Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Poradnik startupowca: jak nazwać firmę?

Jeśli wierzyć słowom Jacka Trouta, najważniejszą decyzją w marketingu jest wymyślenie nazwy dla produktu (Positioning: The Battle for Your Mind). To niełatwe zadanie, szczególnie dzisiaj. W ciągu ostatnich dwudziestu lat liczba istniejących marek wzrosła dwukrotnie, efektem tego konsumenci mylą je ze sobą i nie potrafią ich rozróżnić. Ciężej jest też wybrać nazwę, dla której domena internetowa jest wolna. Jak więc wobec tego wybrać najlepszą nazwę dla startupu, która nie dość, że porwie tłumy, to jeszcze do tego nie będzie zajęta?

„Wymyśliłem nazwę Queen”, powiedział w jednym z wywiadów Freddie Mercury. „To tylko nazwa, ale jest królewska i brzmi wspaniale. Lubię się otaczać wspaniałymi rzeczami!”. Bo czy tego chcemy czy nie, nazwa firmy przywołuje konkretne skojarzenia i emocje, które mogą wpłynąć na decyzję o zakupie. Dobra nazwa zachęci do skorzystania z oferty i ograniczy koszty reklamy, natomiast słaba może zrazić konsumentów i pogrążyć początkującą markę. Jak znaleźć tę idealną?

Paul Joyce, założyciel Geckoboarda (narzędzia służącego do monitorowania statystyk firmy), radzi, aby przy wymyślaniu nazwy dla swojego startupu pomyśleć przede wszystkim o tym, kim są nasi klienci i jak nasza firma ma być przez nich postrzegana. Czy chcemy być kojarzeni jako młoda i wesoła marka, czy jako marka premium? Nazwa powinna to odzwierciedlać.

Nazwa dla startupu

Istnieje wiele możliwości. Możemy wykorzystać kombinację słów charakteryzujących naszą firmę (Microsoft = software + microcomputer, Wikipedia = wiki + encyklopedia) albo stworzyć własne słowo (Google, Hulu, Zynga). W poszukiwaniu inspiracji warto sięgnąć po słownik języka polskiego lub wyrazów bliskoznacznych, a także stworzyć sobie mapę skojarzeń związanych z naszą marką.

A jaka jest cecha wspólna dla większości najpopularniejszych na świecie marek? Ich nazwy są zazwyczaj krótkie i składają się z jednej lub dwóch sylab (Disney, Apple, Facebook, YouTube, eBay). Oczywiście istnieją też znane marki, które operują długimi nazwami, nawiązując najczęściej do tradycji, historii i do nazwisk założycieli (Hewlett-Packard czy Louis Vuitton).

Natomiast niektóre firmy, szukając odpowiedniej nazwy, sięgają po ikony kultury. Za przykład posłużyć może Tesla Motors, amerykański producent samochodów elektrycznych z 2003 roku nawiązujący nazwą do Nikoli Tesli, czy polska marka Pan Tu Nie Stał, jednoznacznie kojarząca się z czasami PRLu. Taki zabieg zdecydowanie pomaga w budowaniu wizerunku marki – jej nazwa już od samego początku opowiada jakąś historię (sprawdź: storryteling w e-commerce) i na starcie generuje większy zasięg.

Nazwa, a statystyka

Co ciekawe, sprawdzono, czy pierwsza litera w nazwie startupu wpływa na jego sukces. Jak się okazało, nie warto wybierać nazwy, która rozpoczyna się literami: J, K lub Q. Najwięcej szczęścia sprzyja natomiast startupom, których nazwy rozpoczynały się literami T, O i A. Więcej na ten temat przeczytacie tutaj.

Trendy w Polsce

W Polsce szczególnie popularne są dwa rozwiązania. Pierwszym z nich jest używanie końcówek: -pol oraz -ex, najczęściej w połączeniu z imieniem/nazwiskiem właściciela lub z branżą, w której firma działa. W efekcie powstają nazwy takie jak: Pol-Mar, PolChem i ChemPol, Darex, Remontex czy Szwagrex. Nie brakuje też firm typu TransJan, ŻalMex czy Unimięs. Takie nazwy (mimo że spełniają swoje podstawowe założenia) nie są najlepszym wyborem, ponieważ mogą utrudniać odróżnienie firm od siebie.

2011-09-28-Branding
źródło: glosywmojejglowie.pl

Równie chętnie stosuje się też w nazwach firm skróty PPU, PPUH czy PPUH i T. Niepotrzebnie – nie ma przepisu, który nakazywałby informować w ten sposób o formie prowadzonej przez nas działalności. Rejestrując firmę przedsiębiorca powinien zamieścić w jej nazwie swoje imię i nazwisko oraz, w przypadku spółki, skrót s.c., s.j. lub sp. z o.o. To wszystko. Tymczasem, według CEIDG, firm posiadających skrót P.P.H.U w nazwie jest blisko 24 tysiące.

Na polskim podwórku nie brakuje jednak nazw, z których warto brać przykład.

