekt ustawy o rachunkowości).

Po przekroczeniu limitu obowiązuje tzw. pełna księgowość.

Księgowość uproszczoną można prowadzić w formie:


księgowość uproszczona program
Mała księgowość, księgowość uproszczona – książka przychodów i rozchodów

Ryczałt, książka przychodów i rozchodów

Książka przychodów i rozchodów to prosta i najczęściej wybierana przez przedsiębiorców forma prowadzenia ewidencji, w której księguje się przychody (sprzedaż) i koszty (firmowe wydatki). Na podstawie osiągniętych dochodów – czyli przychodu pomniejszonego o koszty – wyliczany jest podatek do zapłaty. Podatek może być opłacany liniowo (19%) lub według zasad ogólnych (18% i 32%).

Przeczytaj więcej: Prowadzenie księgowości na zasadach ogólnych

Alternatywą dla KPiR jest ryczałt ewidencjonowany. Tutaj podatek jest zazwyczaj niższy (obowiązuje 6 stawek podatkowych: 2%, 3%, 5,5% 8,5%, 17% i 20%, w zależności od rodzaju dzia­łal­no­ści), ale płaci się go w oparciu o osiągnięte przychody, z pominięciem kosztów. Przedsiębiorca, który chciałby wybrać ryczałt ewidencjonowany powinien sprawdzić, czy nie jest z niego wyłączony – istnieje lista usług powodujących wyłączenie z ryczałtu.

Przeczytaj więcej: Prowadzenie księgowości na ryczałcie

W zależności od rodzaju prowadzonej działalności, przedsiębiorcy są też zobowiązani do prowadzenia dodatkowych ewidencji, np.:

  • ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • ewidencji wyposażenia,
  • ewidencji sprzedaży (jeśli nie rejestrują obrotu za pomocą kasy fiskalnej),
  • rejestrów VAT (jeśli są czynnymi podatnikami VAT),
  • ewidencji przebiegu pojazdu (jeśli wykorzystują samochód w firmie).

Wszystkie ewidencje i dokumenty należy przechowywać przez co najmniej 5 lat od końca roku, w którym złożono zeznanie roczne za dany rok podatkowy.

Przedsiębiorca może prowadzić księgowość samodzielnie, korzystając z księgowości internetowej, lub też wynająć biuro rachunkowe.


księgowość uproszczona program
Uproszczona księgowość dla małych firm

Program do księgowości to dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą obniżyć koszty działalności. Z kolei biuro rachunkowe to większa oszczędność czasu – wszystkimi rozliczeniami zajmuje się osobisty księgowy, który bierze na siebie wszelkie obowiązki związane z prowadzoną dokumentacją. To, które rozwiązanie wybrać, zależy od specyfiki danej firmy i preferencji jej właściciela.

Zobacz więcej: Księgowość internetowa czy biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej