Biuro Rachunkowe

od 89 zł miesięcznie

  • Obsługa JPK – bez dopłat.
  • Pełna odpowiedzialność za dokumentację.
  • Wygodne dostarczanie dokumentów.

PORÓWNAJ CENY

Zleć swoją księgowość

Strategia social media

Brzmi strasznie, ale nie ma się czego bać! Z moim prostym poradnikiem uporacie się z zadaniem przygotowania prostej strategii w trymiga. Oczywiście prawdziwy dokument wymaga dużo czasu, zaangażowania i badań, ale ćwiczenie czyni mistrza, więc warto zacząć od czegoś prostego.

Zacznijmy jednak od podstawowego pytania: po co mi strategia?

Założeniem dokumentu, jakim jest strategia, jest odpowiedzenie na kilka ważnych pytań, po to, aby umożliwić określenie swoich celów, sposobów ich pomiaru oraz aktywności, które będziemy podejmować w celu realizowania założonych pomysłów.

Nikt z nas nie lubi wyrzucać bezsensownie pieniędzy, prawda? Skąd wiesz czy działania, które podejmujesz w social media, czy szerzej sieci, przynoszą Ci efekty? Piszę o skutkach, a nie zyskach, bo nie zawsze musimy zakładać zwrot z inwestycji – czasem możemy chcieć zmienić swój wizerunek, co w prostym ujęciu nie przekłada się na więcej pieniędzy, ale w szerokim spojrzeniu – miejmy nadzieję, że tak.

Ogromną zaletą strategii, obok określenia tego gdzie jesteśmy i dokąd się udajemy, jest usprawnienie procesu efektywnego dotarcia do celu. Strategia pomaga więc inwestować w te działania, które przyniosą zamierzony skutek, ograniczając niepotrzebne wydatki na nieskuteczne aktywności. Ale strategia social media nie jest tworem samym dla siebie. Musi wiązać się z innymi dokumentami i założeniami Twojej firmy: całościową strategią marketingową, misją marki i tak dalej.

Przejdźmy jednak do samej strategii. Warto opracować ją na najbliższy rok – co oznacza, że cały proces trzeba będzie powtórzyć za rok.

Za chwilę zatrzymam się przy każdym elemencie, ale na razie spójrzmy na całość tego, co nas czeka:

Analiza sytuacji wyjściowej

Im więcej pracy w tym dziale wykonacie, tym lepiej. Żeby łatwiej zapamiętać to, jakie aspekty należy wziąć pod uwagę, stworzono specjalny kompas biznesowy z 6 kierunkami:

  • Zdrowie marki – co myślą i czują w stosunku do Twojej marki nie tylko klienci, ale cała publiczność. Wykorzystaj monitoring.
  • Optymalizacja marketingowa – określanie działań podejmowanych do tej pory – ich skuteczności, kosztów, zysków i tak dalej.
  • Generowanie zwrotu – chociaż social media są raczej przestrzenią związaną z innymi czynnościami, nie oznacza to, że nie sprzedają. Warto przyjrzeć się konwersji, pozyskiwanym leadom i procesom sprzedażowym online.
  • Efektywność operacyjna – czy nasze działania przynoszą nam zyski lub przynajmniej zmniejszają wydatki, czy jednak tracimy pieniądze.
  • Doświadczenie klientów – wpływ na klientów, koszyk zakupowy, opinie o marce, wizerunek.
  • Innowacja – działania związane z działką badawczą: nowe pomysły, propozycje zmian, opinie klientów.

W tej części przyglądamy się też wszystkim naszym kanałom social mediowym, opisujemy je – liczba fanów, zaangażowanie, główne wskaźniki demograficzne, obejrzenia, kliknięcia. Czy piszesz regularnie? Czy odpowiadasz na pytania fanów? Czy treści, które publikujesz, wzbudzają zaangażowanie?

Robimy również porównanie z naszą konkurencją, aby określić siebie w stosunku do pozostałych graczy na rynku. Nie przejmuj się, jeśli ktoś ma więcej fanów lub wyświetleń. Ponieważ to tylko podstawowe dane, nie wiesz czy dotyczą klientów, czy przyniosły jakieś efekty i czy jest czym się martwić. W social media chodzi o skuteczność. Porównanie służy tylko orientacyjnemu przyjrzeniu się sytuacji oraz ewentualnemu podpatrzeniu dobrych i złych praktyk. Przenalizuj nie tylko to, z jakich kanałów korzysta przeciwnik, ale również czy jest przestrzeń, w której możesz wykorzystać jego słabości. Jeśli jego fani skarżą się na złą obsługę klienta, może warto popracować nad swoją, aby reklamować się jako firma z dobrą obsługą?

