Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Reklamy na Facebooku i Instagramie – tips & tricks

Coraz chętniej wypuszczamy reklamy na popularnych portalach społecznościowych. Zanim przepalimy swój budżet na te działania, warto zapoznać się z kilkoma radami, które pomogą zwiększyć skuteczność waszych działań.

Od niedawna Facebook i Instagram połączyły swoje rozwiązania reklamowe i teraz każdy, kto ma konto na Facebooku i korzysta z narzędzia jakim jest Power Editor, może tworzyć kampanie reklamowe na obu tych serwisach.

Testuj i optymalizuj

Najważniejsza i podstawowa zasada reklam na wszystkich portalach społecznościowych. Dzięki temu, że wszystkie zmiany wprowadzane są instant, mamy możliwość porównywania wpływu różnych czynników na skuteczność reklamy. Wśród bodźców, które mogą mieć znaczenie znajdują się: grafika, tekst, długość tekstu, wezwanie do akcji, wielkość grafiki, jej zawartość, wykorzystanie różnych formatów reklamowych (np. czy jest to jedno zdjęcie, kilka zdjęć – czyli tak zwany multiproduct ad – wideo czy może kolaż), grupa docelowa (jej doprecyzowanie, zgodność z naszą potencjalną grupą klientów, dobranie reklamy do osób), wykorzystanie bieżących elementów itd. Krótko mówiąc, każdy przecinek ma znaczenie. Testując na żywym organizmie, możemy stworzyć analogiczna reklamę z innymi grafikami lub tą samą grafikę z różnymi tekstami.

Otrzymujemy również zaawansowane statystki, dzięki którym wiemy, jak reklamy sobie radzą. Przeglądaj te statystki i na ich podstawie podejmuj decyzje biznesowe. Bardzo łatwo przepalić budżet nieostrożnymi inwestycjami.

Reklamy na Facebooka i Instagram twórz w Power Editorze

Chociaż to trochę trudniejsze narzędzie niż zwykły manager reklam, warto się z nim zapoznać i korzystać. Nie tylko umożliwia nam ustawianie wielu dodatkowych opcji, ale dzięki niemu zapłacimy również mniej.

Wśród specjalnych opcji PE, które się zmieniają, są (na chwilę obecną): PE ma więcej celów, np. generowanie leadów, o którym poniżej, możliwość targetowania po specyficznych zainteresowaniach, dodatkowe formaty (między innymi multiprodukt czy slideshow wideo), opcja stworzenia przycisku akcji „skontaktuj się”, możliwość pisania dłuższych nagłówków i tekstów reklamy (tekst reklamy w managerze może mieć 90 znaków, w PE aż 500!), możliwość wykorzystywania specjalnych znaków (np. emotikonów), możliwość targetowania np. po używanym oprogramowaniu na komórce, lepsze zawężanie grup docelowych czy inne stawki za te same kreacje.

Jeśli jeszcze nie ustawialiście reklam na Instagramie, znajdziecie je właśnie w Power Editorze w umiejscowieniu reklam.

Sprawedź: Tworzenie reklam w Power Editorze – poradnik

Daj, zanim o coś poprosisz

Jestem zwolenniczką ekonomii wdzięczności Gary’ego Vainerchuka. Można ją wykorzystywać również w reklamie, gdzie zanim poprosimy naszych odbiorców o kupienie produktu czy wykonanie jakiejś akcji, możemy zaoferować im coś całkowicie za darmo.

Sprzedajecie buty? Ustawcie reklamę na landing page, gdzie po udostępnieniu maila, ktoś otrzyma darmowy ebook o trendach w modzie. W ten sposób możemy zareklamować wiele modeli butów, a co więcej – mamy już maila, czyli leady do wykorzystania na przyszłość. Mail, poza newsletterem, możemy wykorzystać również w samej reklamie. Dzięki custom audiences możemy stworzyć grupę reklamowa z osobami, które pobrały nasz ebook. Konwersja takiej grupy będzie wyższa, bo są to osoby, które zareagowały na wcześniejszą kreację reklamową, wypełniły formularz (a także zapoznały się z naszą marką). Wyższa konwersja to lepsze ceny od Facebooka.

Edukuj się ciągle

Nowe formaty reklamowe dają naprawdę szerokie pole do popisu. Dla firm lokalnych są reklamy geotargetowane, dla różnych marek są reklamy na Instagramie, dla lepszej optymalizacji zmieniają się ustawienia parametrów cenowych. Co kilka tygodni Facebook udostępnia nowe funkcje, które można wykorzystywać. Wśród dotychczasowych zmian możemy znaleźć przebudowę interface’u managerów, połączenie piksela konwersji i remarketingowego w jedno, bardziej precyzyjne targetowanie grup docelowych, lepszą optymalizację reklam, reklamy multiproduktowe, dynamiczne reklamy produktów, reklamy geotargetowane, reklamy do generowania leadów czy reklamy na Instagramie. Jeśli szukacie więcej informacji o nowościach lub starych funkcjach, zaglądajcie na blog Johna.

Pracuj na grupach klientów, które już masz

Bardzo wiele osób korzysta z grup docelowych definiowanych na podstawie cech demograficzno-behawioralnych. Warto jednak starać się wykorzystywać takich odbiorców, którzy mieli już styczność z naszą marką. Służą do tego, między innymi, piksel konwersji (reklamy na odwiedzających stronę www), reklamy na bazie aplikacji facebookowych czy możliwość wgrywania custom audiences. Dużo lepiej pielęgnować leady, które już zetknęły się z naszą firmą i przekonać je do zakupu, niż ciągle bazować na obcych osobach.