Dobrze zaprojektowana nazwa pomaga zdobyć zaufanie klientów i stworzyć silną markę. Szczególnie taka, która brzmi obcojęzycznie. Jest w Polsce sporo marek, którym się to udało: od Dr Witt’a (tak, to polska marka!) i Reserved po Bakomę, Top Secret, Diverse, Wittchen, Kler czy Ziaję.

Opłaca się też stawiać na kreatywność. Pomysłowa nazwa, która opiera się na grze słów, to dobry sposób na przyciągnięcie uwagi i – nierzadko – wzbudzenie uśmiechu na twarzy klienta. Przykładem takiej marki może być sopocki bar z hamburgerami Carmnik, wrocławski Sztrass Burger, lodziarnia Polish Lody, Ministerstwo Dobrych Pomysłów prowadzone przez Radosława Sikorskiego (zbieżność nazwisk), azjatycka knajpka du-za-mi-ha, przesyłki kurierskie Pakersi, sklep z gadżetami Spod Lady czy – wspomniany wcześniej – Pan Tu Nie Stał.

Wymieniając niecodzienne nazwy firm nie sposób nie wspomnieć też o firmie x’; DROP TABLE users; SELECT ‘1, o której we wrześniu tego roku napisały chociażby niebezpiecznik.pl, Piotr VaGla Waglowski czy Wykop.pl. Nazwa firmy nie jest zbitkiem przypadkowych wyrazów i znaków, tylko komendą, która – wpisana do bazy danych, np. CRMu – usuwa tabelę wraz z całą jej zawartością (w tym przypadku dane o użytkownikach: USERS). Dobry sposób na telemarketerów.

Nazwa firmy – o czym pamiętać?

Coraz popularniejszym staje się poszukiwanie informacji o firmach i produktach w Internecie. Aktualnie dostęp do Internetu ma obecnie ponad 70 proc. gospodarstw domowych – ponad 1/3 Polaków deklaruje, że robiła w ciągu ostatniego roku zakupy online (źródło: GUS). Warto pomyśleć więc o własnej stronie www.

Jak to się ma do wymyślania nazwy dla firmy? Zanim podejmie się decyzję o wyborze konkretnej nazwy, dobrze jest sprawdzić, czy domena .pl nie jest już przez kogoś zajęta. Firma, która ma stronę pod adresem nazwafirmy.domenyzadarmo.pl lub nazwafirmy.net.pl sprawia wrażenie o wiele mniej profesjonalnej, niż firma ze stroną pod adresem nazwafirmy.pl. Co więcej, taki adres o wiele trudniej zapamiętać (a przecież zależy nam na tym, aby klienci nas odwiedzali), a firma może być uznana przez potencjalnego klienta jako mniej wiarygodna.

Warto też od razu sprawdzić dostępność domeny .com, jeśli zamierza się podbić świat.

„Z jednej strony wiąże się to z wieloma ograniczeniami przy wyborze nazwy. Z drugiej strony zmusza do tego, aby myśleć kreatywnie. Warto podjąć wyzwanie!”, zachęca Richard Corbett, założyciel Eyetease, startupu zajmującego się dostarczaniem darmowego Internetu w londyńskich taksówkach.

Ale dostępność domeny to nie jedyny problem. Zdarza się, że z pozoru zwykła nazwa niesie za sobą negatywnie nacechowane i obraźliwe treści w języku obcym. Warto tu wspomnieć chociażby o żarówkach Osram czy o legendarnym już Chevrolecie Nova (No va – po hiszpańsku „nie jedzie”). Szybkie sprawdzenie w słowniku znaczenia wybranej nazwy pozwoli uniknąć ewentualnych kłopotów.

Wszyscy znamy powiedzenie „Jak cię widzą, tak cię piszą”. Równie popularne – szczególnie w tych czasach – są słowa Jacka Trouta: „Wyróżnij się, albo zgiń”. Stworzenie ciekawej, dobrej nazwy wymaga trochę pracy, ale zdecydowanie warto nad tym przysiąść. Jedne firmy opracowują je samodzielnie, inne korzystają z usług copywriterów. W dobie Internetu coraz popularniejsze jest też wymyślanie nazw przy pomocy Internautów – na przykład na forach i portalach społecznościowych.

Znacie przykłady fajnych, ciekawych nazw firm, marek lub startupów? Podzielcie się nimi z nami w komentarzu!

Patrycja Kurzawa

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


  • jagoda v

    Z fajnych nazw ostatnio widziałam marke Dziki Józef, robią eleganckie torebki ;)) Jeszcze Gino Rossi jest polskie, na poczatku myślałam że to włoskie buty. No trochę jest tych polskich “światowych” marek.

  • rysio

    Oprócz dostępności domen warto pamiętać również i o tym, żeby nie naruszyć żadnego zarejestrowanego znaku towarowego (R). A jeśli chodzi o wolne domeny – są gotowe listy do kupienia. To tyle, jeśli chodzi o uzupełnienie artykułu :)

Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