Monitoring odpowie na pytanie gdzie i kto rozmawia o Twojej marce lub produktach. W jaki sposób? Na kogo warto zwracać uwagę? Znajdziesz w ten sposób wpływowiczów. Wykorzystaj go również, aby dokonać porównania z konkurencją. O ile liczba fanów jest tylko symboliczna, o tyle liczba wspomnień jest już istotnym wskaźnikiem mówiącym o tym, czy dana marka jest popularna oraz w jaki sposób. Co ważne, nie zapomnij się wygooglać. Pomoże Ci to nie tylko w spojrzeniu na swoją markę oczami przeciętnego internauty, ale pomoże zwrócić uwagę na SEO.

Skoro masz określone swoje cele, sprawdź, czy Twoje obecne działania realizują te cele. Jeśli zależy Ci na sprzedaży, ale na Twoim fanpage nie pojawia się żaden link do sklepu online – zdecydowanie będzie trzeba popracować nad kanałami, które masz.

Przeanalizuj również swoje obecne kampanie online pod kontem celu. Jeśli zależy Ci na sprzedaży, a Twoje reklamy Facebookowe nastawione są na fanów, oznacza, że musisz przemodelować kampanię.

Zajrzyj do statystyk Twojej strony internetowej. Gdzie klienci spędzają najwięcej czasu? Z jakich stron przychodzą? Określając swoje cele jako wizerunkowe będzie Ci zależało, żeby spędzali czas na stronie o nas lub w aktualnościach, w czasie kiedy firmy zorientowane na zaangażowanie powinny mieć wysokie wskaźniki wejść na podstrony z formularzami, forum czy zapisów na newsletter.

Grupa docelowa

Stwórz personę. Wyobraź sobie swojego klienta. Kim jest? Co robi? Im więcej potrafisz sobie o nim wyobrazić, tym lepiej możesz się przygotować do opisania swojej grupy docelowej. Jeśli kompletnie brakuje Ci inspiracji – zajrzyj na profile swoich obecnych klientów i przyjrzyj się im.

Swoją TG, czyli target group, możesz określić pod względami demograficznymi (wiek, płeć, wykształcenie ect.) oraz behawioralnymi (aktywności, filozofia, styl życia).

Pomoże Ci to dobrać odpowiedni kanał komunikacji. Każdy portal ma swoje specyficzne grupy użytkowników – na Pintereście znajdziesz trochę więcej kobiet, na LinkedIn przedstawicieli biznesu, na Twitterze dziennikarzy i celebrytów, a Instagram zdominowany jest przez młodych ludzi. Informacje o tym, kogo znajdziesz na portalu, sprawdź na stronach informacyjnych portali albo w badaniach o użytkownikach.

Kanały komunikacji

Zapewne zastanawiasz się: „Gdzie są moi klienci?”. Aby to odkryć, istnieją trzy sposoby:

  • Zapytaj swoich klientów – możesz stworzyć małą ankietę, zapytać klientów podczas zakupów albo wysłać newsletter z pytaniem. Możesz wykorzystać Google Drive do stworzenia ankiety.
  • Sprawdź badania online – niektóre branże posiadają swoje badania odnośnie social media, możesz więc poszukać takich opracowań; dotyczy to też pewnych grup docelowych.
  • Wykorzystaj monitoring – naturalnym narzędziem do określenia odpowiednich kanałów jest monitoring, który wskaże Ci, gdzie najczęściej się rozmawia o Twojej marce i produktach – możesz tam stworzyć swoje kanały, aby włączyć się w te dyskusje.

Komunikaty (treści)

Mamy świadomość, że współcześnie coraz mniej wierzymy reklamom. Dobrze przygotowane komunikaty, to również narzędzie do SEO, czyli do optymalizacji pod wyszukiwarki.

Treści budują relacje. Powinny też realizować założone cele. Oczywiście można się nimi dzielić online – jeśli zależy Ci na sprzedaży, to generowane treści powinny przekierowywać na stronę sprzedaży albo nakłaniać do zakupu.

Jakie powinny być treści? Odpowiednie, w czasie rzeczywistym (bieżące) i dające coś klientowi. Odpowiednie, aby przekazać to co chcemy, a przy tym pomóc osiągnąć nasze cele. Z drugiej strony tworzymy treści dla klienta. Z trzeciej: obserwujmy to, co się dzieje, co jest modne i wykorzystujmy to do generowania zainteresowania naszymi treściami.

Działania taktyczne

W tej części idzie mięso. To nie znaczy, że to najważniejsza część, ale z niej będzie się czerpało konkrety. Tutaj opracowujesz pomysły na kampanie, newslettery, łączysz wiedzę z wcześniejszych rozdziałów strategii, aby opracować konkretne działania. Konkursy, aplikacje, kampanie reklamowe – cokolwiek, co przybliży Cię do realizacji Twoich celów. Pamiętaj, że to one są nadrzędne w stosunku do Twoich chęci, umiejętności i możliwości. Fakt, że wszyscy mają Facebooka nie znaczy, że Twoja firma również musi tam być. Szukaj nietypowych sposobów na reklamę, budowanie relacji i sprzedaż.

