Blog ifirma.pl

Jak otworzyć food truck? Pomysł na biznes

|
Food trucki to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych – nie trzeba płacić czynszu za wynajem lokalu, w każdej chwili można zmienić lokalizację, menu czy godziny pracy. O czym warto jednak pamiętać, zanim otworzysz własny food truck? Podpowiadamy.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

O czym warto jednak pamiętać, zanim otworzysz własny? Czy jest to dobry pomysł na biznes? Sprawdź szczegóły – podpowiadamy jak otworzyć food truck i o czym trzeba wiedzieć przy prowadzeniu tego typu działalności.

Pomysł na biznes, pomysł na menu

W mobilnej jadłodajni można serwować niemal wszystko – od napojów przez burgery aż po kurtosze i wiele innych regionalnych przysmaków. Możliwości jest sporo i choć nowych pojazdów przybywa z sezonu na sezon, to nie odstrasza to kolejnych przedsiębiorców marzących o własnej małej gastronomii.

Z food trucków korzystają nie tylko młodzi ludzie, ale również całe rodziny z dziećmi oraz coraz częściej seniorzy. Food trucki najlepiej sprawdzają się w dużych miastach, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby pojawiały się również w mniejszych, jeśli tylko analiza rynku wskaże nam, że jest na nie zapotrzebowanie.

Food trucki największym zainteresowaniem cieszą się szczególnie w sezonie letnim (może więc być to biznes sezonowy), choć nie brakuje przedsiębiorców, którzy prowadzą taką działalność przez cały rok.

>Własny food truck: biznesplan to podstawa

Przed podjęciem decyzji o założeniu własnego food trucka warto opracować rzetelny biznesplan, czyli dokładnie oszacować koszty, sprawdzić konkurencję i dostawców oraz upewnić się, czy na naszą ofertę znajdą się w ogóle chętni.

W tym przypadku nie bez znaczenia jest lokalizacja, bo im większy ciąg komunikacyjny, np. otoczenie szkół, biurowców, uczelni, tym większe prawdopodobieństwo, że nasz interes „wypali”. Poza tym dobrze by było, aby menu food trucka wyróżniało się czymś na tle konkurencji.

Jeśli Twoją specjalnością są naleśniki, to serwuj je z różnego rodzaju farszami. Jeśli jesteś entuzjastą kuchni meksykańskiej, to może niech ona stanie się motywem przewodnim dla Twojego biznesu. Serwując „wszystko i nic” możesz łatwo zgubić się na i tak bogatym rynku gastronomicznym.

Pomysł na biznes to podstawa, jednak zanim go otworzymy, dobrze byłoby też sprawdzić, czy w okolicy odbywają się jakieś zloty food trucków. Lub inne wydarzenia – festiwale muzyczne i inne imprezy tematyczne, w których trakcie dodatkowo moglibyśmy zaprezentować swoją ofertę i, co tu dużo mówić, po prostu zarobić.

Jak łatwo się domyślić, inwestycja w food truck nie zwróci się od razu, nawet jeśli właściciel zdecyduje, że samodzielnie będzie gotował i obsługiwał klientów. To wciąż jednak mniejszy koszt niż założenie stacjonarnej restauracji.

Food truck – pozwolenia

Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług gastronomicznych jest wolne. Nie podlega więc żadnym szczególnym ograniczeniom, w związku z czym działalność gastronomiczną może prowadzić każda osoba, niezależnie od wykształcenia czy uzyskanych uprawnień. Istnieje dowolność wyboru formy prowadzenia takiej działalności, z wyjątkiem spółki partnerskiej. Najprostszym i najszybszym sposobem będzie otwarcie food trucka w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, co wymaga złożenia wniosku do CEIDG.

Jednak, jako że food trucki pełnią funkcje mobilnych punktów gastronomicznych, jeszcze przed rozpoczęciem działalności, muszą one zostać zatwierdzone przez Państwową Inspekcję Sanitarną (Sanepid) jako zakłady spożywcze. Konieczność stanowi również wpisanie do rejestru zakładów podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Przedsiębiorca ma obowiązek przestrzegania przepisów sanitarnych oraz sporządzenia projektu technologicznego food trucka. Warto również upewnić się w kwestii konieczności zgłoszenia działalności do Bazy Danych Odpadowych i prowadzenia ewidencji odpadów. Niezbędne jest również samo pozwolenie na prowadzenie sprzedaży w określonej lokalizacji.

Food truck a sanepid

Aby móc wyjechać swoim food truckiem w miasto, pojazd musi uzyskać pozwolenie sanepidu. Dokładne informacje dotyczące wymogów znajdziesz w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej właściwej dla Twojego miejsca zamieszkania. Pamiętaj też, że osoba, która będzie pracowała w food trucku, musi mieć wydane orzeczenie lekarskie do celów sanitarno-epidemiologicznych.

Zakładając food trucka, należy wziąć pod uwagę jeszcze jedną ważną kwestię – nic nie może być w nim przygotowywane na miejscu, a jedynie poddawane obróbce termicznej. Oznacza to, że będziesz musiał wynająć kuchnię (np. od firmy cateringowej) lub założyć własną, aby przygotować farsz na naleśniki lub ciasto drożdżowe na pizzę.

Co z BDO?

Warto zorientować się również w obowiązkach, jakie niesie ze sobą otwarcie food trucka. Dobrym przykładem jest tutaj wpis do BDO. Na stronie bdo.mos.gov.pl możesz dowiedzieć się wszystkich niezbędnych na ten temat informacji. Jeśli Twoja działalność zobowiązuje Cię do prowadzenia ewidencji odpadów, składania sprawozdań z opłat recyklingowych lub produktowych, wpis do BDO jest konieczny. To samo tyczy się tych firm, które pakują swoje produkty do własnych opakowań (np. firmy caternigowe). Jeśli masz wątpliwości co do obowiązku rejestracji, wypełnij ankietę znajdującą się na stronie BDO.

Food truck a miejsce postojowe

Dobra lokalizacja to podstawa sukcesu. Wydawałoby się, że w przypadku food trucków sprawa jest prosta – jeśli biznes się nie kręci, to w każdej chwili można zmienić miejsce i poszukać klientów gdzieś indziej. Warto jednak wiedzieć, że wiele miast nie pozwala na parkowanie food trucków w miejscach publicznych, np. na rynku, w parkach czy w pobliżu imprez masowych.

Właściciele muszą więc wynajmować miejsca postojowe od właścicieli prywatnych terenów lub ograniczać się do specjalnie wydzielonych przez miasto stanowisk handlowych i targowisk przeznaczonych do handlu obwoźnego oraz targów gastronomicznych i stoisk mobilnej gastronomii.

Koszty związane z parkowaniem są różne – mogą wynieść od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od lokalizacji. Miejsca postojowe na dużych imprezach masowych kosztują od 300 zł do nawet kilku tysięcy zł. Czasem organizatorzy pobierają opłatę w postaci procentu od sprzedaży. Jeśli więc zastanawiasz się jak otworzyć food truck, upewnij się najpierw, że w danym mieście znajdą się atrakcyjne miejsca postojowe i dokładnie przekalkuluj wiążące się z tym opłaty.

Ile można zarobić na food trucku?

Bazując na badaniach rynku, można stwierdzić, że średnia zarobków w tym obszarze wynosi około 7 tysięcy złotych. Jednak przychody z prowadzenia food trucków zależą od wielu czynników, takich jak lokalizacja food trucka, menu i rodzaj serwowanej kuchni, a nawet warunków pogodowych. Dlatego też, jeszcze przed oficjalnym otwarciem biznesu, warto przeprowadzić wnikliwą analizę rynku. Takie działanie pozwoli lepiej dopasować tworzoną ofertę do obecnych potrzeb klientów. Poznając upodobania i preferencje przyszłej grupy docelowej, łatwiej skupić się na własnej niszy i rozpocząć efektywną rywalizację z konkurencją.

Food truck – koszty

Podstawowym kosztem inwestycji przy zakładaniu food trucka okazuje się samochód. Można kupić nową furgonetkę lub używaną, z gotowym wyposażeniem lub bez. To średnio wydatek od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.

Jeśli samochód nie będzie dysponował odpowiednim sprzętem, to trzeba doliczyć koszty zakupu takich urządzeń jak m.in. agregat prądotwórczy, kuchenka gazowa, zmywak, okap, stół chłodniczy, zamrażarka, witryna ekspozycyjna i wielu innych niezbędnych w codziennej pracy akcesoriów (rondle, garnki, patelnie itp.). Ogółem koszt zakupu wyposażenia food trucka może wynieść ok. 10 000 zł. Warto też pomyśleć o zewnętrznym wyglądzie furgonetki i ewentualnych stolikach, leżakach i parasolach dla klientów.

Do tego dochodzą jeszcze koszty zaopatrzenia, opłaty postojowe, za paliwo, ZUS, księgowość oraz wypłaty dla ewentualnych pracowników, a także np. koncesja, jeśli w food trucku sprzedawany będzie alkohol. Na szczęście od food trucków nie trzeba płacić podatku od nieruchomości.

Własny food truck: warto spróbować

Food trucki to ciekawa alternatywa dla stacjonarnych punktów gastronomicznych i generalnie dobry pomysł na biznes. Choć prowadzenie takiego punktu również wymaga sporo energii, zaangażowania i czasu, to próg wejścia jest o wiele niższy.

Jeśli ma się pasję, odpowiednie warunki i zaplecze finansowe oraz zna się tę branżę, to zdecydowanie warto spróbować swoich sił jako właściciel food trucka. Szczególnie teraz, gdy street food cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem, a na rynku wciąż jest miejsce dla nowych ciekawych food trucków.

Znacie przykłady jakichś fajnych food trucków? Koniecznie podzielcie się nimi w komentarzu!

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie

Ułatwienia dla e‑commerce

Wygodne integracje
Wygodne integracje

Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

Sprawdź wszystkie integracje →

Wygodne integracje
Płatności w jednym miejscu

ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Wygodne integracje
Łatwe generowanie faktur

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

allegro integracja ecommerce
woocommerce integracja ecommerce
shoper integracja ecommerce
prestashop integracja ecommerce
shoplo integracja ecommerce
magento integracja ecommerce