Blog ifirma.pl

Leasing zwrotny samochodu u nieVAT-owca

|
Średni, mali i mikroprzedsiębiorcy niebędący podatnikami VAT, którym brakuje kapitału obrotowego, ale mają środki trwałe w postaci drogich samochodów, często zadają sobie pytanie, co zrobić, by poprawić płynność finansową i pozyskać fundusze na inwestycje. Tu przychodzi im z pomocą możliwość zastosowania finansowania w postaci leasingu zwrotnego/refinansowego.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Jak poprawić płynność finansową firmy i pozyskać nowy kapitał na inwestycje? Jeżeli posiadasz takie środki trwałe jak drogi samochód i jesteś w dodatku nieVAT-owcem, to możesz skorzystać z leasingu zwrotnego. Sprawdź, na czym to polega – wszystkie niezbędne informacje znajdziesz poniżej!

Na czym polega leasing zwrotny?

W skrócie można powiedzieć, że to taki odwrócony leasing, w którym leasingujemy własny samochód osobowy. Najpierw sprzedajemy firmie leasingowej samochód i otrzymujemy za niego zapłatę, następnie bierzemy go w leasing. Dzięki tej operacji odzyskujemy część gotówki z opłaconej za samochód faktury VAT i nadal możemy go użytkować.

W jakim celu jest brany leasing refinansowy?

Na nowe inwestycje

Rozwiązanie dedykowane jest firmom, które cały swój kapitał zainwestowały w środki trwałe o znacznej wartości, w tym w luksusowe samochody i brakuje im bieżących środków finansowych na inwestycje. Tu z pomocą przychodzi przedsiębiorcy leasing zwrotny, który umożliwia szybkie pozyskanie środków i poczynienie niezbędnych inwestycji.

Na zrefinansowanie VAT

Instytucja leasingu zwrotnego sprawdza się w refinansowaniu VAT. Pomaga ulżyć przedsiębiorcy w „bolesnym” obowiązku zapłaty całego VAT z góry, szczególnie dotkliwym dla nieVAT-owca. Dzięki zwolnieniu z VAT przedsiębiorca nie może go sobie odliczyć i pozostaje mu tylko zaliczenie VAT do KUP (kosztów uzyskania przychodu). W leasingu refinansowym firmy leasingowe refinansują konieczny do zapłacenia z góry VAT, rozkładając go na raty. Dzięki refinansowaniu VAT przedsiębiorca spłaca kwotę „pożyczoną” od firmy leasingowej na zapłatę VAT w ratach leasingowych.

Na poprawę płynności finansowej

Rozwiązanie stosowane w sytuacji, gdy firma prowadzona przez przedsiębiorcę jest w nie najlepszej kondycji finansowej. Przedsiębiorca wcześniej poczynił inwestycję w postaci zakupu samochodu i obecnie chce odzyskać zainwestowane środki, by poprawić płynność finansową swojej firmy.

Na spłatę kredytu

Za uzyskane z leasingu zwrotnego środki przedsiębiorca spłaca swoje zobowiązania z tytułu kredytu, co wpływa na poprawę kondycji firmy.

▲ wróć na początek

Do jakich samochodów osobowych stosuje się leasing refinansowy?

Firmy leasingowe najchętniej finansują samochody nowe. Nie zmienia to jednak faktu, że leasing zwrotny samochodu używanego jest możliwy, choć muszą być spełnione dodatkowe warunki:

  • najczęściej samochód nie może być używany dłużej niż 3-4 lata,
  • samochód nie może być obciążony zastawem,
  • wartość samochodu musi być znaczna, min. 20 tys. zł.

Co dodatkowo można wyleasingować zwrotnie?

Taką formę finansowania stosuje się nie tylko do samochodów osobowych. Leasing  refinansowany sprawdza się również w przypadku innych aktywów trwałych przedsiębiorstwa o znacznej wartości, które podlegają amortyzacji, takich jak np.: samochody ciężarowe, ciągniki, naczepy, maszyny produkcyjne, maszyny budowlane i rolnicze oraz sprzęt informatyczny.

Jakie korzyści daje leasing zwrotny?

Jest to instrument umożliwiający przedsiębiorcy jednoczesne korzystanie z posiadanego już samochodu i pozyskanie dodatkowych, wolnych środków obrotowych, inwestycyjnych lub na dowolny inny cel.

Skutki podatkowe

W leasingu zwrotnym przedsiębiorca sprzedaje pojazd firmie leasingowej na podstawie faktury. Otrzymane środki stanowią przychód firmy i generują u przedsiębiorcy obowiązek zapłaty podatku dochodowego od sprzedaży. Kosztem dla przedsiębiorcy będą płacone co miesiąc raty leasingowe razem z VAT.

▲ wróć na początek

Jakie dokumenty potrzebne są do uzyskania finansowania?

Leasing zwrotny może być udzielony w procedurze pełnej lub uproszczonej. Do 3 miesięcy od zakupu samochodu można go leasingować w procedurze uproszczonej/zwykłej, później obowiązuje procedura pełna. Ocena zdolności finansowej przedsiębiorcy w procedurze pełnej wymaga okazania wielu dokumentów. Są to zarówno dokumenty finansowe, informacje o majątku i zobowiązaniach przedsiębiorcy, o jego działalności, zaświadczenia z ZUS i US o niezaleganiu z płatnościami, a także dane z dowodów osobistych oraz szczegółowe informacje o leasingowanym samochodzie, w tym faktura VAT jego zakupu wraz z potwierdzeniem zapłaty.

W procedurze uproszczonej przedsiębiorca nie musi przedstawiać dokumentów finansowych. Dodatkowo, gdy dopiero zaczyna prowadzić działalność, zobowiązany jest do przedstawienia biznesplanów i umów przedwstępnych.

Więcej o leasingu zwrotnym samochodu osobowego u podatnika VAT przeczytasz tutaj.

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce