Personal branding. Budowanie marki osobistej freelancera

Jeśli zdecydowałeś się na pracę jako freelancer – gratulacje. Masz zapewne umiejętności pożądane przez potencjalnych partnerów biznesowych. To, czego pewnie Ci brakuje, to nadmiar klientów.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Jak wyróżnić się na tle wielu specjalistów tak, by to klienci przychodzili do Ciebie? Jednym z elementów sukcesu jest personal branding. Przedstawiamy kilka rad jak pracować nad swoją marką.

Budowanie marki a analiza

Jeśli tego nigdy nie robiłeś, wygooglaj swoje imię i nazwisko. Sprawdź co na Twój temat mogą znaleźć potencjalni klienci. Jeśli znalazłeś coś niepokojącego – reaguj. Możesz próbować prosić o zdjęcie informacji ze strony lub usunięcie Twojego zdjęcia czy nazwiska. Jeśli próba skasowania się nie udała, możesz próbować wypozycjonowac swoje treści. Pomoże Ci w tym prowadzenie bloga opartego na Twoim nazwisku.

Drugim krokiem jest przejrzenie swoich mediów społecznościowych. Sprawdź czy na publicznym widoku nie masz żadnych treści, których nie chcesz pokazywać swoim kontrahentom. Zawsze możesz zmienić ustawienia prywatności, a jeśli to niemożliwe – skasować daną treść. Zadbaj o to, żeby Twoje kanały, którymi chcesz się chwalić, były spójne – pomoże np. to samo zdjęcie profilowe. Dzięki temu nikt nie będzie miał wątpliwości czy to Twoje.

Pamiętaj też o dodawaniu linków na profilach, żeby łatwo było znaleźć kolejne profile – szczególnie, jeśli inne osoby o tym samym nazwisku są aktywne. Może w tym pomóc Ci about.me – prosta, darmowa strona-wizytówka. Jeśli nie korzystasz z monitoringu social media, chociaż polecam taka inwestycje, wejdź na SentiOne – możesz tam przeprowadzić demo wyszukiwanie informacji o sobie. Dbaj o aktualność danych w sieci.

Określ swój cel

Wiadomo, że w zależności od tego, co chcesz, musisz podejmować inne działania. Inne wartości będą ważne dla klientów informatyków, inne, jeśli chcesz sprzedać swoje zdolności do pisania tekstów. Jasno zdecyduj na czym Ci zależy.

Najlepiej podziel proces na etapy. Przejrzyj swoje profile i stronę czy bloga pod kątem eksponowania odpowiednich wartości. Nie oznacza to, że nie możesz publikować na prywatnych profilach tego, na co masz ochotę, ale musisz się liczyć z tym, że kontrahenci mogą Cię skanować na różnych poziomach. Jeśli nie masz, otwórz konta na stosownych portalach i stronach dla ekspertów. Możesz również zastanowić się nad Goldenline lub LinkedIn. Warto przynajmniej aktualizować tam swoje CV.

Zaplanuj swoje działania

Wiadomo, że nie każdy ma czas poświęcać ileś godzin dziennie na pielęgnowanie swojego wizerunku w sieci. Zaplanuj sobie codziennie kilka lub kilkanaście minut na to zadanie – regularność zapewni realizację działań, a nie będzie złodziejem czasu.

Zastanów się, w jaki sposób chcesz kreować swój wizerunek eksperta. W różnych branżach są inne zachowania pożądane. Najprostszym sposobem jest wykorzystanie content marketingu. Możesz założyć bloga, zgłaszaj się do portali i branżowych gazet oferując teksty lub komentarze eksperckie. Dobrym sposobem jest też udział na wybranych spotkaniach czy na konferencjach. Z takiego spotkania swoją prezentację możesz wrzucać na slideshare.

Nie ma uniwersalnej zasady, czy należy robić to za darmo czy za pieniądze. Zastanów się, co bardziej Ci się opłaca: dużo mniejszych klientów, szybkich i łatwych, czy może mniej, ale trudniejszych i bardziej wartościowych? Twój idealny klient – co jest dla niego ważne? Dlaczego wybierze Ciebie zamiast innych wykonawców? Jaka cena jest dla niego odpowiednia: taka, żeby docenił pracę (nie za tanio), ale był gotowy wydać taką kwotę. Żadne działania marketingowe nie przyniosą skutku, jeśli nie będziesz wiedzieć co i do kogo chcesz komunikować.

Partnerzy i wspólnicy

Możesz również szukać pomocy u innych. Jeśli programujesz, dobrze znać kilku grafików. Piszesz teksty? Nie zaszkodzi mieć wsparcie korekty. Zwiększysz swoje szanse na rynku, oferując swoje usługi oraz wsparcie innych podwykonawców.

