Pierwszy sklep internetowy – o czym pamiętać

Zakładanie pierwszego sklepu zawsze wiąże się z szeregiem problemów, których z perspektywy czasu da się uniknąć. Pieniądze wyrzucone w błoto, nieracjonalne decyzje czy po prostu błędy, które utrudniają życie klientów to słowa, które brzmią znajomo dla każdego właściciela sklepu internetowego. W poniższym artykule postaram się przybliżyć, o czym trzeba pamiętać, aby później oszczędzić zarówno sobie, jak i swoim klientom, kłopotów.

Strategia

Sklep internetowy to biznes jak każdy inny. Bez dobrze opracowanej strategii nie da się go w pełni rozwijać. Przede wszystkim na początku skup się na analizie konkurencji. Zobacz czy w ogóle istnieją podobne e-sklepy, zwróc uwagę na sposób ich działania i poznaj ich mocne oraz słabe strony. Następnie sięgnij za granicę i przyjrzyj się jak działają liderzy rynku. Kolejnym krokiem jest wyznaczenie grupy docelowej, do której chcesz trafić ze swoim produktem oraz jego komunikacją. Bez tej czynności nie będziesz wiedział jak prowadzić działania marketingowe, w jakie rozwiązania inwestować oraz jak przygotować swój sklep pod kątem wyglądu i funkcjonalności. Zaplanuj również wszelkie aktywności reklamowe, które zamierzasz podjąć w celu wypromowania swojego sklepu: wydatki oraz rozłożenie ich w czasie. Przemyśl zalety i wady Twojego biznesu i przygotuj się na nadchodzące niedogodności. Przejrzyj narzędzia, które mogą pomóc Ci w niwelowaniu problemów, które będą generować Twoje mocne strony. Na sam koniec nakreśl ogólną wizję rozwoju oraz nadaj cele, które chciałbyś realizować w różnych perspektywach czasowych.

Przy okazji pamiętaj, że strategia rzadko jest w 100% przekładalna na rzeczywistość. Traktuj ją jako ramy, których powinieneś się trzymać, a z pewnością oszczędzi Ci to wielu godzin spędzonych nad zastanawianiem się, w którą stronę teraz iść i jak poradzić sobie z pewnymi problemami.

Dobra platforma sklepowa

Wielu właścicieli sklepów narzeka na swoich dostawców usług. Powody są różne: zbyt małe możliwości rozwoju, brak funkcjonalności, które posiada konkurencja, oporność panelu czy za wysoka cena. Dlatego warto rozeznać się na rynku platform sklepowych i wybrać tę, która najbardziej dopasowana jest do Twoich potrzeb. Nie warto kierować się opiniami, które można znaleźć na grupach facebook’owych czy forach zrzeszających właścicieli sklepu. Dodatkowo liczba aktywnych sklepów na danej platformie również nie powinna być wyznacznikiem jej prestiżu.

Każdy sklep, nawet na samym początku działalności, posiada swoje indywidualne potrzeby, które zależą od kilkunastu czynników takich jak np. branża czy wysokość posiadanego kapitału. Po stworzeniu strategii lub chociaż jej zarysu powinieneś wiedzieć, czego tak naprawdę potrzebujesz i jakie funkcjonalności będą Ci potrzebne przy okazji rozwoju. Na tej podstawie dopasuj platformę do swojego sklepu i pamiętaj, że dobry usługodawca to taki, z którym możesz rosnąć, a nie taki, który po prostu świadczy swoje usług nie dając niż ponad to.

Nazwa i domena

Jeden z najczęstszych błędów popełnianych przez początkujących właścicieli sklepów. Nie da się budować marki, która będzie rozpoznawana przez użytkowników operując innym adresem sklepu niż jego nazwa. Jeżeli popełnisz ten błąd bardzo szybko zasiejesz zamęt w głowach swoich klientów, który po pewnym czasie stanie się przeszkodą do dalszego rozwoju biznesu oraz powodem zmniejszającej się sprzedaży. Wszystkie najlepsze biznesy tego typu posiadają taką samą nazwę i domenę. Twoja nazwa musi w jasny sposób mówić czym się zajmujesz, a dotarcie do Ciebie nie powinno odbywać się przez wpisywanie zupełnie innej rzeczy w przeglądarce czy wyszukiwarce. Nie ma nic gorszego niż np. sklep z grami planszowymi “Szachownica” z adresem planszowegry.pl. Na równi można traktować również sklepy, których nazwy nie mają nic wspólnego z oferowanym asortymentem lub branżą, w której działają. Sklep z kwiatami ogrodowymi z nazwą np. Nirvana jest co najwyżej śmiesznym tworem, a nie wzbudzającym zaufania miejscem, w którym chcesz zostawić swoje pieniądze.