Pamiętaj o mobile

Szacuje się, że około połowa facebookowiczów korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania swoich osi czasu. To oznacza, że tworzenie reklamy skierowanej do użytkowników tabletów i komórek jest wręcz niezbędne.

Po pierwsze należy pamiętać, że reklamy mobilne wyświetlają się inaczej. Odpadają długie filmy, małe obrazki czy kierowanie reklamy dla androidowców na urządzeniach z oprogramowaniem iOS.

Po drugie komórkowcy rzadziej klikają w reklamy. A już na pewno, jeśli przechodzą na stronę, oczekują, że będzie zoptymalizowana pod urządzenia przenośne.

Po trzecie formaty na komórki i tablety mają swoje specyficzne rozwiązania, np. reklamę leadową, która umożliwia wypełnienie formularza danymi z Facebooka. Warto z nich korzystać.

Remarketing i dynamiczne reklamy to skarb

Klient wchodzi na stronę, ale nie dokonuje zakupu albo nie wypełnia formularza? Nic straconego – możesz, dzięki pikselowi konwersji, skierować na niego reklamę zachęcającą do kontynuowania procesu. Takie działanie nazywamy remarketingiem.

Facebook udostępnia również inny ciekawy format – głównie dla sklepów internetowych – czyli dynamic product ads. Dynamiczne reklamy produktów dostępne są na razie w zewnętrznych narzędziach, takich jak Fasttony.es, ale pewnie lada moment wejdą do Power Editora. Dzięki temu zamiast pokazywać reklamę produktu tego, który odwiedziła dana osoba, możemy zdefiniować zestaw reklam wyświetlanych użytkownikowi.

Na bieżąco i pytająco

Reklamy odnoszące się do bieżących wydarzeń, pór roku, pór dnia i tak dalej, mają zawsze wyższe wskaźniki konwersji i więcej kliknięć. Wśród standardowych pomysłów na wykorzystanie tak zwanej bieżączki są: wydarzenia sportowe (mecze, olimpiady, sukcesy sportowców), pory dnia (rano, popołudnie, wieczór), pory roku, przestrzenie dnia (śniadanie, przerwa lunchowa, po pracy, dobranocka), wydarzenia w życiu (ślub, zaręczyny, urodziny, nowa praca, przeprowadzka, wyjazdy – wszystkie te wydarzenia znajdziesz w panelu doboru grupy demograficznej), wydarzenia polityczne i społeczne, ważne i znane daty (święto niepodległości, święta, nowy rok szkolny, wakacje), pogoda (szczególnie przy reklamach lokalnych).

Ludzie dużo chętniej angażują się w reklamy, które zadają pytania lub wzbudzają emocje np. dyskusję lub podważają typowe myślenie, zachęcają do zastanowienia się. Szczególnie warto wykorzystać to, jeśli zależy nam na generowaniu zaangażowania na naszym fanpage.

Jeździec i słoń

Jeśli czytaliście Zakamarki marki Pawła Tkaczyka, pewnie znacie przypowieść o jeźdźcu i słoniu. Jeździec jest naszą racjonalnością – wyznacza cel i stara się kierować słoniem. Zwierzę jest emanacją naszych emocji. I dobrze wiemy, kto wygrywa ;) Chociaż człowiek ma narzędzia, to bestia może ignorować wszystko, jeśli ma swoje zdanie.

Dokładnie tak samo jest przy projektowaniu reklam. Warto zadbać zarówno o racjonalną stronę, jak i emocjonalne potrzeby. Łatwo można to osiągnąć pisząc tekst językiem korzyści (tu polecam lekturę Cialdiniego i jego zasad wywierania wpływu na ludzi, między innymi to, że ludzie bardziej boją się straty niż szukają zysków), albo wybierając grafikę, która pobudzi nasze zmysły. Reklamując hotel czy kierunek podróży wybierzmy piękne zdjęcie plaży lub sympatyczne wnętrze, a w treści sięgnijmy do tęsknoty za słońcem (szczególnie teraz, zimą). Reklama nowego kremu może prezentować zgrabną buzię na zdjęciu i opisywać korzyści ze stosowania (nie trać czasu i zadbaj o swoją skórę!). Przykładów można mnożyć.

Reklamy Facebookowe, dobrze wykorzystane, mogą być świetnym narzędziem w strategii social media. Bardzo często, niestety, okazuje się, że ludzie przepalają budżety inwestując w nieskuteczne formy, nie dbając o swoich odbiorców albo źle targetując treści. Szkoda, bo tracą tylko niepotrzebnie pieniądze. Na szczęście tworzenie reklam i dobre zarządzanie nimi wcale nie jest tak trudne, jak się może wydawać.

W branży social media działa od 8 lat. Pra­cuje dla klien­tów z róż­nych dzie­dzin, przez lata zaj­mo­wała się mar­ke­tin­giem szep­ta­nym oraz przy­go­to­wy­wa­niem stra­te­gii mar­ke­tin­go­wych. Jej debiu­tancka książka “Zarzą­dza­nie kry­zy­sem w social media” nakła­dem wydaw­nic­twa Helion doczekała się dodruku po kilku miesiącach od pierwszego wydania. Często występuje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych.

Facebook Twitter LinkedIn Google+ YouTube 

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