Budowanie marki osobistej – 6 pomysłów na wykorzystanie social media

Portfolio – możesz publikować na swoich kanałach swoje prace, realizacje czy klientów. Pamiętaj jednak, żeby nie zanudzić obserwatorów. Pomagaj – prostą metodą budowania wizerunku jest pomaganie innym. Zaangażuj się na grupach czy wykorzystaj monitoring, by odpowiadać na pytania, prezentując swoją wiedzę i zyskując sympatię. Research – media społecznościowe to kopalnia wiedzy. Wykorzystuj je do pracy. Poznawaj nowe trendy, dowiaduj się więcej o klientach, obserwuj konkurencję. Współpraca – w sieci łatwo znaleźć partnerów czy osoby, które mogą Ci pomóc. Możesz ich wyszukiwać, biorąc pod uwagę wiele czynników i właściwości, np. miejsce zamieszkania czy charakter osoby. Osobowość – pokaż się. Wyróżnij się. Znajdź swoją niszę. Budowanie wizerunku – najbardziej oczywiste wykorzystanie. Buduj wizerunek jako ekspert. Rebeliant. Doradca. Co chcesz.

Personal branding – zacznij od siebie

Żadne działania wizerunkowe nie pomogą, jeśli samodzielnie nie zadbasz o swój wizerunek. W jaki sposób sprzedajesz? Na spotkaniach czy przez stronę internetową? Jak je umawiasz? Skąd się biorą Twoi klienci? Znając proces pozyskiwania leadów i konwertowania ich możesz pracować nad jego poprawa. Może strona wymaga poprawy, bo ludzie nie potrafią znaleźć interesujących ich treści? Może ludzie oczekują więcej treści?

Elementy, o których warto myśleć, to: rekomendacje od klientów, case study (jeśli oferujesz usługi) lub jakieś demo (jeśli masz produkt, np. aplikację). Warto chwalić się firmami, z którymi pracowałeś, ale głównie wtedy, kiedy wiesz, że mogą Cię polecić – szczególnie, jeśli ktoś będzie chciał zweryfikować Twoje umiejętności. Zastanów się, jak możesz zachęcić swoich klientów do zostawienia rekomendacji. Dla Ciebie to oczywista korzyść, ale wskaż im również, co oni z tego będą mieli.

Grupa docelowa

Nie każdy może być Twoim klientem. Nie każdy powinien. Zastanów się, którzy klienci będą dla Ciebie najodpowiedniejsi. Chętni, żeby płacić sensowna kwotę i zadowoleni z Twoich usług czy umiejętności. Szacuj siły na zamiary, bo łatwo wziąć projekty, które nie będą się opłacały lub okażą się niewykonalne dla Ciebie.

Budowanie marki osobistej w social mediach

Wybierz swój obszar zainteresowań. To, w czym jesteś dobry. Trudno mieć dobry marketing, jeśli produkt nie jest dobry. Research wymaga wykorzystania monitoringu social media, wyszukiwarki Twittera, Buzzsumo – narzędzia do szukania popularnych tekstów na dany temat – czy Ritetag, czyli narzędzia do hashtagow na Twitterze. Bądź spójny, myśl strategicznie. Nie łudź się, że możesz mieć oficjalne profile pracowe i prywatne kanały. Przemyśl swoją obecność. Pomoże Ci ifttt – narzędzie do tworzenia zależności między kontami, albo Knowem, system do sprawdzania, czy dany login jest wolny. Twórz dobry content. Ludzie muszą zobaczyć i uwierzyć. Grafiki twórz w Canva, a kilkoma kontami zarządzaj przy pomocy buffera albo Hootsuit. Wyjdź do ludzi. Rozmawiaj. Oprócz monitoringu przyda się justunfollow – sprawdzi kogo nie warto obserwować, a zaawansowane kwerendy na Facebooku wskażą z kim warto nawiązać kontakt. Pamiętaj, że jesteś CEO i Ty odpowiadasz za budowanie marki osobistej. Zarządzaj nią odpowiednio.

Autorka: Monika Czaplicka

W branży social media działa od 8 lat. Pra­cuje dla klien­tów z róż­nych dzie­dzin, przez lata zaj­mo­wała się mar­ke­tin­giem szep­ta­nym oraz przy­go­to­wy­wa­niem stra­te­gii mar­ke­tin­go­wych. Jej debiu­tancka książka “Zarzą­dza­nie kry­zy­sem w social media” nakła­dem wydaw­nic­twa Helion doczekała się dodruku po kilku miesiącach od pierwszego wydania. Często występuje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce