Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Startup okiełznany. Jak wygląda praca jako CEO?

Prowadzenie startupu kojarzy się zazwyczaj z dobrą zabawą, a tworzenie innowacji i nowych technologii z ciekawym i kreatywnym wyzwaniem. Tymczasem prowadzenie startupu, choć rzeczywiście może być radością, wiąże się także z ciężką pracą i koniecznością wcielania się w wiele różnych ról – od sprzedawcy, stratega, rekrutera, księgowego i rzecznika prasowego po stanowczego szefa i… dobrego przyjaciela. Dziś podpowiadamy, czym tak naprawdę zajmuje się CEO i jak być dobrym liderem w startupie.
Pokażemy też kilka przydatnych narzędzi, które pomogą usprawnić codzienną pracę w startupie i pozwolą być na bieżąco z informacjami z branży.

Tego, czym jest startup, nie trzeba raczej wyjaśniać. Słownik Merriam-Webster definiuje startup jako „raczkujące przedsiębiorstwo”, a Steve Blank określa go jako przejściową, chwilową organizację, która nie ma jeszcze określonego modelu biznesowego („A startup is a temporary organization used to search for a repeatable and scalable business model”). Według Dave’a McClure’a – założyciela inkubatora przedsiębiorczości 500 Startups w Dolinie Krzemowej – startup to taki rodzaj organizacji, która nie do końca jeszcze wie, jaki produkt może zaoferować, komu może go zaoferować i w jaki sposób mogłaby na tym zarobić. „Z chwilą gdy startupowi uda się rozwiązać te trzy kwestie, przestaje wówczas być startupem i staje się prawdziwą firmą”, mówi Dave.

Niezależnie jednak od tego, jak by go definiować, ogniskową i maszyną napędową każdego startupu jest zawsze jego CEO. CEO, czyli innymi słowy jego właściciel, założyciel czy prezes. Choć w Europie panuje zasada nadawania takiego tytułu jedynie w firmach, które posiadają zarząd, to w Polsce takim tytułem coraz częściej mianują się właściciele jednoosobowych i małych działalności. CEO – to brzmi dumnie. Abstrahując jednak od nazewnictwa, to czym tak właściwie na co dzień zajmuje się założyciel startupu?

Czym tak naprawdę zajmuje się CEO w startupie?

Wydawać by się mogło, że bycie założycielem startupu to praca łatwa i przyjemna – kontakt z mediami, delegowanie obowiązków, oglądanie rosnących słupków sprzedaży… Brzmi świetnie, jednak bycie CEO to nie taka prosta sprawa. Wbrew pozorom jest to jedna z najbardziej wymagających ról w startupie. Ogólnie rzecz biorąc, do jego zadań należy tworzenie wizji i strategii, współpraca z interesariuszami, partnerami i inwestorami, nadzorowanie prac, rekrutowanie zespołu, praca nad produktem, motywowanie współpracowników i wiele innych zadań.

Jakiś czas temu na portalu quora.com pojawiło się pytanie, jak wygląda codzienny dzień pracy założyciela startupu. Odpowiedziało na nie kilkunastu założycieli, którzy wypisali w komentarzach swoje typowe grafiki dnia.

  • Jared Cosulich, CEO The Puzzle School, wstaje o 6:30. Przez godzinę ma czas, aby ubrać się, wziąć prysznic i sprawdzić maile. Później ubiera córkę do szkoły i o 8:00 wychodzi do biura. Od 8:30 do 9:30 je śniadanie, sprawdza maile oraz czyta newsy i artykuły branżowe, aby być na bieżąco. Od 9:30 zabiera się za pracę, skupiając na najtrudniejszych zadaniach. W międzyczasie, w ramach odskoczni, zagląda na Twittera. Po czterech godzinach, o 12:00, Jared robi sobie przerwę na obiad, a potem próbuje dokończyć najprostsze zadania, które mu zostały. Wychodzi z biura o 15:30 i potem jeszcze przez dwie godziny pracuje w domu, dopóki nie wrócą jego żona i córka. Spędza z nimi czas do wieczora – a o 19:30 znów wraca do pracy. Zasypia zazwyczaj o 22:30.
  • Ratislav Turek, CEO Pexe.so, wstaje z łóżka o siódmej rano. Jeszcze przed śniadaniem sprawdza e-maile, przygotowuje listę rzeczy do zrobienia, a potem jedzie do biura. Stara się co najmniej godzinę dziennie czytać branżowe newsy i artykuły. Do 11:30 odpisuje na maile i dokańcza proste zadania. Przed południem je krótki lunch ze współpracownikami (to ich mała tradycja) i zabiera się za trudniejsze zajęcia, takie jak tworzenie prezentacji, pisanie kodu czy kończenie skomplikowanych zadań. Pracuje tak do ósmej wieczorem. Po pracy spotyka się ze znajomymi, ogląda filmy lub czyta książki. Przed jedenastą sprawdza jeszcze e-maile i zastanawia się nad trudniejszymi zadaniami do zrobienia. Późno po północy idzie spać.
  • Alin Merches, współzałożyciel Mobiversal.com, zaczyna dzień od 8:45. Bierze prysznic i sprawdza pocztę, odpisując na najważniejsze maile. Około 9:20 jest w biurze. Ponownie odpisuje na maile oraz przygotowuje listę rzeczy do zrobienia. Od 12:00 do 12:30 przegląda branżową prasę, pocztę i social media oraz sprawdza, jak radzą sobie współpracownicy. To też czas, kiedy zarządza zadaniami i rozwiązuje pilne sprawy. W międzyczasie Alin wychodzi na spotkania z klientami albo odbiera córkę ze szkoły, zawsze jednak jest online i pod telefonem. O 14:30 jest już z powrotem i do 18.00 pracuje nad najtrudniejszymi zadaniami – od analizy po klientów i strategię. Po powrocie do domu spędza czas z rodziną i biega. Wciąż jednak jest pod telefonem. Chodzi spać przed północą.

A tak wygląda rozkład dnia Kyle’a Wonga, CEO Pixlee.com:

quantified-startup-992x1024

źródło: forbes.com

Kyle przeanalizował dwa tygodnie ze swojego kalendarza, aby sprawdzić, jakie zadania zabierają mu najwięcej czasu. Według terminarza jego codzienny dzień pracy skupia się przede wszystkim na zarządzaniu zespołem i rekrutowaniu pracowników, zagrzewaniu pracowników do pracy, a także na delegowaniu zadań. Nieco mniej czasu poświęca na produkt i strategię – ma od tego swoich ludzi.

Oczywiście nie ma jednego prostego wzorca na sukces. Każdy ma swój indywidualny styl pracy i to od niego zależy, jak powinien ułożyć sobie plan dnia. Freud pracował 13 godzin dziennie, Mozart 4. Balzac – różnie, lecz przez większość czasu i tak pił kawę (50 filiżanek dziennie). Jedni są tzw. rannymi ptaszkami, którym najlepiej myśli się przed południem, a inni sowami, którzy ciężką pracę wolą zostawić sobie na wieczór. Niezależnie jednak od grafiku dnia, rola CEO sprowadza się generalnie do czterech zadań:

1. Wymyślenia produktu, który będzie rozwiązywał realne potrzeby klientów, i za który klienci będą chcieli zapłacić.

2. Znalezienia świetnego zespołu, który ten produkt stworzy.

3. Nieustannej opieki nad produktem i zespołem.

4. Sprzedawania, sprzedawania, sprzedawania.

W praktyce CEO w startupie jest człowiekiem od wszystkiego, szczególnie na samym początku. To on (współ)tworzy produkt, rekrutuje pracowników, dba o kontakty z mediami i marketing, spotyka się z klientami, zarządza pieniędzmi, szuka źródeł finansowania, nadzoruje postępy prac, a także szuka biura, na bieżąco kontaktuje się z księgową lub urzędami, a czasem nawet wynosi śmieci.

To niełatwa i wymagająca rola, ale też szansa na zdobycie nowych doświadczeń, sprawdzenie siebie i swoich możliwości.

Sprawdź nasz poradnik: Zarządzanie czasem. Jak sprawnie zorganizować czas pracy?

Lider w startupie. Jak być dobrym i skutecznym CEO?

Według Andreia Kolodovski’ego, przedsiębiorcy działającego w Dolinie Krzemowej, CEO jest jak kapitan statku: „Kapitan określa cel podróży i dzieli obowiązki między załogę. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, a podróż przebiega bez zakłóceń, to kapitan jest najbardziej bezużyteczną osobą na pokładzie – w rzeczywistości bowiem im lepszy kapitan, tym mniej jest potrzebny. Jeśli jednak zbliża się sztorm, to kapitan wychodzi z kajuty, aby ratować statek. Musi podjąć trudne decyzje, które będą miały wpływ na życie każdej osoby na pokładzie. A jeśli statek zacznie tonąć, to opuszcza go jako ostatni” (źródło).

Dobry CEO powinien znać się na biznesie tak jak kapitan statku zna się na żegludze. Oczywiście nikt nie rodzi się od razu ekspertem – często trzeba więc odwagi, aby wypłynąć na głębokie wody i spróbować się czegoś nauczyć.

Skuteczni liderzy potrafią przede wszystkim podejmować decyzje i motywować do działania. Są świetnymi strategami – umieją kalkulować i sprawnie podejmować decyzje, które często nie należą do najłatwiejszych. To oni nadają startupowi dynamiki, tworząc strategię, rozwiązując problemy i delegując nowe zadania. Nie mają kłopotu z komunikacją, dawaniem informacji zwrotnych i wyrażaniem swoich oczekiwań. „Myślę, że jako CEO definiujesz swój biznes poprzez decyzje na temat tego, co zamierzasz zrobić, a także decyzje na temat tego, czego nie zamierzasz”, uważa Mark Pincus, CEO firmy Zynga.

Poza delegowaniem zadań dobrzy liderzy umieją także słuchać, zadawać pytania i szukać wskazówek. Wiedzą, że ludzie są jedną z najważniejszych wartości w startupie, ważniejszą nawet niż sam pomysł na biznes: dobry zespół może poprawić zły pomysł, ale świetny pomysł nie wystarczy, gdy zabraknie dobrego zespołu. Skuteczni liderzy dbają więc o swój zespół i w niego inwestują. Jack Welch, CEO General Electric i jeden z najsłynniejszych menedżerów na świecie uważa, że obsadzenie odpowiednich ludzi na odpowiednich stanowiskach jest ważniejsze, niż rozwój strategii. „Dobry lider powinien mieć swoje cele i plan, jak je osiągnąć, a także znać swoje mocne i słabe strony. Tylko dzięki temu może zbudować naprawdę dobry zespół”.

lider
źródło: slideplayer.pl

Skuteczny lider jest też dobrym sprzedawcą. Tymczasem sprzedaż to coś, czego obawia się większość osób planujących rozpoczęcie własnego biznesu. Warto trenować tę umiejętność, chociażby na przykład za sprawą tzw. elevator speech. Elevator speech to krótka, zazwyczaj 30-sekundowa prezentacja sprzedażowa, która ma zainteresować klienta (inwestora) danym produktem i skłonić go do zakupów. To krótka historia o produkcie, która odpowiada na takie pytania jak: kim się jest, co się robi, jakie są z tego korzyści dla klienta i czym dany produkt lub usługa różnią się od konkurencji. Warto przy okazji obejrzeć krótką prezentację Simona Sineka. Sinek uważa, że większość decyzji zakupowych klientów jest podejmowana pod wpływem emocji, a nie logiki: „Ludzie nie kupują tego CO robisz. Ludzie kupują to, DLACZEGO to robisz”. Jego niespełna dwudziestominutową prezentację TED można obejrzeć tutaj.

Sprzedaż to jednak nie wszystko. Trzeba także dbać o kontakt z mediami oraz z klientami. „Jeśli rozmawiają z nami, nie mają czasu na rozmowy z konkurencją”, radzi Jack Welch.

Podsumowując, najlepsi liderzy skupiają się przede wszystkim na zadaniach, osiągnięciach i na zespole.

Wiemy już, jak wygląda praca jako CEO w startupie na co dzień i jakimi cechami powinien odznaczać się dobry lider. Czas na kilka przydatnych narzędzi, które pomogą usprawnić codzienną pracę i pozwolą być na bieżąco z informacjami z branży:

Darmowe narzędzia – biblioteka i zarządzanie zadaniami

  • Todoist – prosta internetowa aplikacja do zarządzania listą zadań, która działa na smartfonach, tabletach, w przeglądarkach internetowych i jako rozszerzenie do programów pocztowych typu Outlook i Thunderbird. Todoist występuje w dwóch wersjach – wersji darmowej i płatnej. Ta pierwsza pozwala na prowadzenie 80 aktywnych projektów (wewnątrz których tworzy się zadania), ustalanie priorytetów i oznaczanie ich kolorami. Wersja płatna umożliwia dodatkowo załączanie notatek i plików do konkretnych zadań oraz otrzymywanie przypomnień o zadaniach e-mailem i smsem.
  • Trello – aplikacja do zarządzania zadaniami. Narzędzie umożliwia tworzenie tablic, na których przypina się karty – zadania. Listę zadań można wygodnie przenosić między różnymi listami. Do każdego zadania można też przypisać konkretną osobę, dodawać do niego etykiety, opisy, tagi lub komentarze, a także określić deadliny. Trello jest zintegrowane z Dropboxem i dostępne jako aplikacja webowa, aplikacja na Windows 8, Androida i iOS. Występuje w wersji bezpłatnej i płatnej. Wersja płatna umożliwia dodatkowo np. wgranie na tablicę własnego tła.
  • CRM ifirma.pl – darmowa aplikacja CRM do zarządzania relacjami z klientem. CRM ifirma.pl umożliwia tworzenie różnych typów zadań, takich jak wydatki, przychody, deklaracje i zobowiązania, a także przygotowywanie ofert dla klientów. Korzystając z aplikacji w prosty sposób można stworzyć listę kontrahentów, zintegrować kalendarz z iCal, Google Calendar i Windows Calendar i wgrać potrzebne dokumenty. Aplikacja zawiera też kilkanaście rodzajów raportów i wykresów (m.in. krzywą przychodów i wydatków, strukturę wydatków i rentowność projektów).
  • Evernote – prosta aplikacja na smartfona i laptopa, w wersji darmowej umożliwiająca tworzenie i segregowanie notatek, sporządzanie listy zadań i zapisywanie rzeczy znalezionych w Internecie. Zadania można w łatwy sposób udostępniać innym osobom, a także rozmawiać z nimi za pomocą aplikacji bez przełączania i wychodzenia z obszaru roboczego. Zawartość konta Evernote jest synchronizowana z komputerem i telefonem. Wersja płatna umożliwia dodatkowo m.in. przeglądanie notatek w trybie offline.
  • Office Online – darmowa wersja pakietu Microsoft Office to potężne narzędzie umożliwiające tworzenie, zapisywanie i udostępnianie dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji i notesów. W skład Office Online wchodzi: Word Online, Excel Online, PowerPoint Online, OneNote Online, OneDrive (15 GB), skrzynka pocztowa Outlook.com, kalendarz i kontakty.
  • Google Ventures Library – biblioteka Google Ventures, która zawiera kilkadziesiąt artykułów i filmów na temat product managementu, HRu, marketingu, przedsiębiorczości i startupów. Można tam znaleźć takie poradniki, jak 12 rzeczy, które product managerowie powinni zrobić w pierwszym miesiącu działalności (link) oraz Jak stworzyć dobry dział sprzedaży (link). Materiały są dostępne w języku angielskim.
  • TechCrunch – anglojęzyczny blog o technologiach i startupach, a zarazem jedna z najbardziej wpływowych marek informacyjnych w branży technologicznej na świecie. Jest to dobrej jakości źródło informacji dla przedsiębiorców, inwestorów i innych osób zainteresowanych technologią, biznesem i trendami. TechCrunch, poza artykułami i filmami, zawiera również bazę danych, w której znajdują się informacje na temat firm, startupów, ciekawych projektów, ludzi i inwestorów. Co miesiąc bloga odwiedza ponad 37 milionów czytelników z całego świata.

Na dzisiaj to wszystko. Jeśli znacie inne darmowe narzędzia, które mogą być pomocne w codziennej pracy startupowego CEO, to koniecznie podzielcie się nimi w komentarzu.

W kolejnym artykule napiszemy, jak zaplanować i założyć startup – czego spodziewać się w pierwszym roku działalności, na czym skupić się w drugim, w jaki biznes opłaca się teraz inwestować i skąd wziąć pieniądze na start.

Patrycja Kurzawa

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


  • N

    Dzisiaj narzędziem dla CEO mogą być też te wszystkie portale crowdfundingowe, bo jak to mowią: rób biznes, ale nei za swoje pieniądze. A że na ogół jednak ciezko jest uzbierać samodzielnie pieniadze na start, to takie finansowanie społecznosciowe jest dobrą opcją (chociaż podobno mozna oszczędzić miliony, jak się nie je drożdżówek #pdk) tym bardziej ze wiele startupów zaczyna na siebie zarabiac dopiero po kilku latach. Super Facebook przestał przynosic straty w 2009, a założono go przecież w 2004 ;) No ale dzisiaj kosi fajną kasę.

Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