Zasoby

Budżet, ludzie i czas – to nasze główne zasoby, którymi operujemy. Rozpisz sobie działania na tygodnie, może miesiące. To ułatwi planowanie. W codziennych działaniach miej przygotowany kalendarz postów – dzięki temu łatwiej będzie zachować spójność marki.

W budżecie uwzględnij różne koszty: od reklamy przez opłacanie licencji na zdjęcia i płatność za narzędzia internetowe. Nie zapomnij o małym zapasie na nieprzewidziane wydatki.

Co ważne, wszystkie projekty musisz mieć kim obsłużyć. Nie tylko chodzi o ręce do pracy, ale również o umiejętności.

Ewaluacja

Wskaźniki pomiaru muszą być dostosowane do celu. Jeśli więc mamy kwestię wizerunkową, powinniśmy mierzyć wskaźniki odzwierciedlające właśnie taką tematykę. Poniżej kilka przykładów, żeby łatwiej było Ci określić swoje wskaźniki. Warto zaznaczyć, że KPI, czyli kluczowe wskaźniki, powinny być istotne z biznesowego punktu widzenia – innymi słowy liczba fanów czy wydźwięk publikacji w internecie nie są czymś, co ma istotny wpływ na naszą firmę.

Warto spojrzeć na wskaźniki szerzej. Przecież nie musimy zamykać się tylko w tych liczbach, które odnoszą się do naszego celu, ponieważ poboczne mierniki mają równie duży wpływ na kondycję marki. Interesując się sprzedażą powinniśmy mieć na uwadze również spadek kosztów – możemy więc sprawdzić o ile mniej kosztowna jest obsługa klienta przez social media w stosunku do call center. Pracując nad wizerunkiem powinniśmy pamiętać o employer brandingu i spojrzeć na liczbę kandydatów, którzy przychodzą do nas z sieci oraz to, co sądzą o naszej firmie na podstawie naszej obecności w świecie wirtualnym.

Wykorzystanie social media umożliwia nam dokładne śledzenie naszego klienta – w prosty sposób łącząc narzędzia analityczne w danych mediach oraz Google Analytics możemy określić które nasze treści generują najwięcej pieniędzy lub przynoszą najwięcej klientów. Co więcej, mamy możliwość porównania różnych typów treści, kanałów czy dodatkowych elementów (użycie hasztagu, długości komunikatu, jego treści), żeby określić jaka strategia content marketingowa może przynieść najlepsze skutki.

Pamiętaj, że przeprowadzając ewaluację należy sprawdzić czy podejmowane działania nadal są zgodne z planem, czy nie zmieniły się grupy docelowe, nie powstały nowe kanały komunikacji, które można by wykorzystać i tak dalej. Zadaj sobie pytanie, czy Twoje cele nadal są dla Ciebie ważne.
Tak naprawdę ewaluacja sprowadza się do sprawdzenia, które z podjętych działań przyniosły efekty i jakie one były. Jeśli coś nie przyniosło oczekiwanych skutków, spróbuj to zoptymalizować. Może kampania reklamowa potrzebuje nowych zdjęć, żeby przynosić więcej kliknięć? Jeśli jakieś działanie kompletnie nie działa lub nie pasuje do strategii, po prostu znajdź coś nowego.

Mam nadzieję, że po takiej instrukcji uda wam się przygotować odpowiedni materiał, który może stanowić podstawę dla prawdziwej strategii. Skrócony dokument, szczególnie tworzony pierwszy raz, na pewno jest trudny i w wielu momentach zwątpicie. Ale mówię z doświadczenia – Kasia Kramnik, która również pojawia się na łamach bloga ifirmy, jeszcze parę miesięcy temu zapierała się rękami i nogami przed tworzeniem strategii. Teraz już nie ma z tym problemu. Trzymam kciuki, żebyście też nie mieli. Jeśli jednak się jakieś pojawią – nie wahajcie się pytać. Pomogę.

W branży social media działa od 8 lat. Pra­cuje dla klien­tów z róż­nych dzie­dzin, przez lata zaj­mo­wała się mar­ke­tin­giem szep­ta­nym oraz przy­go­to­wy­wa­niem stra­te­gii mar­ke­tin­go­wych. Jej debiu­tancka książka “Zarzą­dza­nie kry­zy­sem w social media” nakła­dem wydaw­nic­twa Helion doczekała się dodruku po kilku miesiącach od pierwszego wydania. Często występuje jako prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych.

Facebook Twitter LinkedIn Google+ YouTube 

W ifirma.pl
pełna obsługaJPK

Nowy rok, nowe obowiązki dla przedsiębiorców.

Poznaj zmiany podatkowe w 2018 r.:

Nie czekaj na ostatnią chwilę.

przeczytaj nasz poradnik


Sprawdź ofertę,
którą mamy dla Ciebie

Biuro Rachunkowe

89zł/mc

ZAREJESTRUJ SIĘ