Brak budżetu marketingowego

Inwestujesz całe swoje pieniądze w unikatowy towar, stawiasz bardzo ładnie wyglądający sklep, przygotowujesz świetne paczki dla swoich klientów – myślisz, że jesteś gotowy na tłum klientów, którzy zaraz zaczną spływać do Ciebie niczym niekończący się strumień. Jednak po pewnym czasie zauważasz, że ruch w Twoim sklepie nie istnieje. Zaczynasz zastanawiać się, gdzie popełniłeś błąd – masz przecież świetne produkty, Twój sklep wygląda bardzo schludnie, a zakupy w nim są błyskawiczne. Zapomniałeś, że ludzie najpierw muszą się jakoś dowiedzieć o Twoim biznesie.

Bardzo częstym błędem popełnianym przez właścicieli sklepów jest przedstawianie powyższego schematu myślowego. Nawet najbardziej unikatowy produkt jest niczym bez odpowiednich działań marketingowych, które często nie kosztują zawrotnych sum pieniędzy. Po prostu przygotuj część swojego budżetu na reklamy na Facebooku, kampanie Google AdWords, pozycjonowanie strony w wyszukiwarce i inne tego typu aktywności. To na prawdę nie kosztuje dużo, a bez tego jesteś niestety z góry skazany na porażkę.

Wygląd sklepu

Nie rób rewolucji w dziedzinie designu stron internetowych. W branży e-commerce funkcjonują trendy, które wprawdzie dość dynamicznie się zmieniają, jednak niedostosowanie się do nich jest jednym z najgorszych błędów jakie można popełnić. Na samym początku zobacz jak wyglądają najlepsze sklepy z Twojej branży, następnie rozeznaj się w obecnie obowiązujących trendach i na tej podstawie zacznij pracę nad wyglądem Twojego sklepu.

To że Tobie podobają się flashowe banery nie oznacza, że ludzie pozytywnie je odbiorą. Wygląd sklepu to podstawa i to często on decyduje o zakupie produktów. W sieci znajdziesz mnóstwo szablonów, które po odpowiednim przerobieniu i dostosowaniu wyglądają naprawdę świetnie. Pamiętaj jednak, że w obecnych czasach Twoja strona musi być responsywna – inaczej możesz zapomnieć o klientach korzystających z urządzeń mobilnych.

Usability

Klient musi czuć się dobrze na Twojej stronie – to już wiesz. Jednak oprócz tego musi również umieć z niej korzystać, a same zakupy nie mogą trwać w nieskończoność. Zapewnij mu dobrą nawigację oraz spraw, aby wszystko było jak najbardziej intuicyjne i dostosowane nawet do osób, które nie są rekinami internetu. Kliknięcie przycisku dodaj do koszyka powinno od razu prowadzić do możliwości zakupu danego produktu lub kontynuowania dalszego poszukiwania innego asortymentu. Odprawa powinna być szybka oraz zapewniąć Twoim stałym kilientom możliwość skorzystania ze swojego konta bez konieczności wpisywania pełnych danych po raz setny. Wszelkie informacje o kosztach wysyłki, terminie dostawy itd. powinny być widoczne. Nie chowaj ich gdzieś głęboko w regulaminie czy innej zakładce, do której mało kto zagląda w trakcie kupna interesującego go przedmiotu.

Pamiętaj, że każde negatywne odczucie jakie wywołasz u swojego klienta to duży minus dla Twojego sklepu. Konsumenci są bezlitośni i nie będą wybaczać, dlatego musisz ułatwić im każdy, nawet najmniejszy szczegół.

Zajmuje się Marketingiem w Shoplo.com. Odpowiada za content marketing oraz offline\\'owe działania promocyjne. Prywatnie zainteresowany nowymi technologiami, filozofią polityki, ewolucją mody ulicznej oraz brudnymi dźwiękami przetworzonymi przez elektroniczne maszyny.

LinkedIn 

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Jednolity Plik Kontrolny bez dodatkowych opłat.
  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • Ważne jest mądre wydawanie pieniędzy na marketing, bo wiadomo, że większość początkujących sklepów będzie posiadało raczej niewielki budżet. Trzeba więc dobierać w pierwszej fazie narzędzia marketingowe, które stosunkowo szybko przełożą się na pierwsze zyski sklepu i dalsze inwestycje. Częstym błędem jaki zauważamy jest korzystanie z narzędzi, które rzeczywiście mogą być skuteczne, ale wymagają czasu i regularnych działań często przez miesiące.

Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZALOGUJ SIĘ